BMW 330i xDrive Touring 2019

Kjøp nå, før det er for seint!

BMW 330 Touring har alltid sittet på gjerdet og vært en mellomting av en sportsbil og en fornuftig familiebil. Har BMW endelig vippet den over til det sporty segmentet nå?

KLASSISK: Av alle BMW-modellene, har 3-Serien gjennom tidene alltid hatt det mest stabilt velykkede designet. Litt av sjarmen med 330i og 330d Touring er at designet er relativt nedtonet i forhold til hvor rask den egentlig er. Foto: Jamieson Pothecary
KLASSISK: Av alle BMW-modellene, har 3-Serien gjennom tidene alltid hatt det mest stabilt velykkede designet. Litt av sjarmen med 330i og 330d Touring er at designet er relativt nedtonet i forhold til hvor rask den egentlig er. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Man kan nesten høre diskusjonen over middagsbordet: Familien trenger en ny bil. Den ene voksne er bilinteressert, og drømmer om noe sprekt og upraktisk. Den andre voksne vil i den praktiske retningen, og har «A til B»-mentalitet, når det kommer til bil ...

Det er her BMW 330 Touring alltid har vært genial. Den går litt under radaren hos godkjenningskomiteen hjemme. Det er en praktisk, kompakt og lettkjørt stasjonsvogn med god komfort og firehjulstrekk.

Men under panseret skjules en skikkelig kraftpakke, som likevel er akkurat passe. Rask, men ikke for voldsom, slik at pris og forbruk holder seg på et noenlunde greit nivå. Likevel, mer enn nok til å sette en Passat GTE på plass.

NB: Dette er en test av 330i stasjonsvogn-utgaven av den nye BMW 3-serien. Vi henviser til testen av 3-serie som sedan for utdyping av detaljer, og konsentrerer oss her i hovedsak om det som er spesifikt for 3-serie 330i xDrive Touring.

KVALIITI: BMW kan interiør. Alt er lagt opp med sjåføren i fokus for å gi en best mulig kjøreopplevelse. Foto: Jamieson Pothecary
KVALIITI: BMW kan interiør. Alt er lagt opp med sjåføren i fokus for å gi en best mulig kjøreopplevelse. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Klasseledende interiør

BMW 3-Serie Touring er lekker på innsiden. Dette kan de. Selv om mange mener det finnes elektriske konkurrenter som både koster flere hundre tusen mindre, og er raskere til 100 km/t.

Men på byggkvalitet er det ingen som matcher de tyske i dette segmentet. Det er bare et subjektiv spørsmål om du liker BMW, Audi eller Mercedes-Benz best.

Testbilen vår er, som vanlig for pressebiler, toppspekket med ekstrautstyr. 239.000 kroner med utstyr, for å være presis. Piano Black-lakk på interiørdetaljer, M Sport-ratt, sportsseter, panorama-soltak og Harman Kardon Surround sound-lydanlegg, for å nevne noe. Smak og behag (og dybde på lommebok) selvsagt.

Det meste kan man hoppe over, uten å føle at bilen har blitt kjipere av den grunn. Men lengre ned på listen, kommer det man virkelig vil ha med.

MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary
MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary
MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary
MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary
MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary
MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary
MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary
MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary
MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary
MODERN OG SPORTSLIGE: Kvaliteten på interiøret er fantastisk. 3-Serien har vokst såpass at det er ikke lengre trangt i baksetene for voksne. Loggen på kjøremønster avslører om du har hatt det gøy på veien. Bagasjerommet er nå 500 liter, 1510 liter med baksetene felt ned. Foto: Jamieson Pothecary

Conectivity-, Innovation-, Comfort- og vinterpakke er med. Disse inkluderer induksjonslading til mobiltelefonen, laserlys, elektriske seter med setevarmer, kupèvarmer med mye mer... alt du forventer i en premiumbil.

Men for en pris! 78.600 kroner, for å være nøyaktig. Det hadde vært en morsom øvelse å kjøre en fabrikk-standard bil for sammenligningens skyld ...

Sittestillingen er perfekt sentrert bak M Sport-rattet i skinn. Instrumentene er diskré vinklet mot sjåføren. Sportssetene har en fin balanse mellom komfort og stivhet, med ekstra sidestøtte. Innertaktrekk i antrasitt og ambient belysning gir en lun følelse, og demper litt av det stramme designutrykket til instrumentene. Du føler at bilen omfavner deg, og at du er en del av kjøreopplevelsen. Sjåføren er klart i fokus, «drivercentric» som det heter i industrien.

