Lexus LS400

Knirkefritt etter 25 år på veien

Lexus feirer 30 år i 2019 - det skyldes først og fremst grunnlaget som ble lagt med den aller første bilen.

FORNØYD: Rolf Arne Larsen kjøpte seg en Lexus LS 400 fra 1990 og angrer ikke. Foto: Jamieson Pothecary
FORNØYD: Rolf Arne Larsen kjøpte seg en Lexus LS 400 fra 1990 og angrer ikke. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

I 1983 satte Toyotas chairman Eiji Toyoda i gang prosjekt F1. «F» for Flaggskip, og «1» for nummer én. Målet var å se om man kunne lage en ny premiumbil som kunne overgå sine amerikanske og europeiske konkurrenter.

Programmet hadde verken begrensninger på budsjett eller tidsbruk, og kom ikke til å bruke eksisterende Toyota-plattformer eller deler. Et nådeløst testprogram ble satt i gang, og fram til den endelige bilen var klar i 1989 bygde 3.900 arbeidere 450 prototyper og 900 testmotorer.

Debut i Detroit

I 1988 beynte de første teaser-filmene å dukke opp, og i januar 1989 dukket Lexus LS400 opp på Detroit Auto Show. Da hadde prosjektet kostet over sju milliarder kroner, og gikk i salg fra september hos 81 nøye utvalgte forhandlere i USA.

ALT VEL: En fornøyd bileier
som ikke har skiftet en
eneste del på sju år. Foto: Jamieson Pothecary
ALT VEL: En fornøyd bileier som ikke har skiftet en eneste del på sju år. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bilen fikk glødende skryt for sitt raffinement, sin briljante 4-liters V8, dens lave støynivå, byggekvalitet som gikk utenpå alt annet og en gunstig pris, sammenlignet med konkurrentene. Man kjørte også hardt på med TV-kampanjer, hvor den mest berømte viser en haug champagneglass stablet oppå hverandre på panseret av en Lexus, mens bilen kjører i 240 km/t på en testbenk, uten at noen av glassene rører seg det minste.

NYDELIG: Interiøret er fortsatt knirkefritt
etter 25 år, og alt virker som det skal. Foto: Jamieson Pothecary
NYDELIG: Interiøret er fortsatt knirkefritt etter 25 år, og alt virker som det skal. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kvaliteten var udiskutabel, allikevel dukket det opp to mindre problemer, som gjaldt noen ledninger og bremselys. Uoppfordret satte Lexus i desember 1989 i gang en frivillig tilbakekalling av alle de 8.000 bilene som hadde blitt solgt i USA til da.

Teknikere ble sendt ut til kundene, tok med seg bilene, skiftet delene og returnerte bilene skinnende rene og med full tank. For de som bodde øde til, leide man garasjeplass i nærheten, og for de som hadde full tank fra før fikk man med et kort som ga full tank neste gang man var på en bensinstasjon.

I løpet av 20 dager var alle bilene fikset, alt uten bryderier for kunden, og alt helt gratis. Tilbakekallelsen ble hyllet av motorpressen, og satte helt nye standarder.

HOLDER SEG: Designet ble kritisert for å være litt forsiktig da det kom, men har til gjengjeld tålt tidens tann ekstremt bra. LS400 ser fortsatt bra ut. Foto: Jamieson Pothecary
HOLDER SEG: Designet ble kritisert for å være litt forsiktig da det kom, men har til gjengjeld tålt tidens tann ekstremt bra. LS400 ser fortsatt bra ut. Foto: Jamieson Pothecary
HOLDER SEG: Designet ble kritisert for å være litt forsiktig da det kom, men har til gjengjeld tålt tidens tann ekstremt bra. LS400 ser fortsatt bra ut. Foto: Jamieson Pothecary
HOLDER SEG: Designet ble kritisert for å være litt forsiktig da det kom, men har til gjengjeld tålt tidens tann ekstremt bra. LS400 ser fortsatt bra ut. Foto: Jamieson Pothecary
HOLDER SEG: Designet ble kritisert for å være litt forsiktig da det kom, men har til gjengjeld tålt tidens tann ekstremt bra. LS400 ser fortsatt bra ut. Foto: Jamieson Pothecary
HOLDER SEG: Designet ble kritisert for å være litt forsiktig da det kom, men har til gjengjeld tålt tidens tann ekstremt bra. LS400 ser fortsatt bra ut. Foto: Jamieson Pothecary
HOLDER SEG: Designet ble kritisert for å være litt forsiktig da det kom, men har til gjengjeld tålt tidens tann ekstremt bra. LS400 ser fortsatt bra ut. Foto: Jamieson Pothecary

