Kjøreinntrykk/konklusjon

La det være sagt med en gang -- familieprofilen i Xsara Picasso er høy, og det gjenspeiles i kjøreegenskapene

I tillegg må vi også nevne at vår kjøretur på drøye 400 km foregikk på for oss ukjente veier på spanske "Playa del Golf", som innebærer at våre konklusjoner etter å ha prøvd bilen på norske veier om et års tid ikke nødvendigvis kommer til å være helt like.

Vel. På plass bak rattet i Xsara Picasso finner jeg meg svært godt til rette. Setene er svært gode, og gir en behagelig sittestilling -- sidestøtten er dessuten upåklagelig. Jeg blir dessuten imponert over romfølelsen bilen gir, her er store vindusflater som gir glimrende utsikt -- både i for- og baksetet.

Instrumentpanelet er plassert over midtkonsollen, slik at "hele familien kan følge med" i følge den franske bilprodusenten. Men vi savner turtelleren…

Slålåm med swing

Oppe i fjellene settes Xsara Picasso på prøve. Og den trives når farten ikke er for stor, kjører du fortere enn den setter pris på kvitterer bilen med en solid men forutsigbar understyring. Men du har full kontroll hele tiden, det er bare et signal av typen: "Hey! Ikke så fort nå! Husk at du har baksetet full av verdifull last!"

Og apropos det: Bilens innebygde elektronikk er mer avansert enn vi er vant med i en familiebil av denne typen. Fra forsetet kan du styre sentrallåsen, og du får grafisk beskjed om barnesikringen er på eller ikke, og om vinduene er åpne eller lukket. Skulle noe -- eller noen -- sette hodet i klem i vindusheisene, senkes de automatisk.

Vinduene gir som sagt god utsikt, men særlig stjeler A-stolpen en god del utsikt -- det er en solid struktur som selvfølgelig har som oppgave å sikre bilen under en kollisjon.

Ikke kjappest

Xsara veier fra 1.245 til 1.300 kilo avhengig av motor g utstyr -- det er en relativt lav vekt forholdene tatt i betraktning. Likevel er ikke Xsara for noen sprinter å regne, basisversjonen med 1,6-liter bruker 15,8 sekunder fra 0 - 100. Men 1,8-literen er mer enn sprek nok med sine 12,2 fra 0 - 100 km/t.

Girspaken ligger godt i hånda, og bilen oppleves som lettsjaltet. Styringen virker også tilfredsstillende, skal vi sette fingeren på noe som helst må det være dårlig bremsefølelse.

Det som likevel imponerer mest etter vår lille testtur, er at bilen setter ny standard for finish og kvalitet -- dette må da være den Citroën-bilen vi har kjørt de siste årene som gir det beste kvalitetsmessige inntrykket.

Konklusjon

Vårt inntrykk er at Xsara Picasso er en svært familieorientert bil med trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Den har svært god finish, men vi savner de geniale og kreative løsningene vi forbinder med kunstnerens navn. En trillevogn gjør ikke alt.