Klassisk fra Nissan, bortsett fra ...

Nissan har vært ekstremt diskré når det gjelder X-Trails etterfølger.

For de som fulgte med på vår dekning av bilutstillingen i Genève tidligere i år, vil navnet på denne muligens ringe en bjelle. Det dreier seg altså om Nissan Hi-Cross, som ble presentert på samme stand som den langt mer omtalte Nissan Invitation - en kommende VW Golf-konkurrent.

LES OGSÅ:

Hi-Cross er en interessant konseptbil, som viser hva den logiske utviklingen av folke-SUV-konseptet bør være ifølge Nissan. For vi snakker mer SUV enn crossover her, og dermed mer X-Trail enn Qashqai. Designen er noe mer vågal enn den X-Trail kan skilte med, men det skulle da også bare mangle. X-Trail har den suverent mest konservative designen i klassen i dag. Det den mangler av karisma tar den imidlertid delvis igjen i funksjonalitet og effektivitet.

Les vår nyeste test av Nissan X-Trail her.

Interiøret er tydelig konseptpreget, men en del av de presenterte elementene blir nok å finne i produksjonsbiler om ikke så alt for lenge. Det er noe retro-tekno over instrumentene for eksempel - grønn grafikk på sort bakgrunn bringer tankene hen til vår spede data-ungdom midt på 80-tallet.

Døm selv:

Hybrid

Ellers får vi vite at Hi-Cross er en hybrid med en toliters bensinmotor kombinert med en elektromotor og batteriteknologi hentet fra elbilsuksessen Nissan Leaf. For øvrig er Nissan ekstremt ullen i sin kommunikasjon angående denne modellen, og bekrefter heller ikke at det er Hi-Cross som blir X-Trails erstatter. Det er altså bare noe vi (og en del kollegaer), tror.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Imidlertid er de presise på noen tall: Dimensjonene plasserer bilen midt i dagens folke-SUV-klasse med 466 centimeter i lengden, 185 centimeter i bredden og 167 i høyden - ganske nær tidligere nevnte X-Trail.

Les også: Nissan med bilen som nekter å krasje!

Vi venter på mer...

Så mer konkret er det vanskelig å være omkring denne bilen, som det kan virke som om Nissan viste i Genève uten egentlig å ville gjøre noe nummer av det. Dermed setter vi oss selv i vent-modus med håp om at vi snart får vite mer både om Hi-Cross og, enten det er en og samme ting eller ikke, om X-Trails etterfølger.

Her er forresten de bildene av bilen vi selv bragte med oss hjem fra Genève i mars: