LADBAR OFFENSIV: Fra de små smart-bilene (bakerst) til den svære S-klassen (forrest), har Mercedes satt i gang sin stor-offensiv for alvor. Samtlige biler på bildet kan plugges inn. De ladbare hybridene har fått dobbel kapasitet i forhold til tidligere - og vi har prøvekjørt dem. Foto: Daimler
LADBAR OFFENSIV: Fra de små smart-bilene (bakerst) til den svære S-klassen (forrest), har Mercedes satt i gang sin stor-offensiv for alvor. Samtlige biler på bildet kan plugges inn. De ladbare hybridene har fått dobbel kapasitet i forhold til tidligere - og vi har prøvekjørt dem. Foto: DaimlerVis mer

Satser på ladbart - vi har kjørt dem

Kjempe-offensiv fra Mercedes - vi har kjørt de første

Med dobling av batterikapasiteten i forhold til forrige generasjon satser Mercedes stort på ladbare modeller og investerer over 100 milliarder i elektrifisering.

Stedet er Wagenhalle i Stuttgart, og anledningen er arrangementet Driven by EQ, der Mercedes viser frem resultatet av første etappe i sin nye elektrifiseringsstrategi.

Vi fikk allerede en forsmak på sensommeren, da Daimler-konsernet avduket sin første elektriske SUV, EQC 400, i Stockholm. Denne sto for øvrig også utenfor Wagenhalle, sammen med en rekke andre elektrifiserte modeller, fra Smart ForTwo og ForFour til den nye Mercedes-Benz S 560 e.

Vi fikk anledning til å prøvekjøre flere av de ladbare nyhetene, deriblant den aller første brenselcelle-hybriden (hydrogen/batteri-ladbar hybrid), som vi kommer tilbake til i en egen artikkel.

SATSER PÅ DIESEL OG STRØM: Vi prøvekjørte blant annet dette eksemplaret av Mercedes-Benz E 300 de, som på en imponerende måte kombinerer dieselkraft og batteridrift. Med doblet batterikapasitet oppnår også bilen en anstendig rekkevidde på bare strøm. Foto: Knut Moberg
SATSER PÅ DIESEL OG STRØM: Vi prøvekjørte blant annet dette eksemplaret av Mercedes-Benz E 300 de, som på en imponerende måte kombinerer dieselkraft og batteridrift. Med doblet batterikapasitet oppnår også bilen en anstendig rekkevidde på bare strøm. Foto: Knut Moberg Vis mer

Allerede i Stockholm hadde toppsjefen i Daimler AG, Dieter Zetsche, annonsert at konsernet de neste årene skal investere godt over hundre milliarder kroner i elektrifisering hvorav ti milliarder i egen batteriproduksjon. En ny produksjonseenhet i USA ble for øvrig annonsert i anledning produksjonsstart av den helt nye luksus-SUV-en GLE, som for første gang tilbys med tre seterader, nylig.

48-voltssystem

Elektrifiseringen skal gjelde samtlige modeller fra Mercedes innen 2022 og inkluderer en såkalt lett hybridløsning basert på et 48-voltssystem med elektrisk startmotor/generator som, avhengig av versjonene, er integrert eller reim-drevet.

Denne løsningen kaller Mercedes «EQ Boost». Den gir jevnere kraftutvikling fra motoren, kan bidra med ekstra effekt ved kraftig akselerasjon, og regenererer energi ved retardasjon.

Audi har allerede hatt et slikt system på markedet en tid - vi testet det første gang i Audi SQ7 TDI.

NY LADBAR DIESELHYBRID: Dette er nye C 300 de, med kraftig oppgradert batteripakke som ikke tar mer plass enn tidligere. Oppgitt rekkevidde på strøm er 55 kilometer (stasjonsvogn). Foto: Daimler AG
NY LADBAR DIESELHYBRID: Dette er nye C 300 de, med kraftig oppgradert batteripakke som ikke tar mer plass enn tidligere. Oppgitt rekkevidde på strøm er 55 kilometer (stasjonsvogn). Foto: Daimler AG Vis mer

Neste nivå er de ladbare hybridene, som Mercedes nå kaller generasjon 3. Her finner vi også den ladbare hydrogen-hybriden. Batterielektriske biler skal det også satses mer på og først ut er, etter de elektriske smart-modellene, den allerede omtalte EQC og den skal følges av flere elbiler frem til 2022, lover Mercedes.

Totalt er det planlagt mer enn 130 ulike elektrifiserte modellvarianter i det fremtidige modellspekteret til Mercedes.

Langt unna norske ambisjoner

I 2025 har norske myndigheter som mål at det kun skal selge utslippsfrie (les: Batteri- eller hydrogen-elektriske), biler her i landet.

Mercedes-Benz på sin side estimerer at de ikke vil selge mer enn mellom 15 og 25 prosent rene elbiler det året - avhengig av kundeadferd, offentlige incentiver og utvikling av infrastruktur. Men det må selvsagt tas i betraktning at Daimler AG er en aktør på det globale markedet og at de norske forholdene er rimelig spesielle i global sammenheng.

SIN EGEN STIL: C-klassen har fått en litt endret layout i dashbordet med facelift-en nylig, med en mer elegant, men fortsatt ikke integrert multimedieskjerm, der vi her følger med på energiflyten i hybriddrivlinjen. Denne er likevel mer elegant og har høy oppløsning. Foto: Daimler AG
SIN EGEN STIL: C-klassen har fått en litt endret layout i dashbordet med facelift-en nylig, med en mer elegant, men fortsatt ikke integrert multimedieskjerm, der vi her følger med på energiflyten i hybriddrivlinjen. Denne er likevel mer elegant og har høy oppløsning. Foto: Daimler AG Vis mer

Livssyklus-analyse

Mercedes understreker at det ligger en grundig LCA (Life Cycle Assessment), til grunn for alle investeringsbeslutningene innenfor elektrifiseringsstrategien. Dette betyr ifølge produsenten at det er regnet ut at det reduserte karbonavtrykket under bilenes levetid mer enn veier opp for de høyere utslippene under produksjon, inkludert av batteriene.

Det ble ikke presisert hva slags hypoteser man opererte med når det gjelder førernes adferd, men det opereres med ulike scenarier i så måte. I det beste av dem vil reduksjonen ifølge Mercedes-ingeniørene utgjøre 45 prosent av de totale utslippene.

3. generasjon ladbare

Under teknologidagene i Stuttgart hadde vi muligheten til å prøve utvalgte modeller. Felles for dem er at de har krefter i overflod og oppleves svært komfortable, med forbilledlig lavt støynivå. Utenom de elektriske smart-modellene, ForTwo og ForFour, som vi har kjørt tidligere, sto nye EQC utstilt, men var ikke tilgjengelig for prøvkjøring. Vårt fokus denne gangen var på de nye ladbare hybridene.

Skjerpingen av utslippskrav i Europa har medført en satsing på økt rekkevidde på bare strøm og tilpasning til de nye målemetodene for utslipp etter WLTP-standarden.

Elmotor i transmisjonsenheten

I denne omgang presenterer Mercedes den nye hybridløsningen i C-, E- og S-klasse. Disse vil bli etterfulgt av SUV-modellene. Løsningen er skalerbar takket være hybridtransmisjonen ved navn 9G-tronic - med ni trinn som navnet indikerer - og elmotor integrert via en clutch, som gir det vi opplevde som sømløs veksling mellom drift med forbrenningsmotor, elmotor eller en kombinasjon.

Den elektriske drivenheten kombinert med transmisjonen er dermed svært kompakt - faktisk bare 10,8 centimeter lengre enn den vanlige 9G-tronic-girkassen.

KOMPAKT: Elmotoren er integrert i automatgirkassen med ni trinn sammen med en separasjonsclutch og momentomformeren. Illustrasjon: Daimler AG
KOMPAKT: Elmotoren er integrert i automatgirkassen med ni trinn sammen med en separasjonsclutch og momentomformeren. Illustrasjon: Daimler AG Vis mer

I Norge vil i denne omgang særlig C-klasse og E-klasse ha potensial i markedet. Nytt er at begge, også som ladbar hybrid nå tilbys som stasjonsvogn. Som tidligere spiser batteripakken en del bagasjeromsvolum, men E-klasse stasjonsvogn har fortsatt en anselig lastekapasitet på godt over 500 liter.

Fordeler med diesel

Stikk imot det som er trendene ellers i markedet - unntaket er Audi med Q7 , satser Mercedes-Benz også friskt på diesel i kombinasjon med batterielektrisk drift. Den nye drivlinjen er plassert i tilsammen fire varianter: C-klasse og E-klasse både som sedan og stasjonsvogn.

De har henholdsvis fått benevnelsene C 300 de og E 300 de. En testrunde med E-klasseversjonen som sedan ga et veldig godt inntrykk og at elektrifiseringen er effektiv, merkes godt. Fra 194 hester fra dieselmotoren blir total ytelse inkludert elektrisk kraft 306, og det dreier seg om en godt utnyttbar effekt, som går rett til bakhjulene.

- Svært ren dieselmotor

Mercedes-Benz hevder selv at den relativt ferske OM 654-motoren på 1950 ccm er svært ren i seg selv, med all den nyeste renseteknologien som skal begrense maksimalt utslipp av partikler og nitrogenoksider, som er det mest skadelige i lokalmiljøet.

Fra et klimaperspektiv er dieselmotor uansett å foretrekke fremfor bensin, da forbruket og dermed CO2-utslippene er lavere enn i tilsvarende modell med bensinmotor.

Imponerende trekkraft

NY STORSELGER: Prisen er ennå ikke kjent, men med et anselig vektfradrag burde den kunne bli attraktiv for en stasjonsvogn med 306 hester... Foto: Daimler AG
NY STORSELGER: Prisen er ennå ikke kjent, men med et anselig vektfradrag burde den kunne bli attraktiv for en stasjonsvogn med 306 hester... Foto: Daimler AG Vis mer

Dreiemomentet er - som i samtlige av de nye ladbare hybridene - hele 700 newtonmeter og mye av det er tilgjengelig fra start, hvilket muliggjør noen heftige rivstarter ved lyskryssene. Med denslags kjørestil kan man selvsagt glemme det oppgitte forbruket på 0,16 liter per mil.

