Kinesere kopierer Honda CR-V

Bortsett fra baklysene, front-støtfangeren og emblemene, er det svært lite som skiller Laibao S-RV fra Honda CR-V.

PLAGIAT: Kineserne sparer millioner av kroner i utviklingskostnader ved å kopiere eksisterende bilmodeller. Denne Honda CR-V-kopien heter Laibao S-RV.
PLAGIAT: Kineserne sparer millioner av kroner i utviklingskostnader ved å kopiere eksisterende bilmodeller. Denne Honda CR-V-kopien heter Laibao S-RV. Vis mer
RINGER: Laibao har ikke nøyd seg med å kopiere Honda CR-Vs utseende. Også navnet, S-RV, minner mye om Hondas betegnelse. Grillemblemet er et halvert Audi-emblem.
RINGER: Laibao har ikke nøyd seg med å kopiere Honda CR-Vs utseende. Også navnet, S-RV, minner mye om Hondas betegnelse. Grillemblemet er et halvert Audi-emblem. Vis mer
ORIGINALEN: Mens Honda CR-V koster rundt 255.000 kroner i Kina, slipper man unna med rundt 100.000 kroner for kopien.
ORIGINALEN: Mens Honda CR-V koster rundt 255.000 kroner i Kina, slipper man unna med rundt 100.000 kroner for kopien. Vis mer


Kineserne er allerede beryktet for kopiering av alt fra Rolex-klokker til CD- og DVD-plater. Men det stopper ikke der. Stadig flere bilfabrikanter hevder nå at kinesiske bilprodusenter rett og slett kopierer deres bilmodeller. General Motors har klaget til kinesiske myndigheter over det de mener er ren plagiering av Daewoo-modeller, mens Volkswagen mener at Polo er utsatt for kopiering. Toyota irriterer seg over at Kinas største private bilprodusent, Geely Holding Group, i sin markedsdøring hevder at de bruker Toyota-teknologi. Det er nå tre år siden Geely sluttet å kjøpe deler fra Toyota.

Ren CR-V-kopi

Men det foreløpig mest slående eksempelet er Laibao S-RV, som ble lansert i oktober 2003. Laibao S-RV produseres av Hebei Shuanghuan Auto og er en ren kopi av Honda C-RV. Honda bestemte seg allerede i november 2003 for å saksøke Heibei, men dette ser ikke ut til å ha skremt kinesiske bilprodusenter. Nå viser det seg nemlig at to andre kinesiske bilprodusenter har startet produksjon av C-RV-kopier.

En tredel av prisen

Mens en Honda CR-V koster rundt 255.000 kroner i Kina, koster Laibao SR-V mellom 82.000 og 108.000 kroner. Dermed blir det svært vanskelig for Honda å konkurrere. Honda har imidlertid en høyere status enn Laibao, noe som resulterer i at mange SR-V-kunder fjerner Laibao-emblemene og erstatter disse med Honda-emblemer.

Kilde: Automotive News Europe