Kommer i Honda-biler fra 2020

Kollisjonsputen pakker inn hodet

Sammen med et svensk selskap har Honda utviklet en kollisjonspute som fanger opp hodet ditt som en stor, myk hanske.

PAKKER INN HODET: I motsetning til tradisjonelle kollisjonsputer, som er nesten flate, har Hondas nye pute to sidekammer som fanger opp og «pakker inn» hodet. Video: Honda Vis mer

De siste fire årene har Honda vært nødt til å kalle tilbake rundt 40 millioner biler, på grunn av feil på kollisjonsputene som ble levert av japanske Takata. Honda har bekreftet at 14 dødsfall og 200 skader skyldes at skarpe metall-fragmenter fra utløsermekanismen i disse kollisjonsputene har truffet passasjerer i bilen.

Også i Norge har Honda vært nødt til å kalle tilbake mange biler, for å bytte kollisjonsputene. Det samme gjelder Toyota og flere andre bilprodusenter, som har brukt kollisjonsputer fra samme produsent.

Myk hanske

Det var i etterkant av dette at Honda startet samarbeidet med svenske Autoliv, for å utvikle en helt ny og bedre kollisjonspute. Den skal brukes for å beskytte passasjeren i forsetet og er bygd opp av tre deler:

  • Et kammer i midten, som demper bevegelsen forover
  • To sidekammer, som beskytter sidene av hodet i kollisjonen.
  • I tillegg går det et mykt bånd mellom de to sidekamrene.

Honda beskriver puten som en «baseball-hanske som demper hodets bevegelse og pakker seg rundt hodet for å beskytte det mot støt og vridninger». Du kan se hvordan den virker i videoen øverst på siden.

KOMMER NESTE ÅR: Den nye kollisjonsputen skal monteres i serieproduserte biler fra Honda allerede neste år. Foto: Honda
KOMMER NESTE ÅR: Den nye kollisjonsputen skal monteres i serieproduserte biler fra Honda allerede neste år. Foto: Honda Vis mer

Beskytter hodet sideveis

Oppfinneren Eric Heitkamp er ingeniør og spesialist på kollisjonstester hos Honda. Han forklarer hvordan de nye kollisjonsputene fungerer.

OPPFINNEREN: Etter å ha studert virkelige kollisjoner, mente Honda-ingeniør Eric Heitkamp at det var nødvendig å utvikle en kollisjonspute som også beskytter hodet sideveis. Foto: Honda
OPPFINNEREN: Etter å ha studert virkelige kollisjoner, mente Honda-ingeniør Eric Heitkamp at det var nødvendig å utvikle en kollisjonspute som også beskytter hodet sideveis. Foto: Honda Vis mer

- Etter å ha studert data fra virkelige ulykker, har vi sett at over halvparten av kollisjonene skjer med en større eller mindre vinkel. De skjer ikke rett inn mot en vegg, et tre eller en annen bil. Derfor har vi utviklet en pute som både sitter nærmere passasjeren og kan beskytte hodet også sideveis, sier han til Automotive News.

Ifølge Honda skal den nye kollisjonsputen, som det har tatt fire år å utvikle, tas i bruk i serieproduserte biler neste år. Autoliv, som skal produsere kollisjonsputen, vil kunne selge den også til andre bilprodusenter, etter at Hondas eksklusive rettigheter utløper. Akkurat når det skjer, er imidlertid ikke kjent.