FORELSKET: Marte falt pladask for Hillmans utseende og opplevelsen av å kjøre den. Så betyr da også Minx «flørtende jente» ... Foto: Inger Nedberg
FORELSKET: Marte falt pladask for Hillmans utseende og opplevelsen av å kjøre den. Så betyr da også Minx «flørtende jente» ... Foto: Inger NedbergVis mer

Ukens veteran: Hillman Super Minx

Kjærlighet ved første blikk

Marte falt pladask for Super Minx da hun så annonsen på Finn.no, men har ennå ikke fått seg noen ordentlig mann med den.

Forelskelsen kom som kastet på henne en herlig vårdag i fjor:

- Jeg fant den på Finn. Reiste rett til Hov i Oppland, falt pladask, betalte – og gliste hele veien hjem til Vestfossen, minnes hun.

Og siden har det vært de to. Hillman og Marte. Hver dag kjører hun, så lenge føret er tørt.

Historie i Norge

Hillman er skapt av Hillman Motor Company, og var et av de mest populære britiske merkene i Norge, både før og etter andre verdenskrig. Grunnlegger William Hillman hadde tjent seg rik på å bygge sykler.

I 1907 realiserte han sin store drøm, og begynte å produsere biler. Den gang i samarbeid med designeren Louis Coatalen. Bilen fikk navnet Hillman Coatalen. Coatalen hoppet av til konkurrenten Sunbeam i 1909, og i 1913 lanserte Hillman Motor en bil som ble en stor suksess.

Bilen var mindre enn de tidligere versjonene, 9 hk, med en 1.357 ccm firesylindret motor. Denne ble så populær at den ble gjeninnført etter første verdenskrig, men da med hele 11 hk.

FAMILIEBIL: I 1961 kom Hillman Super Minx kom i 1961 og var Bilen for storfamilien. litt større enn Minx’en, og skulle romme tre barn og bagasje til fem. Foto: Inger Nedberg
FAMILIEBIL: I 1961 kom Hillman Super Minx kom i 1961 og var Bilen for storfamilien. litt større enn Minx’en, og skulle romme tre barn og bagasje til fem. Foto: Inger Nedberg Vis mer

En luksusutgave ble lansert i starten av den store depresjonen. Det var mildt sagt dårlig timing, og selskapet gikk konkurs. Hillman, Humber og Rover startet alle opp i Coventry – den britiske bilens hjemby.

Humber kjøpte opp Hillman i 1929. Rootes-konsernet tok over Humber i 1931 og samkjørte disse merkene på den vanlige britiske måten. Med Hillman som den rimelige og Humber som den dyre modellen.

Populær

Rootes var kjent for kvalitet. De var en av de første bilprodusentene fra den tiden da masseproduksjon betød hundre biler i året. I tillegg til Hillman, hadde Rootes flere andre bilmerker i stallen sin, som Humber, Sunbeam og Singer.

Hillman var helt klart den mest populære bilen av alle Rootes-modellene.

I 1932 ble den første Hillman Minx produsert. Bilen gikk gjennom en rekke forandringer i både kroppsstil og konstruksjon fram til slutten av andre verdenskrig. Etter krigen ble Minx gjeninnført med den samme 1185 cc firesylindrede motoren som da den først kom i 1932.

INGEN RÅTASS: Toppfarten var på 135 km/t, og den kunne akselerere fra 0-96 km/t (britisk måling) på 22,5 sekunder. Testbilen kostet den gangen 854 pund. Foto: Inger Nedberg
INGEN RÅTASS: Toppfarten var på 135 km/t, og den kunne akselerere fra 0-96 km/t (britisk måling) på 22,5 sekunder. Testbilen kostet den gangen 854 pund. Foto: Inger Nedberg Vis mer

Svermeri

Minx, som betyr «flørtende jente», var den lengstlevende modellen til Hillman. Fra perioden etter andre verdenskrig og fram til 1960 ble det bygd rundt 860.000 Minx-biler, som ble solgt rundt om i verden. Rootes-konsernet var tidlig ute med å være markedsorientert. Dermed kunne de hele tida forbedre detaljer på bilen, uten å sjokkere de konservative.

- Jeg har lest flere Hillman-tester fra 50-tallet. Her ble den bedømt til å være den perfekte bilen for kvinnelige bilførere. Bare fordi den skulle være lettkjørt, forteller Marte.

