Kjøreopplevelsen

Motoren er velbrukt, men er et velkomment gjensyn. Den passer godt i Z4 og er for anledningen utstyrt med en grov lyd.

Kjøreopplevelsen
Kjøreopplevelsen
Kjøreopplevelsen


Vanligvis er ikke rekkesekserne til BMW de motorene som lager mest lyd. I Z4 derimot oversvømmes du av en grov murring. Det passer godt til bilen og vi setter pris på lyden.

Toppsterk

I familiebiler er det greit med lavtrykksturbo, TDI og det som ”verre” er. Z4 er slik en sportslig bil skal være. Det trekker mer og mer jo høyere du kommer på turtelleren. Variable ventiltider på utslipp og inntak skal hjelpe på bunndraget, men også sørge for sprekt fraspark i enden av skalaen. Motoren yter 192 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet og 245 newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Dette betyr at du må litt opp i turtall for å få skikkelig trykk i seteryggen.

Lav

Du setter deg ned i en Z4 og du sitter langt bak i bilen. Bakhjulene snurrer rett bak ryggen din og det er slik vi vil ha det. Vel på plass i setet merker vi at det er god plass. Vi kan strekke på bena og selv med kalesjen oppe er det ikke noe problem, selv for høye personer, å kjøre bilen. Bak rattet ser du to store instrumenttunneler og det lange panseret som buler opp midt på. Sammen med den dype brummingen fra motoren gir dette veldig potent følelse. Z4 skal kjøres med taket nede og hele den operasjonen gjøres elektrisk på noen få sekunder. Det er for eksempel ikke noe problem å operere taket av og på i et lyskryss mens det er rødt lys.

Spreking

Det er lett å ty til de vanlige testrutene, og med Z4 vil vi helst ha de vegene som krøller mest på seg. Til sportslig kjøring kunne setene vært dypere. Slik de er nå må vi holde oss veldig godt fast og de små sidevangene klemmer litt ubehagelig i sideflesket, men når vi kommer i siget og finner rytmen glemmer vi fort at vi ikke sitter optimalt. Girspaken på vår bil med automatgir ligger godt i hånden og til aktiv kjøring velger vi manuell funksjon. Når vi treffer maksimalt turtall girer kassen likevel opp til neste gir, men dette er den beste måten holde turtallet høyt. Ikke nok med at det gir den beste lyden, men fra 4.500 omdreininger er også frasparket desidert best.

Setter seg

Kjøreopplevelsen
Kjøreopplevelsen


Det er stor forskjell på å kjøre roadster og kabriolet. I en kabriolet har du baksete og du sitter for langt frem i bilen. I en roadster får du en mye mer kompromissløs følelse. Utsikten over et langt panser er en ting, men du hører også hjulstøyen fra bakhjulene. Du har veldig god kontakt med bakken og særlig svingene er en opplevelse. Hvis du bremser ned foran svingen holder full gass igjennom, kjenner du at Z4 limer seg til asfalten. Fronten lystrer alle bevegelser fra rattet og den er fortryllende nøytral. Siden dette er den minste motoren kan du være skikkelig uforsiktig før det er på tide å tenke på bakhjulslipp. Styringen er ikke like skarp som vi har opplevd på andre BMW-modeller, men den gir passende gode tilbakemeldinger. Vi mistenker BMW for å holde igjen litt på det sportslige for ikke å gjøre bilen for ubehagelig for de som bare vil bruke den til å vise seg frem.

Leketøy

Z4 er utstyrt med et par morsomme saker som også er nyttige. Du kan trykke på en knapp på midtkonsollen som er merket ”Sport”. Da får du kvikkere gassrespons, litt tyngre styring og du mister femtegiret. Forskjellen fra utgangspunktet er liten, men vet du hva du skal kjenne etter merker du litt forskjell. Du har også elektronisk stabilitetskontroll (DSC) og antispinn (DTC). Dette kan deaktiveres i to trinn. Trykker du på DSC-knappen en gang forsvinner antispinnfunksjonen og elektronikken tillater da en mye "bredere" oppførsel. Stabiliseringen er da fortsatt aktiv og holder deg innenfor rammene. Holder du knappen inne i noen sekunder forsvinner alt. Da er du helt på egen hånd med alt hva det medfører av fordeler og ulemper.

Konkurransen i klassen er hard, men BMW Z4 har virkelig noe å slå i bordet med

Konkurrentoversikt finner du her.