Kjøreopplevelsen

Hvis man ikke kjenner adrenalinet pumpe ut i årene når 911ens boksermotor gir alt den makter, er man enten død - eller man bør snarest oppsøke lege.

Kjøreopplevelsen
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den 3,6 liter store boksermotoren produserer nemlig et herlig skyv. Den voldsomme akselerasjonen sørger for at du presses inn i seteryggen og at porene i håndflatene umiddelbart fylles med svette.

Vi strammer grepet om det deilige rattet og registrerer at turtallet nærmer seg rødmerkingen ved 7.200 o/min. Før vi vet ordet av det har den utrolig raske automatkassen lagt inn neste trinn, og vi treffer andregiret ved 5.000 o/min. Vi nekter å slippe pedalen, og den vannkjølte hekkmotoren fryder seg over at vi fortsetter å pumpe den full av 98 oktan bensin.

Som limt

Vi møter en motbakke, men dette ser ikke ut til å bekymre den brutale kraftkilden det minste. Hastigheten øker fortsatt faretruende raskt mens vi nærmer oss en blind sving, og vi letter motvillig på gassfoten. De fete dekkene sørger for at svingen forseres uten antydning til sideveis bevegelser. Bilen sitter som limt fast til asfalten og i løpet av et par tideler har vi rundet svingen.

Vi tråkker gasspedalen ned i gulvet igjen, og opplever igjen hvordan den berusende akselerasjonen tvinger oss inn i seteryggen. Etter et par sekunder er farten igjen blitt alarmerende høy og vi bestemmer oss for å avbryte mens leken er god.

Propper i ørene

Kjøreopplevelsen

Men det betyr ikke at vi må gi slipp på G-kreftene. Vi sjekker bakspeilet og sparker bremsepedalen i bunn. Vi kastes fremover og priser oss lykkelige over at vi alltid bruker sikkerhetsbelte. Vi kjenner at det dannes propper i ørene og vi får en merkelig følelse i kjevene. Lyden fra de fire dekkene flerrer gjennom granskogen. Vi sender en rask unnskyldning til traktens elgbestand, som forhåpentligvis ikke lider av hjerteproblemer.

Takeoff

Vi står helt stille, men vi vet at motoren i løpet av bare 5,5 sekunder er i stand til å bringe oss opp i den høyeste lovlige hastigheten i Norge. Vi flytter foten over på riktig pedal og trykker den så langt vi klarer. Hekken suger seg ned, fronten reiser seg og vi går inn i noe som minner sterkt om en takeoff.

I starten preges lyden av potent buldring, ikke helt ulikt det vi forbinder med bombefly fra annen verdenskrig. Vi passerer 3.500 o/min og kjenner hvordan motoren plutselig leverer merkbar økning i akselerasjonen. Adrenalinnivået er igjen på oppadgående og vi er nå oppe i 5.000 omdreininger.

Kraftoverskudd

Kjøreopplevelsen

Plutselig skjer det noe dramatisk med lydbildet. Bombeflyet har styrtet, og blir erstattet av en aggressiv Messerchmidt. Men selv om lyden har blitt langt mer hissig, blir lydbildet aldri hysterisk. For selv når turtellernålen nærmer seg rødmerkingen, høres det ut som om motoren med letthet ville klart ytterligere tusen omdreininger. Nettopp dette at motoren høres ut som om den kunne tålt langt mer juling, gir en deilig følelse av kraftoverskudd.

Fortjener plateutgivelse

I det den lynraske girkassen legger inn neste trinn, rekker vi å gjøre oss et par tanker. Som for eksempel at det herlige lydbildet fortjener plateutgivelse. Og at alle nordmenn skulle fått utlevert en Porsche 911 på 30-årsdagen. Eller kanskje ikke, for da hadde vel magien forsvunnet?

Uansett, det er på tide å ta for seg de harde fakta. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.