Kina varsler storsatsing på elbiler

Den kinesiske industriministeren vil at 25 prosent av de nye bilene som selges i landet i 2025 skal være elektriske eller hybrider.

KINA SATSER STORT: Kina ønsker storsatsing på elbiler: Industridepartementet ønsker at hver fjerde nye bil som selges i landet, enten skal være hybrid eller helelektrisk. Vi står også foran en storsatsing på kinesiske elbiler til Norge: Byton blir kanskje den mest luksuriøse elbilen fra Kina. Over 11.000 nordmenn står allerede på venteliste. Foto: Byton.
KINA SATSER STORT: Kina ønsker storsatsing på elbiler: Industridepartementet ønsker at hver fjerde nye bil som selges i landet, enten skal være hybrid eller helelektrisk. Vi står også foran en storsatsing på kinesiske elbiler til Norge: Byton blir kanskje den mest luksuriøse elbilen fra Kina. Over 11.000 nordmenn står allerede på venteliste. Foto: Byton. Vis mer

Industridepartementet la tirsdag fram et forslag til en plan for satsing på helelektriske biler og hybridbiler.

I den står det at Kina bør sikre at hver fjerde nye bil som selges i landet, enten skal være hybrid eller helelektrisk.

I 2018 ble det solgt 28,1 millioner biler i Kina. Av dem var 1,3 millioner elektriske, ifølge Reuters.

Altså var 4,6 prosent av bilene som ble solgt i Kina i 2018, elektriske.

Det var en økning på 62 prosent fra 2017, ifølge nyhetsbyrået.

Byton M-Byte Frankfurt IAA 2019 Vis mer

Ønsker elbilkvoter

Årsaken er delvis at landet skal nå målene for lavere luftforurensing og delvis at Kina ønsker å bli mindre avhengig av importert olje.

Forslaget ble lagt fram tirsdag 3. desember. Høringsfristen er mandag 9. desember.

Kinesiske myndigheter har tidligere uttalt at de ønsker å innføre elbilkvoter for landets bilprodusenter.

Kutt i subsidier til bilindustrien har ført til et kraftig fall i salget av nye biler de siste månedene. Dette rammer også salget av elbiler. Ifølge Reuters var salget av elbiler 45,6 prosent lavere i oktober enn det var i oktober 2018.

Satser på hydrogenbiler og ny batteriteknologi

Kina planlegger også å satse videre på ny batteriteknologi, forbedre infrastrukturen for hydrogenbilproduksjon og førerløse biler.

Forslaget fra industridepartementet sier ingenting om hvorvidt landet ligger an til å nå målet om 25 prosent elektriske biler og hybridbiler.

Som Dinside tidligere har skrevet, støtter kinesiske myndigheter elbil-produsentene med store summer. Det gjør de både for å få mange elbiler på veiene i Kina og dermed redusere forurensingen fra veitrafikken, men også for å gjøre kinesisk bilindustri konkurransedyktig i Europa.

I år kommer det til å være rundt 230 elbil-modeller fra 78 produsenter i salg i Kina.

Kappløpet mot en elektrifisert bilverden startet omtrent samtidig i Kina og Europa, som betyr at de kinesiske elbilene bygges med like mye erfaring som de tyske eller franske.