Som tidligere, forutsetter et så lavt forbruk at man overveiende kjører på strøm i hverdagen og unntaksvis bruker bilen på langtur. Mercedes forsikrer likevel at selv etter at batteriet er tømt, vil forbruket være lavere enn på tilsvarende bil med forbrenningsmotor på grunn av regenereringen av energi.

Mer enn doblet kapasitet

Men batterikapasiteten på 13,5 kWt - opp fra 6,4 i utgåtte C 350 Plug-in hybrid - skal kunne gi en rekkevidde på strøm på opptil 57 kilometer i C-klassen (52 kilometer i E 300 de stasjonsvogn). Vi hadde ikke ambisjoner om å teste dette på realistisk måte i og med at vi skulle innom flere ulike modeller og drivlinjer i tillegg til samtaler med de tekniske ekspertene til Mercedes, men vi lå an til å klare over 35 kilometer reell rekkevidde til tross for en tidvis aktiv kjørestil.

Kjørecomputeren holder oversikt over hvor mye av fremdriften som foregår på bare strøm og hvor mye forbrenningsmotoren slår inn.

Vi vil tro det kan være mulig å nærme seg de oppgitte verdiene med svært økonomisk kjøring.

Utslippsfritt lokalt

Med tanke på mulige kjøreforbud for fossilbiler i enkelte bysoner i fremtiden, arbeides det også med fremtidige muligheter for såkalt geofencing, eller programmerte grenser i navigasjonssystemet som gjør det mulig å definere hvilke soner man skal kjøre på bare strøm i.

LUKSUS-HYBRID: Også den staselige S-klasse har fått oppgradert hybrid drivlinje med samme batterikapasitet som C og E. S 560 e har dermed fått øket rekkevidden fra 35 til 50 km (oppgitt). Foto: Daimler AG
LUKSUS-HYBRID: Også den staselige S-klasse har fått oppgradert hybrid drivlinje med samme batterikapasitet som C og E. S 560 e har dermed fått øket rekkevidden fra 35 til 50 km (oppgitt). Foto: Daimler AG Vis mer

Av praktiske hensyn kan det noteres at batteripakken fortsatt riktignok reduserer bagasjerommets størrelse, men faktisk ikke mer enn tidligere.

Takket være forbedret teknologi har man faktisk klart å pakke den dobbelte kapasiteten i omtrent samme volum som tidligere.

Cellekjemien, som tidligere var av typen litium-jernfosfat, er nå litium-nikkel-kobolt og det har gitt en økning i cellekapasitet fra 22 amperetimer (Ah), til 37 i de nye batteriene.

Kan trekke tilhenger

God nyhet, spesielt for nordmenn, som er internasjonalt kjent som tilhengerfanatikere: De nye ladbare Mercedesene kan fint trekke henger - 1.800 kilo for C-klassen og 2100 kilo for E-klasse.

De nye ladbare hybridene fra Mercedes kommer på markedet i løpet av 2019. Vi kommer tilbake med mer presis informasjon angående priser og spesifikasjoner når den tid nærmer seg - og avgiftene for neste år er endelig behandlet og vedtatt i statsbudsjettet som vil gjelde fra 1. januar.

Tekniske data - nye hybridmodeller:

Tallene i parentes gjelder stasjonsvognutgaven.

C 300 de E 300 e E 300 de S 560 e
Forbrenningsmotor (FM):R4 dieselR4 bensinR4 dieselV6 bensin
Slagvolum:1950 ccm1991 ccm1950 ccm2996 ccm
FM - Effekt v. o/min:194 hk / 3800211 / 5500194 at 3800367 hk / 5500-6000
FM - Moment v. o/min:400 / 1600-2800350 / 1200-4000400 / 1600-2800500 / 1800-4500
Elmotor - effekt:122 hk122 hk122 hk122 hk
Effekt - totalt:306 hk320 hk306 hk476 hk
Moment - totalt:700 Nm700 Nm700 Nm700 Nm
0-100 km/t:5,6 (5,7) sek.5,7 sek.5,9 sek.5,0 sek.
Toppfart:250 km/t250 km/t250 km/t250 km/t
Toppfart - elektrisk:over 130 km/tover 130 km/tover 130 km/tover 130 km/t
Forbruk, blandet kjøring:0,14 - 0,16 l/mil0,2 l/mil0,16 l/mil0,25 - 0,26 l/mil
CO2-utslipp - blandet kjøring:42-38 (42-39) g/km45 g/km44-41 g/km59-57 g/km
Batterikapasitet:13,5 kWt13,5 kWt13,5 kWt13,5 kWt
Strømforbruk - blandet kjøring:18,7 (19,1) kWt/100 km14,5 kWt/100 km18,7 (19,7) kWt/100 km20,2-20,0 kWt/100 km
Rekkevidde på strøm:opptil 57 (56 km)opptil 50 kmopptil 54 (52)opptil 50

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her