Kjøreegenskaper

Det er en spennende utfordring å holde farten oppe i Celica T Sport, den ekstreme turtallsmotoren krever konsentrasjon.

Kjøreegenskaper


Motorens spennende effektleveranse med maksimalt dreiemoment ved 6.800 o/min, og toppeffekt på 192 hestekrefter ved 7.800 o/min gjør at du av og til føler deg ganske mislykket som sjåfør. Under 6.000 o/min er det lite med krefter, og ordner du svingen på en måte som gjør at turtelleren viser mindre på et tidspunkt enn 6.000 o/min får du tydelig beskjed.

Begge deler

Lyd og effekt over 6.000 o/min føles mer som en bonus enn som noe annet, og kombinert med bilens tross alt romslige bagasjerom og greie komfort er dette en god begge deler bil. Den fungerer i hverdagen, og gjør kveldsturene på yndlingsveien spennende nok i massevis.

Mer om motor, kjøreegenskaper, plass og komfort finner du i vår forrige test. Som sagt er Celica oppgradert med litt større bremser og elektronisk stabilitetsprogram. Større bremseskiver gir nyanseforskjeller i bremseeffekt som vi ikke er i stand til å vurdere, men også denne Celican tålte mye og hard bremsing over litt tid.

VSC med og uten TRC

Elektronisk stabilitetskontroll har hos Toyota fått forkortelsen VSC (vehicle stability control). Dette er standardutstyr på T Sport-utgaven. Systemet styrer motorkraft og bremser for å unngå sideskrens.

Under normal kjøring er dette godt sikkerhetsutstyr i fall det dukker opp en farlig situasjon eller er glatt i veibanen. Det er imidlertid ikke mulig å skru av systemet, og tidligere erfaringer fra andre biler viser at det kan lage skår i kjøregleden.

Kjøreegenskaper
Kjøreegenskaper


I Celicaen kan antispinnfunksjonen (TRC) slåes av. Det gjør at du ikke blir fratatt motorkraft selv om du presser litt i svingene. I instruksjonsboken står det politisk korrekt at det er for å tillatte hjulspinn ved igangsetting på glatt underlag.

Og det er nok

Det er faktisk nok å kunne slå av antispinn, stabilitetssystemet slår nemlig inn passe sent til at du får glede av og muligheten til å nyte bilens fine balanse. Den eneste typiske situasjonen der vi følte at stabilitetsprogrammet bremset var i svingkombinasjoner i høy fart. Systemet oppfatter da tydeligvis sving nummer to som et forsøk på kontrastyring. Det er typisk for de fleste stabilitetsprogrammer.

Konklusjon

Oppgraderingene med det elektroniske stabilitetsprogrammet er med på å styrke Celica i den vanskelige balanseøvelsen sport/daglig bruk.

Dagens utgave av Celica T Sport har krøpet over 400.000 kroner i pris.