Sniktitt på Ford Focus ST

Knuser Golf GTI

Kliner til med 280 hk og klasseledende dreiemoment.

RAMPETE: Focus vil være med i dansen om den morsomste kombien (og stasjonsvogna) i C-segmentet - og er det til gagns med både ST og RS. Vi har fått sitte på og fått en gjennomgang av nye ST og mener definitivt du har noe å glede deg til. Foto: Ford
RAMPETE: Focus vil være med i dansen om den morsomste kombien (og stasjonsvogna) i C-segmentet - og er det til gagns med både ST og RS. Vi har fått sitte på og fått en gjennomgang av nye ST og mener definitivt du har noe å glede deg til. Foto: Ford Vis mer

Vi er alene fra Norge på et arrangement for noen ytterst få journalister som får lov å sitte på i bilen i midten av mai – en og en halv måned før alle andre. Men får ikke lov å fortelle noe om selve kjøringen.

Det skjer på Fords eget testanlegg i Lommel i Belgia. Etter sigende det største privateide testanlegget som finnes. Det er en haug med baner, striper, løyper, grusveier og krøtterstier som brukes til testing av nye produkter, og de har hatt det siden midten av 60-tallet. Det er litt kult å tenke på at de har testet gamle Ford 17M og Granadaer her også.

MANGE BANER: Kommunikasjonssjef i Ford Europa, Kim Benns forklarte mest om alt som var hemmelig på banen. Vi fikk prøve noen av fasilitetene. Foto: Ford
MANGE BANER: Kommunikasjonssjef i Ford Europa, Kim Benns forklarte mest om alt som var hemmelig på banen. Vi fikk prøve noen av fasilitetene. Foto: Ford Vis mer

Vi ligger over 200 på ovalbanen akkurat nå, men har allerede følt på flere kilometer med motorvei med flere typer underlag, inkludert noe som minnet om vårt eget «Otta-dekke», singelen som ble valset ned i tykk olje.

Vi kjører også flere kilometer på en såkalt comfort road, som er omtrent det motsatte av hva det høres ut som. Løypa består av en 50-60-talls underlag med asfalt fra hele verden, fartshumper og dempere fra hele verden, skinneganger nedlagt i asfalten for å simulere bykjøring, brostein, heller, svære hull i asfalten og det aller meste du kan finne på å utsette bilen for.

FOTOBIL: Forrige generasjon Focus ST stasjonsvogn har fått smake vinkelsliper og blitt en sikker fotobil på banen. En S-Max var også tilgjengelig. Foto: Rune M. Nesheim
FOTOBIL: Forrige generasjon Focus ST stasjonsvogn har fått smake vinkelsliper og blitt en sikker fotobil på banen. En S-Max var også tilgjengelig. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Tiden er egentlig for kort til å føle skikkelig på fjæringskomforten, men testsjåførene oser av selvtillit og setter bilen i Track Mode. Fjærene er 20 prosent stivere i front, 13 prosent stivere bak og bilene vi kjører har ekstrautstyret Performance Pack som blant annet gir deg tre demperkarakteristikker: Normal, sport og track.

EGEN KNAPP: Kjøreprogrammet Sport har en egen hurtigknapp på rattet. Trykker du på mode, får du opp alle programmenne. Foto: Rune M. Nesheim
EGEN KNAPP: Kjøreprogrammet Sport har en egen hurtigknapp på rattet. Trykker du på mode, får du opp alle programmenne. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

De har faktisk også en hall her, hvor de utsetter biler for ekstrem korrosjon for å fremprovosere 12 års rusting på svært kort tid.

Det kryr av maskerte biler på test. Var det en Focus RS vi akkurat så komme lynraskt rundt Handling Track der vi skal ut å kjøre om et øyeblikk? Og noe som ser ut som en liten Crossover?

Vi har vært gjennom ei papirmølle for å komme inn. Null foto eller filming i retninger Ford ikke ønsker.

Spenstig

Vi entrer den mest spennende banen. Den som er blitt brukt aller mest under testingen av ST. Den består av en haug med mer eller mindre skarpe svinger, hårnåler, kombinasjoner, dumper og blinde bakketopper.

Noen svinger krever andregir, andre kan gjøres i fjerde. Instruktøren gir ikke ved dørene og viser hva de bruker tiden til på banen. OG det får vi ikke lov til å fortelle noe om.

Embargo-helvetet vi opplever i bilbransjen om dagen er uutholdelig.

STIVET OPP: Fjæringen er stivet opp 20 prosent foran og 13 prosent bak. Foto: Ford
STIVET OPP: Fjæringen er stivet opp 20 prosent foran og 13 prosent bak. Foto: Ford Vis mer

Den har noen konkurrenter. Skoda Octavia RS, Honda Civic Type R, Golf GTI og Peugeot 309 GTI, men kanskje aller nærmest Hyundai i30 N.

Den er sprekest i sin klasse. Et halvt sekund raskere til 100 enn forgjengeren, like rask som RS på kvartmila og drar fra den på akselerasjon i mellomregisteret. En herlig muskelbunt uten å måtte piske den på turtall, hevder Ford.

