Kjøreegenskaper

I løpet av en hektisk testdag kjørte vi alle fem bilene gjennom en dobbel unnamanøver, og vi lot de måle krefter på svingete vei. Resultatene var i og for seg ikke overraskende, men de var svært forskjellige...

Focus hadde de sikreste kjøreegenskapene og den nest beste motoren av testbilene. Vis mer

Vi kjørte unnamanøvertesten i 60, 70 og 80 kilometer i timen. Første øvelse var i seksti kilometer i timen med panikkbrems - en test som ikke skilte nevneverdig på noen av testens deltakere.

Styringen til Xsara binder

Lettere var det å skille klinten fra hveten i den rene unnamanøveren i seksti kilometer i timen. Spesielt bra var Ford Focus, Volkswagen Golf og Skoda Octavia, også Toyota Yaris Verso greide øvelsen uten problemer. Likevel var det et faktum at den fikk kraftig krengning.

Verre var det da for Citroën Xsara, som allerede i seksti begynte å vise tendenser til ustabilitet, og som samtidig fikk en styring som ble tungjobbet.

Betydelige forskjeller

Panikkbrems i 70 kilometer i timen gikk også bra for alle kandidatene, men igjen skilte Xsara seg ut med tendenser til understyring. I den rene unnamanøvertesten ble Xsara svært ustabil, og vanskelig å kontrollere. Det ble også Toyota Yaris Verso, som vekslet mellom under- og overstyring, samtidig som fjæringen slo igjennom. Trass i uregjerlige kjøreegenskaper viste imidlertid Verso aldri tendenser til å velte.

Også Ford Focus begynte å overstyre i 70, men bilen forble lettkontrollert og ga godt med tilbakemeldinger. Sammen med Volkswagen Golf og Skoda Octavia greide den unnamanøveren uten å rive kjegler - noe som vi jo ikke kan si om Citroën Xsara og Toyota Yaris Verso.

Focus skuffer

Med tanke på de nedslående resultatene til Citroën Xsara og Toyota Yaris Verso i 70 kilometer i timen, greide de seg overraskende bra ved panikkbrems i 80 kilometer i timen. Begge var lette å kontrollere, og greide øvelsen uten å rive kjegler. Også Golf greide øvelsen bra, men fikk tendenser til understyring. Best var imidlertid Skoda Octavia. Ford skuffet med kraftig understyring og nedsatt bremseeffekt som en følge av at vektfordelingen under en slik øvelse varierer kraftig.

Ingen av bilene greide unnamanøveren i åtti kilometer i timen med tilnærmet full belastning (sjåfør + 3 voksne passasjerer)

Store forskjeller, også på veien

Ute på veien var også forskjellene store. Best var Ford Focus med sin direkte og delikat presise styring. Bilen gir gode tilbakemeldinger samtidig som den er nøytral. Likevel er ikke forskjellen ned til Octavia og Golf stor, også disse bilene gir gode tilbakemeldinger og er forutsigbare. Vi savner imidlertid den delikate styringen vi finner i Focus.

Citroën har tydelig satset på myk og komfortabel fjæring i Xsara, og det påvirker kjøreegenskapene. Bilen har tydelige tendenser til understyring, samtidig som den krenger kraftig. Heller ikke styrefølelsen er god. Likevel er det Toyota Yaris Verso som er verst av testbilene. Dårlige tilbakemeldinger, kraftig krengning og ditto understyring gjør at bilen havner på jumboplass hva gjelder kjøreegenskaper, når vi sammenlikner den med de andre testkandidatene.

Rangering kjøreegenskaper

  • 1. Ford Focus

  • 2. Skoda Octavia

  • 2. Volkswagen Golf

  • 4. Citroën Xsara

  • 5. Toyota Yaris Verso