Kjøreopplevelse og pris

Prius er ikke bare smart på papiret, den er også et hyggelig bekjentskap i praksis.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Kjøreopplevelse og pris

Toyota Prius enda smartere

  1. Fotoalbum
  2. Kjøreopplevelse og pris


Bilen startes ved å trykke på en knapp og man forstår at bilen faktisk har startet ved at instrumentpanelet lyses opp. En liten og lettbetjent girspak settes i drive eller revers og dermed er det bare å trykke på gasspedalen. Batteriet leverer nå strøm til elmotoren, som igjen overfører kraft til forhjulene. Dermed slipper man motorstøy og glir elegant ut på gaten. Ved å trykke på en knapp kan du fortsette å kjøre elektrisk og miljøvennlig inntil 50 kilometer i timen.

400 newtonmeter

Trykker du hardt på gasspedalen starter bensinmotoren opp på et blunk, og du nyter plutselig godt av elektro- og bensinmotorens samlede kapasitet. Det at Prius II klarer 0 til 100 på 10,9 sekunder sier sitt. I tillegg vil du oppdage at bilen er svært fleksibel ved akselerasjon fra høyere hastigheter. Ja, Prius oppleves faktisk som svært sterk, ikke minst i oppoverbakker. Men det skulle da også bare mangle - på papiret yter elektromotoren voldsomme 400 newtonmeter alene.

Moderne batteriteknologi

Når du løfter gassfoten i høye hastigheter kutter elmotoren ut. Driften besørges nå av bensinmotoren, som også sørger for lading av batteriet. Dette er av typen nikkelmetallhydrid, samme type som for noen år siden revolusjonerte batterikapasiteten i mobiltelefoner. Hvis du setter girvelgeren i B (Brake) i nedoverbakkene får du motorbrems samtidig som du oppnår ekstra effektiv lading av batteriet.

Motorstopp-funksjon som fungerer

image: Kjøreopplevelse og pris


Ved full oppbremsing, for eksempel i lyskryss, kobler bensinmotoren ut. Dermed spares drivstoff, samtidig som miljøet spares. I motsetning til enkelte ordinære bensin- og dieselbiler, deriblant Audi A2 1.2 TDI, som er utrustet med en lignende motorstopp-funksjon, slipper du å vente på at Prius-motoren skal starte opp når du trykker på gassen. Elmotoren sørger nemlig for umiddelbar fremdrift inntil bensinmotoren er med på notene.

Vår erfaring er at den avanserte Prius-teknologien fungerer utmerket. Om ønskelig kan man aktivt redusere drivstoff-forbruket ved å velge elektrisk drift og Brake-funksjonen. Men det betyr ikke at det trengs noen spesielle kvalifikasjoner for å eie og kjøre Prius. Sett den lille girspaken i drive og teknologien ordner resten.

Fin bybil

image: Kjøreopplevelse og pris


Prius er utrustet med en trinnløs girkasse. Dermed slipper man unna giring. I tillegg er den korte girspaken svært lettbetjent. Den uvanlig lave bakrutekarmen sørger for at bilen blir lett å rygge og Prius "henger" på girene, noe som forenkler bakkestarten. Dermed blir Prius en svært fin bybil for eieren. De lave utslippene og det faktum at bilen over kortere distanser kan kjøres elektrisk, betyr at Prius også er en fin bil for alle byens beboere.

Fine kjøreegenskaper

Det betyr ikke at Prius er noen sinke på landeveien. En overraskende direkte styring og et fint hjuloppheng medvirker til at Prius faktisk inspirerer til aktiv kjøring. Det kraftige skyvet som produseres av de to motorene gir en god følelse og et videreutviklet stabilitetsprogram (DSC+) ivaretar sikkerheten hvis føret skulle bli sleipt.

Trist interiørfinish

image: Kjøreopplevelse og pris


Men helt perfekt er Prius ikke. Vi synes bilen blir litt stumpete over de skarpeste ujevnhetene og hadde litt problemer med å dosere bremsekraften. Det er ikke mulig å trekke tilhenger med Prius og bilen kan ikke slepes på egne hjul.

Interiøret er etter vårt syn heller ikke spesielt vellykket. Riktignok er de moderne, digitale instrumentene både tøffe og lettleste. Men de mange forskjellige overflatematerialene og fraværet av polstret plast ledet tankene våre mot billige koreanske bilmodeller.

Høye ambisjoner

Første generasjon Prius ble lansert i 1997 og er solgt i 130.000 eksemplarer. I Toyota-sammenheng er dette et beskjedent volum, men Toyota hevder likevel de har tjent penger på Prius.

Det forhindrer ikke at ambisjonene for nye Prius er langt høyere. Allerede i 2004 regner Toyota med å selge 76.000 Prius. Storparten av disse vil bli solgt i Japan og i USA, hvor Prius ble lansert i henholdsvis september og oktober. Kun 5.000 biler er beregnet solgt i Europa i 2004.

Kun 70 i Norge

Her i Norge har Prius en ganske kort historie. Den første versjonen ble først lansert i 2000 og siden den gang er det kun solgt 70 eksemplarer. Vi tror det finnes et langt større potensiale for nye Prius, som har blitt både større, tøffere, smartere og enda billigere i drift.

Fra 285.000 kroner

image: Kjøreopplevelse og pris


Startprisen er 285.000 kroner. Med nøkkelfri løsning og diverse annet utstyr kommer prisen opp i 300.000 kroner, mens toppmodellen, som er utstyrt med fullt navigasjonsanlegg, koster 320.000 kroner. Dermed koster nye Prius omtrent det samme som en mellomklassebil med toliters motor.

Vi tror ikke gjennomsnittsfamilien verken vil eller bør velge Prius fremfor eksempelvis en Ford Mondeo eller en Toyota Avensis. Men den som er opptatt av teknologi og ønsker en spennende og annerledes bil med lavt forbruk og miljøvennlig image, kommer ikke utenom nye Prius.

Toyota Prius vil bli å finne hos norske Toyota-forhandlere fra april 2004. Vi kommer tilbake med full test så snart testeksemplarer blir tilgjengelige.
Store bilder finner du her.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!