Kjøpte problembil, fikk pengene tilbake

Du er kanskje klar over at Kjøpsloven gir deg rett til å heve kjøpet når din nyinnkjøpte videospiller slutter å fungere. Men er du klar over at også bilkjøp omfattes av Kjøpsloven?

Kjøpte problembil, fikk pengene tilbake
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nordmenn står ikke lenger med lua i hånda når vaskemaskinen bryter sammen to måneder etter at den ble anskaffet. Stadig flere nordmenn har blitt klar over sine rettigheter som forbrukere og krever prisavslag eller heving av kjøpet når nyinnkjøpte hvitevarer, brunevarer eller møbler viser seg å være feilvarer.

Kjøpsloven omfatter også bilkjøp

Men bilkjøp er liksom noe annet og mer alvorlig. Ola Nordmann har en tendens til å være langt mer tålmodig når det viser seg at den nyinnkjøpte bilen faktisk er en feilvare. Det er det ingen grunn til. Kjøpsloven omfatter alle forbrukerkjøp, inkludert bilkjøp. Det vil si at man har rett til å heve et bilkjøp dersom bilen viser seg å ha en "vesentlig mangel".

To til fire forsøk

En "vesentlig mangel" kan være alt fra feil på motor og girkasse til problemer med hjuloppheng eller det elektriske systemet. Kjøpsloven gir riktignok selgeren rett til å forsøke å utbedre mangelen. Men hvis selger ikke klarer å rette en vesentlig mangel relativt raskt, har kunden rett til å heve kjøpet. Rettspraksis viser at bilselgere som ikke klarer å utbedre vesentlige mangler i løpet av to til fire forsøk, som regel taper saker som havner i rettsvesenet.

Nybilgarantien

Kjøpte problembil, fikk pengene tilbake

Men som bilkjøper er du ikke bare beskyttet av Kjøpsloven. Alle biler som importeres til Norge selges med mellom 1 og 5 års garanti. Denne garantien, som kalles "nybilgaranti", kommer i tillegg til Kjøpsloven og følger bilen ved eierskifte.

Fordelen ved en nybilgaranti er at du slipper bevisbyrden. Det betyr at forhandler/importør utbedrer feilen gratis, uten at du først må bevise at feilen skyldes fabrikasjons- eller materialfeil. Når Kjøpsloven skal benyttes er det i prinsippet du som har bevisbyrden. I tillegg innebærer bruk av Kjøpsloven at du må ta belastningen med å trekke saken til Forbrukerrådet, og i siste instans, til rettssalen.

Seriøst av Citroën Norge

Citroën Norge tilbyr tre år nybilgaranti, og er blant bilimportørene som åpenbart tar sin nybilgaranti på alvor. Etter en rekke problemer med sin Citroën Saxo, fikk DinSide-leser Athar Akram tilbud om ny bil eller pengene tilbake. Les hele historien her.

Relaterte artikler:

  • Full oversikt over nybilgarantiene i Norge
  • Fikk "vrakpanten" - til slutt