Kjøreegenskaper

Man kjøper ikke en SUV for å kjøre rally, man kjøper dem for at man ønsker bedre fremkommelighet - selv om en av testbilene satte seg fast på flatmark. Likevel er forskjellene store hva gjelder kjøreegenskaper.

Freelanderen satte seg fast i brøytekanten og måtte slepes opp.
Freelanderen satte seg fast i brøytekanten og måtte slepes opp. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

6. Land Rover Freelander

Nok en jumboplass til Freelander, og definitivt fortjent. Pussig nok er det ikke fordi kjøreegenskapene er dårlige - på vanlig vei er det greie nok. Litt svømmende javel, men stort sett er engelskmannen forutsigbar og lett å kontrollere på ekte norsk snøføre. Men når bilen ble stående og spinne håpløst på tilnærmet flatmark dekket av et tynt snølag, får den ikke noe sympati hos oss.

Dette har dels sammenheng med testbilens helårsdekk, men det har også med transmisjonen på gjøre. Det virker som om clutchen som fordeler drivkreftene og bilens innebygde elektroniske antispinnregulrering gjør sitt beste for å motvirke hverandre. I tillegg opplvede vi på veier som var delvis bare, delvis dekket av snøslaps, at bilen hadde store problemer med å forholde seg til ulik traksjon på venstre og høyre hjulpar.

5. Suzuki Grand Vitara

Suzuki er eneste bil i testen som har manuell innsjalting av firehjulstrekken. På glatt føre med bakhjulsdrift er den håpløs, bedre er den med firehjulsdriften innkoblet - selv om du heller ikke da vil trives når underlaget er glatt. Grand Vitara er rett og slett for uforutsigbar til å hevde seg i toppen.

4. Renault Scenic RX4

Egentlig burde RX4 ha delt nest sisteplass med Grand Vitara, for tendenser til lastevekselsreaksjoner på glatta ønsker ingen. Ved vanlig kjøring er imidlertid RX4 ikke så ille, den er - stort sett - forutsigbar ved at den understyrer og er lett å kontrollere. Det redder Scenic RX4.

3. Honda CR-V

Firehjusldriften i CR-V kobler inn ved behov. Det kan gi deg et par lumske overraskelser, men lettkontrollert og utstyrt med gode tilbakemeldinger berger den tredjeplassen. Men husk på at firehjulsdriften kun er ment for at du skal få bedre fremkommelighet, ikke bedre kjøreegenskaper.

2. Toyota RAV4

Nå begynner det å bli gøy. RAV4 er fortsatt en bra bil hva gjelder kjøreegenskaper, og en fordeling av drivkreftene 50/ 50 mellom for- og bakaksel gjør den forutsigbar. Fantastisk lett å kontrollere er den også. Slik skal det gjøres.

Førermiljøet på Forester.
Førermiljøet på Forester. Vis mer

1. Subaru Forester

Men om Toyota RAV4 er aldri så bra er Forester bedre. Lavere tyngdepunkt gjør at bilen besitter hårfint bedre egenskaper enn RAV4. Selv på glatta og i løs snø er Forester en drøm, den gjør som du befaler og tilgir når du gjør feil. Når den i tillegg er forutsigbar og lettkontrollert blir den testens ubestridte vinner hva gjelder kjøreegenskaper.