Kjøring av 3.2 GTA

Lyden er som massasje for øregangene og en komplett nytelse å leve med.

Kjøring av 3.2 GTA
Kjøring av 3.2 GTA
Kjøring av 3.2 GTA
Forrige gang vi kjørte 156 subbet lokket til hanskerommet borti dørpanelet. Denne gangen har italienerne tatt i skikkelig og laget mellomrommet stort nok, og heller litt skjevt.
Forrige gang vi kjørte 156 subbet lokket til hanskerommet borti dørpanelet. Denne gangen har italienerne tatt i skikkelig og laget mellomrommet stort nok, og heller litt skjevt. Vis mer


Motoren tenner direkte når vi vrir om nøkkelen. 3,2 liter fordelt på seks sylindere lager ett herlig leven. For å komme med noen tørre data finner du 250 hestekrefter, 300 newtonmeter, 12 tennplugger og fire kamaksler under panseret. GTA har også en sekstrinns girkasse og effekt- og dreiemomentskurve som peker én vei, nemlig oppover.

Sølevær

Vi var etter forholdene ganske heldige med været. Den dagen vi var på tur ble vi velsignet med helt eller delvis tørt føre, men dessverre også noe fuktighet innimellom. Med 250 hestekrefter på forhjulene er det nødvendig med alt det grepet du kan få. Vinterdekkene vi kjørte på er i samme dimensjon som sommerdekkene (225/45-17) og fungerer ganske bra. Nå skal det sies at det antagelig ikke er noen vinterdekk som ville taklet denne bilen på noen bedre måte heller.

Første halleluja

Det er ikke nødvendig å sende pedalen helt inn i torpedoveggen for å få litt action. Gassresponsen er formidabel og trekkraften er utrolig nok med fra bunnen av. Den er ikke sterk i forhold til hva som skjer oppover i turtallsregisteret, men den som har 1,6-literen vet vel at bunndraget der er litt tamt. Ved cirka 4.000 omdreininger begynner vi finne frem til der hvor effekten er. Kraften blir merkbart bedre og fra 5.000 og opp til 7.000 er det et vilt drag. Når vi kaster inn andregiret legger turtelleren seg perfekt på 5.000 igjen og det samme skjer når tredje er på plass.

Andre halleluja

GTAen er vill og gal. Ute på veien presser vi på alt det motoren klarer. Er det helt flatt griper dekkene solid og klarer nesten å omdanne all effekt til fart. Den minste antydning til fuktighet lager masse arbeid for ASR-systemet. Det jobber som en maur og gjør at du kan være litt uforsiktig med gassen, men også i andregir har dekkene mer problemer enn de kan takle.

Uten ASR-systemet innkoblet merker du mer til GTAens sanne jeg. Den kjennes litt tung ut i fronten og gjennom svingene er det bare å la gasspedalen være i fred. For mye gass i svingen frembringer hjulspinn med tilhørende lite styreegenskaper.

Trenger plass

Kjøring av 3.2 GTA


Det er ikke bare det at du helst burde hatt veien alene foran deg. Du trenger i perioder også litt plass på hver side. Med 250 hestekrefter på forhjulene blir GTA av de sterkeste forhjulstrekkerne på markedet, og med litt spor i veibanen trenger du en meter ekstra klaring på hver side på grunn av sporing.

Svak dømmekraft

Innimellom kommer vi borti turtalls-motvillige motorer. GTA-motoren er rett og slett den rake motsetningen. Det føles helt naturlig å ligge mellom 4.000 og 5.000 omdreininger på landeveien. I Norge vil det si at du trenger bare de tre første girene. Du har seks til sammen hvis du skulle bli rammet av sporadisk svak dømmekraft å finne på å spare bensin på bekostning av motorlyd ved å velge et høyere gir. Girkassen er lettsjaltet og selv ved hurtige girskift går det veldig smertefritt.

En drøm på veien

Det har sine begrensninger med så mye effekt på forhjulene, men likevel er det umulig å ikke like denne bilen. Styringen er presis og etter litt trening får du GTA til oppføre seg stort sett som du vil. Alfa har gjort alt de kan for å få GTA så vill som mulig. Understell og hjuloppheng er helt forandret fra de andre 156-modellene og det merkes. Den krenger veldig lite, retningsstabiliteten er svært god og du har en enorm respons på styringen.

Ingen i nærheten

Selv om det finnes et utall biler i denne prisklassen som kanskje oppfattes som både bedre og mer lukrative kjøp, er det ingen som er i nærheten av å gi en slik kjøreglede som Alfa Romeo GTA. Audi A4 og BMW 3-serie har mer til felles med Toyota Avensis og Opel Vectra enn med denne Alfa Romeoen. Mercedes og Volvo kan vi i samme slengen sammenligne med Mitsubishi Galant og Peugeot 406. De som sitter hjemme med disse bilene har ikke noe annet enn en helt vanlig stasjonsvogn eller sedan. Alfa Romeo GTA er noe helt for seg selv og det får så være at den koster 684.900 kroner.

Det blir mer eller mindre full pott på Alfa Romeo GTA. De vanlige Alfafinurlighetene er der, men du glemmer de allerede etter få meter i GTA. Har du et snev av bilinteresse faller du pladask. Pang, 100 prosent forelsket. Det blir en slik vanvittig følelse av vil ha, vil ha.

Tekniske data finner du her.

Store bilder finner du her.