Elbiler og økonomi

Kjører gratis for 3 milliarder i bommene

Gratis bompasseringer er imidlertid bare én av fordelene som har gjort elbiler populære i Norge. Bare i 2018 vil elbileierne «spare» 10 milliarder kroner.

HAR FÅTT MYE GRATIS: Elbilene har fått en mengde insentiver for å bli populære i Norge. Gratis lading, parkering, bommer og avgifter er blant fordelene. Foto: NTB Scanpix
HAR FÅTT MYE GRATIS: Elbilene har fått en mengde insentiver for å bli populære i Norge. Gratis lading, parkering, bommer og avgifter er blant fordelene. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dinside.no har gjort beregninger på hvor mye staten og kommunene «sponser» de elektriske bilene i 2018. Gratis bompassering, i tillegg til null nybilavgift og null moms, er de store godene.

Resultatet er blant annet at stadig færre fossildrevne biler kjører gjennom bommene.

Det finnes i dag en rekke forskjellige bomselskaper, med forskjellige takster og praksis i Norge. I tillegg har elbilene fram til nå reist gratis med ferjer på en rekke strekninger. Derfor er det vanskelig å finne et helt nøyaktig tall for hvor mye de rundt 180.000 elbileierne sparer på å kjøre gratis i bommene.

Gratis for 3 milliarder

Men tar vi utgangspunkt i Fjellinjen i Oslo, kan vi få en pekepinn. Ser vi på tall fra foregående år, vil Fjellinjen i år trolig få 14 millioner passeringer av elektriske biler. Gjennomsnittsprisen for en bompassering med personbil er rundt 39 kroner.

Det betyr gratiskjøring for 546 millioner kroner, bare i Fjellinjen, som har 17,2 prosent av all bomtrafikk i Norge.

Det betyr i så fall i overkant av 3 milliarder kroner i inntektsbortfall av bompenger, i landet sett under ett.

Dette regnestykket forutsetter at elbileierne i stedet ville passert bommene i en bensin- eller dieselbil. Kanskje ville en del kjørt kollektivt i stedet.

HAR KJØRT GRATIS: Mens «vanlige» biler har måttet betale dyre dommer i bomringene, har elbilene sluppet helt unna.
HAR KJØRT GRATIS: Mens «vanlige» biler har måttet betale dyre dommer i bomringene, har elbilene sluppet helt unna. Vis mer

Fra 2019 må de betale

Nå vil imidlertid noen byer begynne å ta betalt, også for elbiler, i bommene. Til våren innfører Bergen en pris på 20 kroner i rushtida og 10 kroner ellers, for elbiler.

Det er rapportert om ulik bompenge-praksis for elbiler rundt om i landet.

Fra 1. mars vil det koste rundt 10 kroner i rushtida og 5 kroner utenfor, å kjøre elbil gjennom bommene i Oslo. I Rogaland har fylkestinget vedtatt at elbilene må betale halv pris i bommene, men når det vil bli innført er fortsatt ikke bestemt.

Bare i løpet av 2018 vil det bli solgt rundt 38.500 nye elbiler, pluss omtrent 11.000 såkalt bruktimporterte i Norge. Totalt vil det si 49.500 nye elbiler på veiene bare i år, dersom vi forutsette at elbilsalget i resten av 2018 blir like høyt som det har vært hittil.

Ved utgangen av året vil bestanden av elbiler i Norge være over 180.000. I 2019 er det i tillegg ventet en kraftig økning i antall elektriske varebiler, med flere nye modeller med lengre rekkevidde til salgs.

Elbil-goder for 10 milliarder

Legger vi sammen alle godene som elbilene får fra stat og kommune, snakker vi om rundt 10 milliarder kroner bare i 2018, ifølge våre beregninger.

Nybilavgiften (engangsavgiften) er null, mens en vanlig VW Golf har en avgift på rundt 60.000 kroner. Bare i år vil bortfall av engangsavgift i statskassa dermed utgjøre nesten 3 milliarder kroner, hvis vi forutsetter at de som kjøper elbil i stedet hadde kjøpt en bensinbil med en avgift ala VW Golf.

Parkerer gratis for 594 mill.

Trafikk-forsikringsavgiften for elbiler er på bare 455 kroner, mot 2.820 på en bensinbil. Med 180.000 elbiler på veien, vil staten tape 426 millioner kroner i inntekt i år.

Parkering på kommunale plasser har også vært et gratis-gode. Transportøkonomisk institutt beregnet i 2014 at en elbileier i gjennomsnitt sparer 3.300 kroner i året på dette.

I år vil det i så fall utgjøre et tap for kommunene på 594 millioner kroner.

Finansdepartementet beregnet inntektsbortfallet på grunn av momsfritak – eller «nullsats i merverdiavgiftssystemet for elbiler», som det heter – til 3,2 milliarder i 2017. I tillegg har de som bruker elbil som firmabil en gunstig beskatning.