FØRSTEINNTRYKK: Vi har ennå ikke kjørt Xpeng, men i videoen tar vi deg med på en gjennomgang. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Xpeng P7

Knock out på Tesla?

Rekkevidden skal være bedre og kvalitetsfølelsen virker også å være bedre. Vi er svært spente på elbil-nyheten fra Xpeng. Bli med på forhåndstitten!

Publisert
Sist oppdatert

Xpeng er foreløpig lite kjent i Norge, men er en av Kinas ledende produsenter av biler. De er verdensledende i bruk av teknologi og og gjør all produktutvikling internt, akkurat som Tesla gjør. De mener dette skal gjøre at alle komponentene i bilen jobber bedre sammen, noe Tesla beviselig kan vise til med sine integrerte systemer.

Vi har så vidt blitt presentert for den litt eiendommelige SUV-modellen G3, før bilmerket viser fram enda en modell, denne gangen en sedan.

Xpeng P7 er oppsiktsvekkende nok allerede på norsk jord, og finnes bare i dette ene eksemplaret i hele Europa. Her kan du se den på Aker brygge de to første ukene i august.

Går i strupen på Tesla

Sedan er som kjent fortsatt ekstremt populært både i Asia og USA, og er strengt tatt den beste karosserifasongen med tanke på luftmotstand og energiutnyttelse også.

Det er svært liten tvil om hvor Xpeng har hentet inspirasjon fra. Profilen og løsningene oser Tesla Model S og lite annet lang vei.

<strong>STILMIKS:</strong> Det er mye Tesla Model S i denne bilen. Og hadde man droppet de nedre lyktene, som ser ut til å være hentet fra Hyundai Kona, hadde hekken minnet en del om Porsches nye design. Foto: Rune M. Nesheim
STILMIKS: Det er mye Tesla Model S i denne bilen. Og hadde man droppet de nedre lyktene, som ser ut til å være hentet fra Hyundai Kona, hadde hekken minnet en del om Porsches nye design. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bra kvalitetsinntrykk

Sideprofilen er den samme, dørhåndtakene er innfelt med samme prinsipp som Tesla Model 3. Store hjul og fylde over hoftene gir den et plantet OMG-moderne look.

Front og hekk derimot, skiller markant. Kraftige horisontale linjer gir mer breddefølelse, og følger den nyeste trenden med en heldekkende lysstriper både foran og bak.

Innvendig er den også svært inspirert av Tesla, men, skal man dømme ut fra bildene, har man lyktes bedre. De to store skjermene er integrert på Mercedes-vis, og detaljrikdommen og kvalitetsfølelsen virker bedre.

Bilens funksjoner skal i stor grad kunne styres med stemmestyring. Danske Dynaudio stør for lydopplevelsen.

<strong>TJA:</strong> Passasjerer på 189 cm får med nød og neppe inn når samme person har juster t seg godt inn i forsetet. Foto: Rune M. Nesheim
TJA: Passasjerer på 189 cm får med nød og neppe inn når samme person har juster t seg godt inn i forsetet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Lang rekkevidde

Dette kan fort bli en Tesla-historie på nytt, for det er mye å like. P7 har en oppgitt rekkevidde på opp til 706 km NEDC.

Med tanke på at batteripakka «bare» er på 80.9 kWt, er rekkevidden bra. De oppgir en klasseledende energitettehet på 170 Wt/kg.

<strong>440 LITER:</strong> Det er synd og nesten litt overraskende at man ikke har valgt kombiløsning på denne bilen. Her har man i motsetning til Tesla Model 3 en gjelke over bakvinduet, så det hadde latt seg gjøre. Foto: Rune M. Nesheim
440 LITER: Det er synd og nesten litt overraskende at man ikke har valgt kombiløsning på denne bilen. Her har man i motsetning til Tesla Model 3 en gjelke over bakvinduet, så det hadde latt seg gjøre. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
<strong>FRUNK:</strong> Rommet foran er ikke overdrevent stort, men det er der. Dessverre åpnes ikke panseret med nøkkel, som det gjør i Tesla. Foto: Rune M. Nesheim
FRUNK: Rommet foran er ikke overdrevent stort, men det er der. Dessverre åpnes ikke panseret med nøkkel, som det gjør i Tesla. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Selvkjørende

Bilen er klargjort for selvkjøring på nivå 3, det vil si at den skal kunne kjøre selv på godt markerte veier. Det klarer den på grunn av 12 ultrasoniske sensorer, 5 radarer og 14 kameraer rundt bilen.

<strong>FLERE MULIGHETER:</strong> Et lokk på hver side, gir mulighet for to typer kontakter, som her. Xpeng lover CCS i Norge.
FLERE MULIGHETER: Et lokk på hver side, gir mulighet for to typer kontakter, som her. Xpeng lover CCS i Norge. Vis mer
Knock out på Tesla?

Selv i vanskelige værforhold med regn, snø og tåke skal den ifølge pressemeldingen ha mer enn 200 meter sikt foran bilen.

<strong>LYD PÅ ALVOR:</strong> Xpeng satser på godt lydbilde og har gått for danske Dynaudio. Rune M. Nesheim
LYD PÅ ALVOR: Xpeng satser på godt lydbilde og har gått for danske Dynaudio. Rune M. Nesheim Vis mer
LYD I BAKHUE; Førerstolen har nakkestøtter med to høyttalere. Foto: Rune M. Nesheim
LYD I BAKHUE; Førerstolen har nakkestøtter med to høyttalere. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er firmaet Zero Emission Mobility som er norsk importør, og det spekuleres i at prisen vil ligge på samme nivå som Tesla Model 3 .

ANNONSE:

Visste du at du kan refinansiere billånet ditt? Les mer her.

Til Broom sier daglig leder i selskapet, Espen Strømme at det er for tidlig å si når P7 vil være tilgjengelig i Norge og hvilke versjoner som vil tilbys. Nå skal bilen testes i Norge og både forbrukere og eksperter skal gi råd til fabrikken om videre utvikling av bilen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer