Test: Renault Zoe 2020

Klassens beste rekkevidde

Utvendig er det ikke lett å se at Zoe er blitt ny, men under skallet er mye endret. Vi har kjørt nyheten!

NY FRONT: Det er den fremre delen av Zoe som utseendemessig er blitt oppgradert mest, med nytt panser, nye lykter (full-LED), og frontfanger. Kjennere vil også legge merke til ny felgdesign. Men det meste av det som er nytt, er det som ikke synes utenfra. Foto: Knut Moberg
NY FRONT: Det er den fremre delen av Zoe som utseendemessig er blitt oppgradert mest, med nytt panser, nye lykter (full-LED), og frontfanger. Kjennere vil også legge merke til ny felgdesign. Men det meste av det som er nytt, er det som ikke synes utenfra. Foto: Knut Moberg Vis mer

Renault Zoe er, etter Nissan Leaf, den så langt lengstlevende av det vi kan kalle de «fullverdige» elbilene, selv om Mitsubishi i-MiEV, som var basert på en opprinnelig bensindrevet Kei-car, gjorde en hederlig innsats litt i forkant.

Første versjon Zoe ble lansert høsten 2012, med en batteripakke på 22 kWt, som ga 210 km rekkevidde etter den optimistiske NEDC-normen. Maksimal effekt var 88 hestekrefter.

LIK SEG SELV: Det er i hovedsak innmaten i baklyktene som er nye her bak. De består nå av LED-striper, med dynamiske blinkers, som lyser progressivt innenfra utover, som hos Audi. Foto: Knut Moberg
LIK SEG SELV: Det er i hovedsak innmaten i baklyktene som er nye her bak. De består nå av LED-striper, med dynamiske blinkers, som lyser progressivt innenfra utover, som hos Audi. Foto: Knut Moberg Vis mer

Sent til Norge

Til Norge kom bilen senere enn i andre land - den franske produsenten brukte litt tid på å se at potensialet faktisk var ganske stort her i landet, og det måtte en god del plunder til for å gjøre det mulig å lade bilen på det relativt antikverte norske IT-strømnettet, som fortsatt dominerer.

Det var dermed først klart for en prøvekjøring (på Bislett (!) i Oslo tidlig på våren 2014).

Gradvis bedre

Men etter hvert er det da blitt registrert over 11.500 Zoe i Norge. Modellen har gradvis fått sin drivlinje oppgradert, og den utgående versjonen, Zoe Z.E. 40, med en batteripakke på 41 kWt, klarte fint 30 mil på én lading under gode forhold (oppgitt rekkevidde 400 km, fortsatt etter den gamle NEDC-målemetoden).

Men nå er fornyelsen mer gjennomgripende. Den nye ZE 50, som kommer i to motoreffekt-versjoner, har et energilager på 52 kWt. Dette er netto kapasitet, altså delen av batteriets lagrede energi som faktisk er tilgjengelig. Det tyder på at bruttokapasiteten antakelig er nærmere 60 enn 50 kWt, men Renault oppgir ikke noe tall her.

SLETT IKKE VERST: Bagasjerommet er større enn i de fleste utpregede småbiler og omtrent på størrelse med det i e-Golf. Foto: Knut Moberg
SLETT IKKE VERST: Bagasjerommet er større enn i de fleste utpregede småbiler og omtrent på størrelse med det i e-Golf. Foto: Knut Moberg Vis mer

Kan hurtiglades

Som tidligere sitter ladeporten fortsatt under logoen i fronten. Der finner man nå også en CCS-hurtigladekontakt, hvilket betyr at Zoe omsider kan hurtiglades - riktignok begrenset til 50 kW ladeeffekt.

En ny ladekabel leveres nå med bilen. Den er utviklet i samarbeid med den norske importøren, og innebærer at lading fra det norske IT-nettet ikke lenger skal være noe problem.

Batteripakken har aktiv luftkjøling via en luft til luft-varmepumpe. Den vil også regulere temperaturen under hurtiglading, for best mulig ladeeffekt. I kaldt vær vil den tilføre varmluft.

Opp mot 40 mil WLTP

Avhengig av motoreffekt skal den oppgraderte Zoe, ifølge den nye og strengere WLTP-normen, nå klare 395 eller 386 kilometer på én lading. Som vi skal se, er dette tall som faktisk virker realistiske.