TIDLØS: Klassisk 60-talls stil på interiør. Masse forkrommede detaljer og store, enkle instrumenter. Et slikt førermiljø går man aldri lei av. Foto: Inger Nedberg.
TIDLØS: Klassisk 60-talls stil på interiør. Masse forkrommede detaljer og store, enkle instrumenter. Et slikt førermiljø går man aldri lei av. Foto: Inger Nedberg. Vis mer

En ekte Rootes

Flere typer Hillman ble produsert i 60-årene. Fra stylet sedan til superstylet cabriolet. I 1961 kom Hillman Super Minx. Bilen for storfamilien. Den var litt større enn Minx’en, og skulle romme tre barn og bagasje til fem.

- Teknisk er Super Minx en modell i ekte Rootes-tradisjon, med sedan, stasjonsvogn og convertible-modell. Drivverket er den velprøvde Hillman-motoren og -girkassen. Forstillingen er derimot forbedret på mange punkter i forhold til tidligere Hillman-modeller, forteller Bjørn Gudem, sekretær i Rootes Car Club Norway.

Mark ll

Allerede i 1962 ble den oppgradert, og Super Minx II ble lansert. Største forskjellen var to separate seter foran, med girspaken plassert mellom setene. Året etter at Super Minx ble lansert, kom en oppgradert versjon. Med blant annet større frontskivebremser, delte seter foran, girspaken i midten og et revidert akselforhold.

- Toppfarten var på 135 km/t, og den kunne akselerere fra 0-96 km/t (britisk måling) på 22,5 sekunder. Testbilen kostet den gangen 854 pund.

Ingen arvtager

Det var nok meningen at Super Minx-en skulle erstatte standard Minx. Men slik ble det ikke. Minx-en var altfor god til å bli erstattet av noe som helst.

TIDSRIKTIG: Storebror Nils Halvard og hans samboer Sara og lille Oskar får innimellom låne Martes flotte Hillman. Foto: Inger Nedberg
TIDSRIKTIG: Storebror Nils Halvard og hans samboer Sara og lille Oskar får innimellom låne Martes flotte Hillman. Foto: Inger Nedberg Vis mer

- Da det viste seg at Super Minx ville bli større og dyrere enn Minx, valgte Lord Rootes å produsere de to modellene parallelt. Han ønsket ikke å stanse produksjonen av den meget lønnsomme Hillman Minx. Super Minx skulle egentlig bli kalt Minx Series IV om den hadde blitt arvtakeren til Hillman Minx, sier Gudem.

Kjært barn – mange navn

I likhet med flere andre Rootes-produkter, ble også Super Minx solgt under forskjellige bilmerker. Singer kalte sin versjon for Singer Vogue. Denne ble faktisk lansert fire måneder tidligere enn Hillman Super Minx. Humber hadde Humber Sceptre. Det var en Singer-variant av den mindre Minx’en også – Singer Gazelle.

INGEN DAB-RADIO: Bare gode gamle FM-radio. Foto: Inger Nedberg
INGEN DAB-RADIO: Bare gode gamle FM-radio. Foto: Inger Nedberg Vis mer

Super Minx saloon og dens Singer-variant ble erstattet av Arrow-modellen da Hillman Hunter og Singer Vogue ble lansert på Londons motorshow i oktober 1966.

Konkurs

Chrysler kjøpte opp Rootes i 1967, og Hillman forsvant tre år seinere. Den første nye Hillman-modellen som ble produsert av sin amerikanske eier, var Avenger fra 1970. Ni år seinere falt Chrysler Europe sammen og ble en del av Peugeot. Med det forsvant alle de gamle Rootes-bilmerkene.

Norges favoritt-Peugeot blir ladbar! Les mer her:

Sør-Afrika fortsatte å produsere biler under Hillman-navnet fram til 1977. Også i India ble det produsert Hillman-modeller i en årrekke.

Det franske selskapet sitter fortsatt på alle rettigheter til Hillman-navnet.

Ekte bilopplevelse

Martes bil er en Hillman Super Minx II, 1962-modell. 1,6-liters motor med 67 hester. Manuell. Bensin. Bakhjulsdrift. Slik en ekte veteran skal ha.

- Den er helt ubeskrivelig å kjøre. Og den føles som en skikkelig veteranbil. Tung på rattet. Mye lukt og masse støy. Det føles nesten som om man sitter på utsiden når man kjører, sier den unge veteranentusiasten fra Vestfossen.

SUPERBIL: Tung på rattet, treig, masse lukt og støy. Akkurat slik en engelsk veteranbil skal være! Foto: Inger Nedberg
SUPERBIL: Tung på rattet, treig, masse lukt og støy. Akkurat slik en engelsk veteranbil skal være! Foto: Inger Nedberg Vis mer

Hillman var ikke noe sjeldent syn på norske veier. Kolberg Caspary sto for importen, og Hillman var det mest populære merket blant Roots-produktene, som ellers besto av blant annet Sunbeam og Simca. Ved inngangen til 1970 var Hillman-bestanden oppe i hele 11.834 biler.

Det ble solgt nærmere 2.100 nye Super Minx i Norge.

Ung entusiast

Marte hadde aldri hørt om Hillman før, men elsker generelt alt som er gammelt.

- Jeg har alltid likt veteranbiler. Allerede i starten av tenåra begynte jeg å følge med på hva som var til salgs av veteranbiler, forteller hun, mens det nærmest gnistrer lidenskap fra øynene hennes.

INGEN FARTSMONSTER: Toppfarten var på 135 km/t, og den kunne akselerere fra 0-96 km/t (britisk måling) på 22,5 sekunder. Testbilen kostet den gangen 854 pund. Foto: Inger Nedberg
INGEN FARTSMONSTER: Toppfarten var på 135 km/t, og den kunne akselerere fra 0-96 km/t (britisk måling) på 22,5 sekunder. Testbilen kostet den gangen 854 pund. Foto: Inger Nedberg Vis mer

Strøken

I sommer har bilen vært hennes bruksbil.

- Den har gitt meg mye oppmerksomhet, men det var dette med å dra en mann på den, da, sier hun og gliser bredt.

All rust er sveiset, alt unntatt taket har fått ny lakk, bensintanken er overhalt og ny starter er på plass.

POPULÆR: Fra perioden etter andre verdenskrig og fram til 1960 ble det bygd rundt 860 000 Minx-biler som ble solgt rundt om i verden. Foto: Inger Nedberg
POPULÆR: Fra perioden etter andre verdenskrig og fram til 1960 ble det bygd rundt 860 000 Minx-biler som ble solgt rundt om i verden. Foto: Inger Nedberg Vis mer

Inni bilen er det installert DAB-radio, drømmefanger i speilet og skinnfell i baksetet.

- Tidligere eier har notert absolutt alt han har gjort med Hillman'en i en bitteliten notatbok. Marte har fulgt etter. Hittil har hun brukt litt i overkant av 3000 kroner på å fikse på den.

- Bilen er både billig å eie og drifte.

Veteran-dilla

- Det er mye sterkere motorlukt i veteranbiler, dessuten hører du alle lyder mye bedre. Alt dette gjør det å kjøre en gammel bil til en helt annen opplevelse enn å sitte i en ny bil.

Det er ikke bare bilen som lukter gammelt, det gjør hele garasjen hennes, også.

Marte har fylt opp hele bygget med veteransaker: Biler, kjøpmannsdisk, hesteutstyr fra 1920-åra og mye annet «skrot».

- I tillegg har jeg en VW Boble – også 62-modell. Den står i deler, men jeg håper å få den på veien innen jeg selv blir veteran.

Drømmen

BRUKSBIL: Veteranbiler skal tas vare på, men samtidig må de brukes, mener eieren. Foto: Inger Nedberg.
BRUKSBIL: Veteranbiler skal tas vare på, men samtidig må de brukes, mener eieren. Foto: Inger Nedberg. Vis mer

- Det jeg elsker med veteranbiler er først og fremst alderen og at de er godt bevart. Men de må brukes og ikke stå bortgjemt inne i garasjen.

For har man bildilla, kan man ha hele verden som lekeplass.

- Drømmeturen er å kjøre tvers igjennom Texas med låta «Sweet Home Alabama» susende ut av høyttalerne. Men da må Hillman bli hjemme. Da ville jeg definitivt sittet i en T1 eller T2 VW. DET er drømmen!!!

Denne artikkelen var først på trykk i bladet Autofil nummer 14 i 2017.