Diesel best, men dyrest

Det er lenge siden vi har hørt lyden av en rekkesekser under panseret til 330i. Nå er det rekkefire, med twin-scroll turbo som gjelder. Skal du ha rekkesekser, må du velge dieselutgaven, 330d.

DOWNSIZED: Yepp, fortsatt rekkefire med twin-scroll turbo. Motoren er turtallsvillig og sprek, men vi savner veldig rekkesekser lyden. Den får du fortsatt fra diesel-utgaven. Foto: Jamieson Pothecary
DOWNSIZED: Yepp, fortsatt rekkefire med twin-scroll turbo. Motoren er turtallsvillig og sprek, men vi savner veldig rekkesekser lyden. Den får du fortsatt fra diesel-utgaven. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Før var det 330d (diesel) som ble det automatiske valget til kjøperne. Endring i avgiftssystemet satte en stopper for det. 330i Touring (bensin) er nå hele 80.000 kroner rimeligere enn 330d.

Synd, for 330d er hakket hvassere fra 0 til 100 km/t (5,4 mot 5,8 sekunder), litt gjerrigere på forbruk (0,61 mot 0,71 l/mil) og hele 45 prosent sterkere med 580 Nm mot 400 Nm for 330i. Dieselen passer bedre for familien på langtur, men dessverre er ikke bilavgiftene enige.

Kjøreegenskaper

BMW 330i Touring er stille - ekstremt stille. Vi kom rett fra å ha kjørt en Passat GTE i en uke. Å kjøre BMW-en var som endelig å skru av kjøkkenvifta etter matlaging - en lettelse for hørselen.

Testresultat

BMW 330i xDrive Touring

Terningkast 5
En herlig, diskré og råkjapp kjøremaskin.

Suveren kjøreegenskaper, nydelig byggkvalitet. Entusiastbil.

For lite fartsfølelse og motorlyd. Høyt forbruk, dieselutgaven er raskere og har fortsatt rekkesekser.

Ulempen med en så solid konstruert bil, som er så stille, er at det dreper litt av fartsfølelsen. Umiddelbart er inntrykket at 330i må ha blitt tregere enn forgjengeren. En rask titt på jukselappen avslører det motsatte. 330i skal være er en ordentlig råtass på veien.

Ren nytelse

BMW 330 har tradisjonelt vært en semi-rask bil, med litt for mykt oppsett til å takle skikkelig pisking på veien. Det virker som om BMW virkelig har satt fokus på det sportslige. Setter du kjøremodusen i Sport (for bilen med Adaptive M Suspension), strammes understellet, styringen og responstiden på girkassa, samtidig som drivverket sender flere krefter til bakhjulene. En oppskrift på å ha det moro, rett og slett.

330i Touring er nydelig balansert og klassisk BMW. Det er bare å mate på gjennom svingene og nyte nærmest uendelige mengder med grep fra xDrive-systemet. Om du skulle finne grensen, er det bakenden som slipper først.

Med lav sittestilling og presis styrefølelse kjenner du lett gjennom understellet akkurat hva som skjer - og når det skal skje. De 80 kiloene, i forhold til sedan-utgaven, merkes ikke. Det er bare å løsne på slipset og nyte de herlige kjøreegenskapene.

Konklusjon

Med BMW 330i får man alle punktene på ønskelista: Plass, kvalitet, komfort og dynamiske kjøreegenskaper som tilfredsstiller både fornuft og følelser. Klarer du å være tilbakeholden med tilleggsutstyret, er ikke prisen så halvgal heller.

Men vær rask. Titter vi inn i Dinsides krystallkule, ser vi antydning til en 330e Touring. 330e sedan er 90 000 kroner billigere enn 330i, med xDrive. Hvis 330e Touring kommer, og BMW i tillegg har klarte å lure inn firehjulstrekk, vil du aldri klare å få gjennomslag hos «innkjøpskomiteen» hjemme for å kjøpe en 330i Touring.

BMW 330i xDrive Touring

Motor:1998 ccm R4 twin-scroll turbo
Gir:8-trinns steptronic
Drivstoff:Bensin
Effekt o/min:258hk
Dreiemoment:400 Nm v/1550 omdr
Akselerasjon (0-100 km/t):5,8sek.
Toppfart:250km/t
Forbruk:0,71 l/mil
CO2-utslipp:161g/km (WLTP)
Vekt:1640kg
Mål (l/b/h):470/183/145 cm
Bakkeklaring:135 mm
Akselavstand:285cm
Tankvolum:59 liter
Tilhengervekt:1800kg
Bagasjerom:500/1510 liter
Pris fra:596 500,-
Pris testbil:876 300,-