ST har elektronisk styrt diff for å få kreftene effektivt i bakken. Oppsettet er veldig forskjellig avhengig av kjøreprogram, for det har vært viktig for Ford at du ikke kjenner allverden til dem under normal kjøring. Slippes nærmest helt opp under lavt moment i programmet «glatt» og øker gradvis i momentkurven, mens den griper masse i trackmode.

Styringen er også forandret. Den har kortere utveksling og servopumpa sterkere. Bare 2 runder fra side til side. Det nye navet gir også mer aggressiv camber på forhjula.

Bremsene på 330 mm foran og 302 bak ser ikke imponerende ut, men bremser visstnok enda bedre enn de på dagens RS. Ford bruker Michelin-dekk på alle sine sporslige modeller, helt fra GT, via Mustang og RS, til ST. Hjulene på 235/35 ZR 19 som sitter på vår bil, er spesialdesignede Sport Pilot PS4S. Det er 18-tommerne, som er standard også.

Du må ha kombi

Focus ST blir tilgjengelig som kombi og stasjonsvogn, med 6-trinns manuell eller 7-trinns automat, bensin eller diesel.

Bensinmotoren på 2,3 liter henger med fra forrige generasjon, men har nå ny innmat og turbo med bedre respons. Resultatet er 280 hester og 420 Nm.

Dieselen er på to liter og har 190 hester og 400 Nm. Sjutrinnsautomaten er egentlig 8-trinnskassa som sitter i ordinær Focus, og den har vi ikke testet ennå, for den er ikke ferdig.

Den har fortsatt alle åtte trinn inntakt, men den hopper over andregir på vei opp og tredje på vei ned fordi utvekslingen er så lik og motoren så sprek at man bare mister tid på å bruke det. Den jobber jo normalt med 3-sylindrede småtasser på fra 100 til 180 hester.

SPORTSBLÅ. Denne fargekombinasjonen er tilgjengelig i alle Fords sportslige modeller, det vil si GT, Mustang, Raptor- RS- og ST-Modeller. Foto: Ford
SPORTSBLÅ. Denne fargekombinasjonen er tilgjengelig i alle Fords sportslige modeller, det vil si GT, Mustang, Raptor- RS- og ST-Modeller. Foto: Ford Vis mer

Det skal bli spennende å teste denne kassa, for automaten som sitter i ordinær Focus er blant de treigeste på markedet akkurat nå.

Det er verdt å merke seg at kombien har adaptivt understell som standard, riktignok uten kjøremodi i ordinær versjon, men den tilpasser dempingen til kjøringen.

Hardheten ligger midt imellom kjøreprogrammene Normal og Sport på modeller med Performance Pack, noe du bør ha. For da får du nemlig også Launch control, turtallsindikator, kjøremodus, røde calipere og mellomgass på Sport og Track-mode.

HANDLING TRACK: S-kombinasjon over bakketopp gir løs hekk og interessante følelser i magen. Foto: Ford
HANDLING TRACK: S-kombinasjon over bakketopp gir løs hekk og interessante følelser i magen. Foto: Ford Vis mer

Kjøreprogrammene endrer mye på oppsettet. Diffen i hele fire trinn, demperne, styringen, motorkarakteristikk, ESP og lydbilde i tre trinn og den elektroniske bremseassistenten i to trinn.

Alt dette går man dessverre glipp av på stasjonsvogna, for den har bare normale støtdempere. Forklaringen finner du i bagasjerommet. Bredden er helt enorm i forhold til i kombien, og det er fordi dempertårnene er fjernet; i stedet har den fått mye kortere dempere. Det er rett og slett ikke plass til elektronikk og mekanikk som må til.

IKKE LIKE AVANSERT: Stasjonsvogna har bare vanlige spiralfjærer fordi den prioriterer bagasjerom. Foto: Rune M. Nesheim
IKKE LIKE AVANSERT: Stasjonsvogna har bare vanlige spiralfjærer fordi den prioriterer bagasjerom. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi prøvde ikke stasjonsvogna, men Ford Performance lover at dette også er en sporty bil, selv om de har satt den opp annerledes. Dette fordi Ford tror målgruppe og kjøremønster ikke er helt det samme.

Sammenligner vi den gamle mot konkurrentene, var den gamle fortsatt mer hardcore, og det tror vi denne er også. Når vi først står der bak, ser vi en annen forskjell også, som sikkert er kjærkommen for en del. Senterpottene er flyttet ut til hver side og gir plass til tilhengerfeste.

Prisene er ikke super-avskrekkende heller. Bensinversjonene koster 546.000 kroner for kombien og 560.100,- for stasjonsvogna. Dieselversjonene koster 452.000,- og 456.100,- Det gjør den billigere enn samtlige konkurrenter, bortsett fra den viktigste. Golf GTI koster fra 466.000 kroner, men siden vi ikke helt vet utstyrspriser ennå, vet vi ikke helt hva prisen blir når begge er utstyrt med det man ønsker.

Ford Focus ST

Ford Focus ST
Motor:R4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:2300 ccm
Effekt - o/min :280 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:420 Nm / 3000
0-100 km/t:5 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk NEDC:0,65 l/mil
CO2-utslipp NEDC:175 g/km
Tankvolum:52 liter
L/B/H:438/182/145 cm
Akselavstand:270 cm
Dekkdimensjon:235/40R19
Bagasjerom:341/1320 liter
Egenvekt:1433 kg
Hengervekt:2000 kg
Pris fra kr.:546.000