Norges eldste Lexus

LS 400 var en dyr bil i sin tid, og det er sjelden du ser en i Norge. Den eldste LS 400 i Norge finnes i Narvik. Den er registrert som 1990-modell i vognkortet og tilhører Rolf Arne Larsen (70).

- Jeg kjøpte den for syv år siden. Den sto parkert ved en Toyota-forhandler her oppe, og jeg falt pladask for den, forteller Rolf Arne.

- Fra før var jeg jo positiv til Toyota og hadde hatt fem ulike Crown, som var særdeles gode biler. Jeg hadde jo litt kjennskap til Lexus, men det var først og fremst designet jeg falt for. Bilen var opprinnelig solgt i USA, men hadde funnet veien til Japan, så den ble tatt inn derfra.

Lexus LS 400 (1990)

Motor:V8, 3969 ccm
Effekt:245 hk/5400
Moment:350 Nm/4400
Toppfart:250 km/t
0-100:8,5 sek
Vekt:1720 kg
L/B/H:500/182/142 cm

Brukes mest til langturer

- Da hadde den gått 45.000 miles (72.000 km), så jeg var ikke akkurat bekymret over kjørelengden. Den er en nydelig bil å kjøre, totalt stabil og utrolig komfortabel. Motoren er jo også unik. Utrolig sterk, men bruker ikke mer enn én liter på mila på langkjøring.

- Jeg bruker den helst til langturer, til Tromsø, Lyngen og Kiruna. I dag har den gått 65.000 miles (104.000 km). På de sju årene jeg har eid den har jeg ikke skiftet noen verdens ting, ikke engang en lyspære, så dette er bunnsolid kvalitet, forteller en svært fornøyd bileier.

TIDLIG UTE: En luksusbil har selvsagt
automatgir, og
Lexusens girskifter er
nærmest umerkelige. Foto: Jamieson Pothecary
TIDLIG UTE: En luksusbil har selvsagt automatgir, og Lexusens girskifter er nærmest umerkelige. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Hvorfor lyktes Lexus?

Fornøyd er også Jan Christian Holm, leder for Lexus i Norge (tidligere, red. anm.), som kan konstatere at han har masser av plass i det svært romslige baksetet. Han fikk i oppdrag å finne Norges eldste Lexus for denne artikkelen, og ble likegodt med nordover for å se på vidunderet.

Hva tror han er grunnen til at Lexus lyktes allerede fra starten da man lanserte LS 400 i USA i 1989, og at merket står såpass sterkt 30 år etterpå?

- For det første så har du dette med japanere og deres filosofi og arbeidsmoral. De er selve fasiten på god kvalitet. Men man tok dette et steg videre, og tok seg god tid til å utvikle bilen for å nå målet.

- De hadde ressursene og de var grundige. Så har du dette med tilbakekallingene som satte en helt ny standard, og gjorde merket synonymt med god kundebehandling.

Videre forteller Jan Christian Holm at de var ekstremt nøye med hvem som fikk selge bilen. Det kom inn 1.500 søknader fra forhandlere i USA, men majoriteten var altfor dårlige etter de standarder som merket satte. I stedet valgte man få forhandlere for maksimum kvalitet og kundeservice.

- Akkurat dette med kundeservice, er noe jeg også prøver å etterstrebe så godt som mulig her i Norge. Vi deltok jo for første gang i den store norske bileierundersøkelsen Autoindex i 2012, og vant både da, i 2013 og i 2014.

- Det tar vi som en bekreftelse på at vi gjør mye riktig. Det betyr at kunden forventer mer av oss, men det er s.nn det skal være, forteller Holm, synlig stolt av Lexus sitt jubileum.

Intervjuet med Rolf Arne Larsen stod på trykk i Autofil (16/2014), da Lexus feiret 25 år.