
Kina-bilene: Nå blir det alvor


Det kinesiske bilmarkedet vokser for tiden langsommere enn hva som var tilfellet inntil nylig. Men potensialet for fremtidig vekst er enormt. I dag selges det ca. 2,5 millioner biler på et år i Kina, vekstraten på 20% som konstateres for tiden regnes som svak. Dermed blir det press på prisene, og kinesiske produsenter reagerer raskt. Dette skjer samtidig som de vil ut på verdensmarkedet for å få mer volum på salg og produksjon.
Mange om beinet
Det mest omtalte kinesiske bilmerket den siste tiden har vært Chery. Ikke bare fordi det er mulig å uttale, men fremfor alt fordi de forbereder en offensiv mot det amerikanske markedet, noe som har avstedkommet en gryende nervøsitet der borte. Chery har også tatt kontakter for distribusjon her i Europa. Og bak Chery står det en mengde andre produsenter som også har ambisjoner. Det er tvilsomt om alle har midlene som skal til for å realisere dem, men noen har det nok. Vi har tatt en titt på noen av de som har fått omtale den siste tiden.
"Ligger og lurer"?
Kineserne er så heldige at verdens etablerte bilprodusenter flokker seg rundt det kinesiske markedet i håp om å være med oppover vekstkurvene. Dermed inngår de lokale partnerskap og får forberedelsene av infrastruktur i sving. Kineserne er lærenemme og har forretningssans. De har også alle forutsetninger for å bli konkurransedyktige, ikke bare på pris, men også på produkt. Kommunikasjon og distribusjonsstrategi kan så følge i kjølvannet med utgangspunkt i de inngåtte partnerskap.


Et eksempel "utenfor allfarvei"
Fra konsept til marked: I Kina er Pininfarina i dag svært aktive. På utstillingen i 2004 ble det vist en moderne personbil, en Saibao utviklet for selskapet AviChina som et symbol på den type partnerskap selskapet mener er fremtidsbærende; Pininfarina vil fremstå som den ideelle leverandør av tjenester på både design og teknologi til produksjonsselskapet. Det som dengang var et konsept på fem-dørs sedan er idag i salg i Kina. Pininfarina inngikk allerede i 1996 avtaler i Kina og det er siden den gang blitt lansert produksjon av både små "mini-vans" (Hafei Zhongyi) og bybiler (Lobo) som har vært i masseproduksjon siden november 2002. Nå begynner det å ta av, produktmessig.

Eksempler - hummer og kanari
(Illustrasjoner: se store bilder)
-A14: Sporty bil etter internasjonale standarder, med støtte fra Pininfarina.
-Tiggo: (Tiger) er en egenutviklet SUV som tydeligvis er inspirert av Toyota RAV4. Mitsubishi-motor på 125 hester.
-Pluss en rekke konsepter under utvikling.

Det finnes også andre produsenter, og det skal bli spennende å følge opp utviklingen. Det ville være farlig å undervurdere viktigheten av det som foregår der borte i østen...
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.