Renault er dessuten forbilledlig ærlige og indikerer for sin egen del at de regner med at reell rekkevidde vil ligge på 375 kilometer under sommerforhold og ned mot 240 kilometer om vinteren.

Men dette er langt fra det eneste nye med bilen.

SÅÅÅ MYE BEDRE: Selv om dashbordet i hovedsak har samme design som tidligere, oppleves dette helt nytt. Det er takket være materialvalget, det digitale instrumentpanelet og den betydelig mer moderne skjermen, samt det utmerkede rattet vi allerede skrøt av i nye Clio. Foto: Knut Moberg
SÅÅÅ MYE BEDRE: Selv om dashbordet i hovedsak har samme design som tidligere, oppleves dette helt nytt. Det er takket være materialvalget, det digitale instrumentpanelet og den betydelig mer moderne skjermen, samt det utmerkede rattet vi allerede skrøt av i nye Clio. Foto: Knut Moberg Vis mer

Høyverdig førermiljø

Det er i interiøret nykommeren, sammenlignet med forgjengeren, gir en helt annen opplevelse. Når vi setter oss inn i nye Zoe, finner vi nemlig mye av det som begeistret oss da vi for noen måneder siden testet den helt nye generasjonen Clio, og det er her Zoe virkelig oppleves som en helt ny bil.

Instrumentpanelet er nemlig blitt heldigitalt og består av et 10-tommers display som er konfigurerbart. Den høyreiste multimedia-skjermen i midtkonsollen er på 9,3 tommer. Denne kan også konfigureres etter eget ønske – enten med ett stort bilde, eller med to bilder i full bredde over hverandre.

Betjeningen med multifunksjonsrattet er enkelt og intuitiv, og lydanlegget betjenes, som vanlig hos Renault, fra en egen «satellitt»-hendel bak rattet. Veldig greit og enkelt, når man har vent seg til det.

Avhengig av utstyrsnivå kan bilen leveres med stoffinteriør, stoffinteriør med del-kunstskinn-seter, eller fullt kunstskinninteriør. Sistnevnte kalles vegan - det skal visstnok være mer politisk korrekt på en elbil - uten at vi for vår del helt ser det logiske i det. Uansett: Setene gir god sittekomfort, men stoppen er i mykeste laget, synes vi, og gir snaut med støtte i svingene.

Plundrete

Verre er det fortsatt at ikke engang førersetet kan justeres i høyden, uten at det var et nevneverdig problem for denne skribenten. Og selv om man sitter relativt høyt er det god klaring til taket. Justeringshjulet for seteryggvinkelen er veldig plundrete plassert langt nede og bak på siden av setet. I versjonen med armstøtte var det faktisk vanskelig å betjene hjulet med undertegnedes hånd, som er av normalstørrelse for en voksen mann.

Utvendig design er lite endret, og da hovedsaklig i fronten (panser, lykter og frontfanger/luftinntak). Lyktene er nå hundre prosent LED-basert, som standard, og gir 75 prosent mer lysstyrke i forhold til halogenlykter, uten mer strømforbruk.

TØFFERE: Den nye fronten gjør sitt til at Zoe fortsatt er designmessig aktuell. Foto: Knut Moberg
TØFFERE: Den nye fronten gjør sitt til at Zoe fortsatt er designmessig aktuell. Foto: Knut Moberg Vis mer

På nett

Som man forventer ved en nylansering i 2019, vil nye Renault Zoe fra nå alltid være oppkoblet. En ny app, My Renault, gir deg muligheten til å styre langt mer fra mobiltelefonen enn før.

Som seg hør og bør vil bilen også få Apple Car Play og Android Auto. Når du bruker bilens interne navigasjonssystem, Easy Link, er det TomTom som forteller deg hvor du skal kjøre. Når du bruker mobiltelefonen, derimot, er det Google Maps som tar seg av veivisningen. Dette er et ledd i at Renault på sikt skal over til Google Maps på alle flater.

Innvendig har bilen to USB-porter i fronten av dashbordet, og under girspaken i midtkonsollen finner du trådløs lader for mobiltelefonen.

AKKURAT PASSE: Hjuldimensjonene 195/55-16 er standard med den sterkeste motoren. Foto: Knut Moberg
AKKURAT PASSE: Hjuldimensjonene 195/55-16 er standard med den sterkeste motoren. Foto: Knut Moberg Vis mer

Starter under 250.000

Renault Zoe kommer nå i fire ulike utstyrsversjoner. For innstegsmodellen, Renault Zoe Life, er prisen satt til 240.000,- mens den dyreste ligger på i underkant av 300.000 kroner.

  • Zoe Life: 241.980 kr
  • Zoe Zen: 266.980 kr
  • Zoe Intens: 286.980 kr
  • Zoe Edition 1: 296.980 kr

Som vanlig tilkommer frakt- og leveringskostnader (eksempelvis 7.920 kroner, levert Oslo).

Det er Zoe Intens og Edition 1 som leveres med navigasjon og EasyLink-berøringsskjermen på 9,3 tommer og Apple CarPlay og Android Auto-kompatibilitet.

Nye Zoe Z.E. 50 kommer til Norge i oktober med de første leveringene til kunder i slutten av måneden. Renault forventer å få avsetning for cirka 3000 biler i løpet av et år. Det kan velges mellom ni ulike eksteriørfarger, og nevnte tre forskjellige interiører, avhengig av materialvalg.

KJENT PROFIL: Dette er etterhvert blitt en gjenkjennelig linjeføring i norsk trafikk, etter at det er blitt registrert over 11.500 Zoe her i landet. Foto: Knut Moberg
KJENT PROFIL: Dette er etterhvert blitt en gjenkjennelig linjeføring i norsk trafikk, etter at det er blitt registrert over 11.500 Zoe her i landet. Foto: Knut Moberg Vis mer

Nå med godt med krefter

Foruten større batteri og økt rekkevidde har Zoe også fått en kraftigere motor, som tilbys i tillegg til R 110-motoren på 108 hester. Den nye, R 135, leverer 100 kW på det meste - 135 hestekrefter, som Renault oppgir det til.

R135-motoren leveres med utstyrsnivåene Intens og Edition1.

Den kommer med en rekke systemer for førerassistanse, som man forventer i 2019. Bilen er dermed oppgradert med både skiltgjenkjenning, automatisk nedblending av fjernlysene, blindsonevarsling, bakkestarthjelp, automatisk nødbrems, filskiftevarsler og -holder, samt automatisert parkering.

GOD OVERSIKT: Med et førermiljø som gjør et byks på syv år frem i tid, er Zoe igjen høyaktuell. Foto: Jean-Brice Lemal
GOD OVERSIKT: Med et førermiljø som gjør et byks på syv år frem i tid, er Zoe igjen høyaktuell. Foto: Jean-Brice Lemal Vis mer

Kan fint klare 40 mil

Våre kjøreturer på den italienske middelhavsøya Sardinia foregikk i pent sommervær med temperaturer rundt 25 til 27 grader. Klimaanlegget var i aktivitet for å holde kupétemperaturen litt i overkant av 20 grader.

I kupert terreng og stort sett på svingete småveier, samt gjennom en del landsbyer i trange gater, blir ikke tempoet det helt store og forholdene totalt sett var nesten så nær ideelle som de kan bli for å kjøre elbil. Noen pass på hovedvei med innlagt testing av akselerasjons- og forbikjøringsevner, krevde likevel en del ekstra strøm.

Totalt må vi si oss meget fornøyd med å ha ligget på et forbruk rett under 12 kWt/100 kilometer, og hvis vi skulle legge gjenværende batterikapasitet til grunn etter å ha kjørt 234 kilometer, lå vi an til å få en total rekkevidde på 44 mil den dagen.

LANG REKKEVIDDE: Det er ingen tvil om at Renault Zoe per i dag tilbyr lengst rekkevidde i forhold til innkjøpsprisen. Foto: Jean-Brice Lemal
LANG REKKEVIDDE: Det er ingen tvil om at Renault Zoe per i dag tilbyr lengst rekkevidde i forhold til innkjøpsprisen. Foto: Jean-Brice Lemal Vis mer

Vi kan ikke trekke noen endelige konklusjoner, etter uhøytidelige målinger foretatt under en første prøvekjøring, men at bilen under gode forhold fint kan klare 40 mil på én lading er klart, og vårt førsteinntrykk er dermed at Renault Zoe leverer det de lover, og - under gode forhold - vel så det.

På veien: Grei nok

Det øvrige av kjøreopplevelsen denne testdagen overrasket oss ikke. På den positive siden merkes det at det nå hentes ut mer effekt, og nye Zoe i testversjonen med 135 hester oppleves vesentlig kraftigere enn før. Det er nå en fullverdig landeveis- og motorvei-cruiser og den takler nå forbikjøringer man tidligere ville ha nølt med å igangsette.

Nytt på denne modellen er også «B»-funksjonen for girspaken, som gir kraftigere og progressiv regenerering når man slipper gassen. Det gjør også at man sjeldnere har behov for å bruke bremsepedalen, men fullstendig én-pedal-kjøring som i Nissan Leaf eller BMW i3, er det fortsatt ikke.

NYE FARGER: 2020-modellen av Zoe får et større utvalg farger, blant dem denne: «Celadon Blue». Foto: Knut Moberg
NYE FARGER: 2020-modellen av Zoe får et større utvalg farger, blant dem denne: «Celadon Blue». Foto: Knut Moberg Vis mer

Myk i oppsettet

Bilen er lettkjørt og oppleves kvikk i trafikken. Det som trekker ned er styringen, som vi opplever som ikke direkte nok, med en ullen styrefølelse grunnet fravær av tilbakemeldinger fra underlaget. Heldigvis er rattet bra dimensjonert og godt å holde i.

Komfortmessig er det ingenting å utsette på bilen. Fjæringen er myk og filterer effektivt bort ujevnheter i veibanen. På den annen side blir kjøreegenskapene sedate og bilen liker ikke å presses i svingene, noe uansett styringen ikke oppfordrer til å gjøre. En viss tendens til krenging melder seg da og man blir minnet om at bilen tross alt har en egenvekt på halvannet tonn.

Testresultat

Renault Zoe 2020

Terningkast 5
Rekkeviddelederen i sin klasse.

Meget god rekkevidde, kraftigere og kvikkere, mer stillegående enn før.

Fortsatt noen kjipe interiørdetaljer (ingen høyderegulering av førersetet), ullen styring og i overkant myk fjæring.

Aktuell som bare det

For å oppsummere: Renault har lykkes godt i å blåse liv i en av de eldste elbilene på markedet, slik at den igjen blir høyst aktuell. Det er umulig å maskere alderen, som begynner å tynge litt - særlig når det gjelder styringen og kjøreegenskapene. Dette er likevel ikke noe som vil plage den jevne bruker nevneverdig under daglig, alminnelig kjøring.

Når terningen skal legges ned, nøler vi en stund mellom fire og fem - men ender opp på en femmer, takket være de gjennomgripende forbedringene som er gjennomført:

Rekkevidden, som imponerer og allerede er bilens sterke kort mot konkurrenter som ikke kommer i butikkene før et stykke ut i 2020. Dessuten er førermiljøet nå en av bilens sterke sider, ergonomisk godt tenkt og med god kvalitetsfølelse, samtidig som det vesentlige av assistansesystemer og oppkoblingsmuligheter er på plass.

Men en femmer på terningen er ikke gitt for evig og alltid - så vi får se hvordan den klarer seg under norske forhold i vinterhalvåret - og i direkte sammenligning med konkurrentene.

Renault Zoe Z.E. 50

Versjon: R110 R135
Motor:El - synkronEl - synkron
Effekt - o/min.:108 hk / 3395 - 10.886135 hk / 4200 - 11.163
Moment - o/min.:225 Nm / 500 - 3395245 Nm / 1500 - 3600
Drevne hjul:ForanForan
Batteri:52 kWt52 kWt
Batterivekt:326 kg326 kg
Forbruk (WLTP):172 Wt/km177 Wt/km
Rekkevidde (WLTP):395 km386 km
0-100 km/t:11,4 sek.9,5 sek.
80-120 km/t:9,3 sek.7,1 sek.
Toppfart:135 km/t.140 km/t.
Ladetid 2,3 kW:34 t. 30 min.34 t. 30 min.
Ladetid 3,7 kW (veggboks 16A):16 t. 10 min.16 t. 10 min.
Ladetid 7,4 kW (veggboks 32A):9 t. 25 min.9 t. 25 min.
Ladetid 11 kW6 t.6 t.
Ladetid 22 kW3 t.3 t.
Ladetid 50 kW DC (0-80%)1. t 10 min.1. t 10 min.
L/B/H:408/173/156 cm408/173/156 cm
Akselavstand:259 cm259 cm
Hjuldimensjoner:185/65-15195/55-16
Egenvekt:1.502 kg.1.502 kg.
Bagasjerom:338 l / 1225 l338 l / 1225 l

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her