Kjøreopplevelsen

Eldre utgaver av arten 911 var livsfarlige dersom du ikke behandlet de med en tilmålt dose respekt, og det var akkurat det som gjorde de så spesielle. For man måtte kunne kjøre bil for å få glede av en 911. Det må man ikke lenger, men det blir morsommere...

Kjøreopplevelsen


Hemmeligheten skjuler seg bak tre bokstaver, PSM (Porsche Stability Programme). For Porsche 911 har fått sin egen skytsengel som griper inn når ting ikke går helt som planlagt. Derfor kan du tillate deg nærmest hva som helst bak rattet i 911 uten at svettetoktene får overtaket. Hele tiden sitter skytsengelen og følger med, og merker den at du beveger deg på dypt vann tar den tak i bilen og får den på rett kjøl igjen.

Kjedelig?

Man skulle tro at det ble kjedelig å ha en skytsengel hengende over skulderen. En skytsengel som hele tiden passer på, og som griper inn dersom du gjør den minste lille feil. Sannheten er imidlertid en helt annen, for Porsche har -- til tross for PSM -- ikke helt mistet troen på at kundene fortsatt kan kjøre bil. Derfor er ikke vår kjære skytsengel overnervøs, og hele tiden får du muligheten til å komme den i forkjøpet. Fortsatt kan du styre med høyrefoten og motstyre med rattet.

Trykk på knappen!!

For de med ekstra store tanker om sine egne ferdigheter finnes knappen "PSM Off". Et enkelt tastetrykk og du sender skytsengelen inn i drømmeland, og overtar ansvaret selv. Nå er det nemlig ingen til å redde deg ut av kinkige situasjoner. Du er alene med 300 hestekrefter. Alene med en bil som var kjent som en håndfull på tørre sommerveier, og fra hjulhusene hører du snøslapset som sparkes opp av dekkene....

Men svettetoktene kommer ikke, hjertet hopper ikke opp i halsen og den eneste
fuktigheten i håndflatene kommer fra fuktighetskremen du hadde på i morges. Istedenfor smiler du idet en ny sving forsvinner i bakspeilet og neste er i ferd med å fylle frontruten. Firehjulsdriften sørger for at du skyter ut av svingene som en pil fra et armbrøst, den presise og perfekte styringen formidler nøyaktig hva forhjulene driver med og motoren reagerer på det minste vink. Sjelden har det vært mer moro å følge ordtaket ”Sakte inn, raskt ut”.

Best som vinterbil

Derfor våger vi påstanden om at 911 Carrera 4 passer best som vinterbil, det er nemlig svært få andre biler som matcher Carrera 4 når det gjelder kjøreglede på snødekt vei. Dessuten kan du leke litt med grensene, noe som er en umulighet om sommeren -- da har nemlig Carrera 4 et veigrep som svært få kommer i nærheten av å kunne utfordre.

Kan man kjøpe lyden på CD?

Den perfekte kjøreopplevelsen er likevel mer enn kjøreegenskaper, i Porsche 911 er det også lyd. Det har 911 fortsatt i fullt monn, selv om den tradisjonsrike luftkjølte motoren har måttet vike for en mer stillegående vannkjølt affære. Ytelsene er det heller ikke noe å si på, fra 3,4 liter utvikler motoren 300 hester. Det betyr at akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen går unna på 6 sekunder mens toppfarten er 275 kilometer i timen.

Gear med rattet

Kjøreopplevelsen

Vår bil var dessuten utstyrt med automatgear, Tiptronic S, og trykknapper på rattet. Ett trykk og bilen gearer ned, ett annet og den gearer opp. Komfortabelt, sportslig og underholdende -- men for de ekte entusiastene er det fortsatt manuelt gear som gjelder. Det er nemlig ikke til å komme fra at Tiptronic S både stjeler effekt , akselerasjonstiden fra 0-100 kilometer i timen blir 0,7 sekunder tregere, og gjør at man ikke kan kjøre like kompromissløst som med manuelt gear.