<strong>HANDLER PÅ NETT:</strong> Tesla har tatt et dypdykk i kjøpevanene til kundene. Foto: REUTERS/Francois Lenoir/File Photo
HANDLER PÅ NETT: Tesla har tatt et dypdykk i kjøpevanene til kundene. Foto: REUTERS/Francois Lenoir/File Photo Vis mer

Kjøper Tesla med mobilen

Tesla har kartlagt hvordan og når folk trykker på kjøp-knappen.

Publisert

Tesla har på mange måter revolusjonert bilverdenen, både med tanke på hvordan den skal se ut, hvordan den skal kjøres, hvordan den skal betjenes, hvordan den skal lades, hvordan den skal oppdateres og ikke minst hvordan den skal kjøpes.

Den direkte kontakten mellom produsent, kunder og biler, sier mye om deg og dine vaner - blant annet om hvordan du kjøpte bilene din.

Nordmenn bruker mobilen

Teslas undersøkelser viser nemlig at 75% kjøper bilene sine hjemmefra. Nordmenn ligger i toppen på å kjøpe sin Tesla fra mobiltelefonen. På verdensbasis kjøper rundt halvparten bilene sine fra PC.

Kunder i Nederland og Tyskland ligger øverst på lista over markeder som kjøper uten å prøvekjøre først. Norge ligger også forholdsvis høyt på denne listen.

<strong>TENKER ANNERLEDES:</strong> Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland ved en av til sammen 856 ladestolper i Norge. Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix
TENKER ANNERLEDES: Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland ved en av til sammen 856 ladestolper i Norge. Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix Vis mer

- Vi har en stor markedsandel i Norge sammenlignet med mange andre land, og vi antar at mange sitter på med eller prøvekjører bilene til venner før de selv bestiller en bil, heller enn å prøvekjøre i butikk, forklarer Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef hos Tesla.

I Europa er den travleste tiden for bilkjøp mellom klokka 15:00 og 18:00, med størst peak klokka 16:00. Torsdag er den mest populære dagen å kjøpe Tesla på, tett fulgt av onsdag.

Det er klar overvekt av dansker som kjøper bil på kvelden, mens finnene kjøper om morgenen.

Annerledes-merke

Noe av suksessen for Tesla har ifølge selskapet selv vært strømlinjeformet salgsprossess. Med dagens system kan du bestille en bil på et minutt og de fremhever at fast prisstuktur og enkle og oversiktlige utstyrsvalg er avgjørende.

- Som Tesla-kunde blir du møtt på en ganske annen måte enn hos en tradisjonell bilforhandler, forteller Roland.

- Alle bestillinger gjøres via den samme nettplattformen, enten det skjer hjemmefra eller med hjelp fra en Tesla-rådgiver per telefon eller i butikk. Prisene er de samme uansett, så kunden slipper å prute og lure på om han eller hun kunne fått en bedre pris et annet sted.

Norges mest solgte

Ifølge Tesla er det å ha en gjennomdigitalisert kjøpsprosess helt avgjørende, slik at kunden står fritt til å utforske og bestille bil gjennom den kanalen kunden foretrekker.

Det har beviselig fungert bra. Model 3 har for eksempel rukket å bli Norges mest solgte bil, uten nesten å ha hverken salgs- eller servicesteder, (14 butikker og 16 servicesentre) og om de hadde hatt lovverket på sin side, hadde mesteparten av service og vedlikehold som ikke blir gjort over nettet, blitt gjort av mobile verksteder.

- 80 % av reparasjoner på bilene våre kan gjøres utenfor et servicesenter, og vi ønsker å bruke Mobile Service til å reise til kundene i langt større utstrekning enn det vi gjør i dag. Det er svært praktisk for kunden, og enklere for oss, sier Roland.

Man har også tenkt helt nytt rundt prøvekjøring. Er du ikke fornøyd, kan bilen returneres innen sju dager etter levering eller 1600 kjørte kilometer og du får hele kjøpesummen refundert i flere land, blant annet i Norge.

- Å kjøpe bil er en stor beslutning, men returordningen vår gir kunden trygghet selv om bilen bestilles på nett uten prøvekjøring. Salgsmodeller som er avhengige av at kunden fysisk møter opp i en butikk virker tungvint for kunden, og gjør at virksomheten er mer sårbar i en situasjonen som den vi har hatt de siste ukene, sier Roland.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer