Klassisk stil og smart design

Fin bil, tenker vi i det vi får utdelt nøklene. Gode seter, tenker vi deretter når vi finner sjefsstillingen bak rattet.

Publisert
Sist oppdatert
XC90 er en stor og synlig bil.
XC90 er en stor og synlig bil. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Vi får lange blikk etter oss når vi kommer cruisende i XC90. Hvorfor er det så bilen og ikke damen bak rattet alle snur seg etter? Vel, det er først og fremst en flott bil, og en biltype mange norske bilister drømmer om. Stor, høy bakkeklaring, firehjulsdrift, romslig innvendig (syv seter faktisk, om man ønsker), og med god plass til for eksempel skiutstyr og andre store saker på taket. Kjennerne vil også med et blikk vite at dette er en relativt kostbar bil, og den er pen å se på både innvendig og utvendig. Volvo assosieres fra gammelt av med et visst kassepreg, men det er ikke mange skarpe hjørner på denne kjerra. Lange linjer og elegant buede former gjør bilen vakker, men den har likevel særpreg. Du ser umiddelbart at det er en Volvo, og de fleste vil mene den er ganske vellykket visuelt.

Smart design

Vi faller også for de mange praktiske små løsningene designerne har fått plass til. Picknickluka bak for eksempel. Finnes det noe deiligere enn å ankomme skibakken, sette seg godt på lukas nedre del med øvre del som tak over hodet, og kle på skistøvler og annet utstyr i ro og mak? Perfekt for lengre turer og for norsk, fuktig klima. Du kan faktisk få med et lite picknickbord og to seteputer som ekstrautstyr om mat i friluft og bil er noe du ønsker å innta ofte. Setene er svært fleksible, og kan legges ned, trekkes frem og skubbes bakover. Her er det en løsning for enhver familiekonstellasjon på syv hoder eller færre. Og hva er vel bedre for familiefreden enn egne uttak for hodetelefoner bak? Er det mange viljer omkring hva man skal lytte til på turen, er dette ekstrautstyr verdt å satse på. (1.900 kroner.) Baksetene har også egne ventilasjonsanlegg.

Godt med plass bak.
Godt med plass bak. Vis mer


Stor hekk

Bagasjerommet er svært romslig. Her bør det være rom for både skiutstyr, barnevogner og kofferter. Det eneste aberet, er at du må krype inn for å rekke frem til sakene som havner innerst ved setene. Om du ikke er gorillalang i armene, bør du faktisk sette opp syvseteren før innlasting. Det er fortsatt plass nok til handleposer eller ting og tang for to bak de bakerste setene.

Orden

Setene har vi allerede nevnt. De er noen av de beste som fås i bil i dag. Punktum. Svensk orden råder på innsiden av XC90. Betjening, knapper og paneler er ryddige og intuitive. Det tar ikke lang tid å finne ut hva de forskjellige knappene brukes til, og det er lett å nå frem til viktige brytere som styrer for eksempel viskeren bak, vindusheisene og stereoanlegget. Dessuten er det en renhet over betjeningen som matcher resten av interiøret, ikke for mange elementer, kitsch og glitrende neon – heldigvis. Om vi skulle savne noe, måtte det være et par ekstra rom for ting og tang som gjerne slenger rundt i bilen. Og når får vi kroker til å henge håndvesker på?

Farge og stil

Dekoren som ligger i lekkert skinninteriør og aluminiumsdetaljer faller i smak for designjunkies, men du kan også velge trepaneler og sortlakkerte paneler i bilen. Matchende treratt kan være fint, men vi foretrekker skinntrukket ratt. Bilen fås i følgende farger: Sort, ishvit (grålig hvit), mørk grå perlemor metallic, sølv metallic (som testbilen), ash gold perlemor metallic, skarabé grønn perlemor metallic, sort safir metallic, rubinrød perlemor metallic, krystall grønn perlemor metallic.

Skapt for sikkerhet

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer