Imagine - Kia CV

Kias nye elbil knuser Porsche

Elbilen Kia CV skal få rekkevidde på 500 kilometer og akselerere fra stillestående til 100 km/t på under tre sekunder.

KIA CV: Kias nye crossover-SUV skal konkurrere med selveste Porsche Taycans spesifikasjoner, og gjøre 0-100 km/t på under tre sekunder. Foto: Kia
KIA CV: Kias nye crossover-SUV skal konkurrere med selveste Porsche Taycans spesifikasjoner, og gjøre 0-100 km/t på under tre sekunder. Foto: Kia Vis mer

Kia bekrefter at de neste år skal lansere en helt ny elektrisk crossover, basert på Imagine-konseptet de i 2019 viste fram på bilmessa i Genève.

Elbilen er foreløpig kjent som Kia CV. Den skal introdusere neste generasjons ladeteknologi og en helt ny plattform (E-GMP), spesielt dedikert elektriske biler.

Fra å bli sett på som et koreansk «billigmerke» i Norge, via å bli kjent som merket med best nybilgaranti, har Kia nå to populære elbiler på det norske markedet - med e-Soul og e-Niro. I løpet av de fem neste årene skal antall elbilmodeller øke fra disse to, til hele elleve.

Konkurrerer med Porsche

Det som skal gjøre CV ekstra spesiell, er at Kia samarbeider om bilen med den kroatiske sportsbil-produsenten Rimac. Dermed skal det være duket for «heftige ytelser», som etterhvert skal tilpasses mer folkelige modeller i Kia-porteføljen.

Kia har allerede bekreftet at den kommende elbilen vil få oppimot 500 kilometer rekkevidde, samt tilby lynlading - fra 20 til 80 prosent - på under 20 minutter. CV vil få samme ladeteknologi som Porsche-elbilen Taycan, som fungerer med Ionitys hurtigladernettverk på 350 kW.

Det er imidlertid høyytelses-versjonen av CV som skal konkurrere med de resterende spesifikasjonene til Taycan.

Kia CV vs Porsche Taycan

0-100 km/t Toppfart Rekkevidde
Kia CV*<3,0 sek-500 km
Porsche Taycan 4S4,0 sek250 km/t407 km
Porsche Taycan Turbo3,2 sek260 km/t450 km
Porsche Taycan Turbo S2,8 sek260 km/t413 km

TABELLFORKLARING: Porsche Taycan-tallene er offisielle data. Rekkevidden er WLTP-sertifisert, mens alle Kia CV-tallene (*) er foreløpige data fra Kia. Kilder: OFV og Kia

- Denne modellen vil levere Taycan-rivaliserende fart, med en tid fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder, skryter Kias Europa-sjef Emilio Herrera til britiske Auto Express.

I så fall er det kun Porsche Taycan Turbo S, til 1,75 millioner kroner, som kan konkurrere med aksellerasjonen, mens Kia CV vinner på rekkevidde.

Resten av e-GMP-plattformens tekniske detaljer og spesifikasjoner - som topphastighet etc. - holder imidlertid Kia foreløpig tett til brystet. Ifølge det britiske nettstedet skal imidlertid plattformen være designet for å dekke flere segment- og karosseristiler.

KONSEPT: Slik ser konseptbilen Imagine Kia ut. Det ferdige produktet - foreløpig kalt Kia CV - vil beholde mye av det samme, men dørene vil nok bli mer tradisjonelle … Foto: Kia
KONSEPT: Slik ser konseptbilen Imagine Kia ut. Det ferdige produktet - foreløpig kalt Kia CV - vil beholde mye av det samme, men dørene vil nok bli mer tradisjonelle … Foto: Kia
KONSEPT: Slik ser konseptbilen Imagine Kia ut. Det ferdige produktet - foreløpig kalt Kia CV - vil beholde mye av det samme, men dørene vil nok bli mer tradisjonelle … Foto: Kia
KONSEPT: Slik ser konseptbilen Imagine Kia ut. Det ferdige produktet - foreløpig kalt Kia CV - vil beholde mye av det samme, men dørene vil nok bli mer tradisjonelle … Foto: Kia
KONSEPT: Slik ser konseptbilen Imagine Kia ut. Det ferdige produktet - foreløpig kalt Kia CV - vil beholde mye av det samme, men dørene vil nok bli mer tradisjonelle … Foto: Kia
KONSEPT: Slik ser konseptbilen Imagine Kia ut. Det ferdige produktet - foreløpig kalt Kia CV - vil beholde mye av det samme, men dørene vil nok bli mer tradisjonelle … Foto: Kia
KONSEPT: Slik ser konseptbilen Imagine Kia ut. Det ferdige produktet - foreløpig kalt Kia CV - vil beholde mye av det samme, men dørene vil nok bli mer tradisjonelle … Foto: Kia
KONSEPT: Slik ser konseptbilen Imagine Kia ut. Det ferdige produktet - foreløpig kalt Kia CV - vil beholde mye av det samme, men dørene vil nok bli mer tradisjonelle … Foto: Kia
KONSEPT: Slik ser konseptbilen Imagine Kia ut. Det ferdige produktet - foreløpig kalt Kia CV - vil beholde mye av det samme, men dørene vil nok bli mer tradisjonelle … Foto: Kia

Nytt designspråk

Utseendemessig vil Kia CV hente inspirasjon fra konseptbilen, før endelig resultat vil ende opp som en mellomstor SUV. Fronten vil se ut som en tigernese, med en skarp avslutning av bakparten. Ifølge tidligere designsjef, Luc Donkerwolke, vil ikke det endelige resultatet bli så veldig ulikt.

- Det er bare noen kostnadsrelaterte utfordringer som må gås gjennom. Men konseptet har en funksjon - det er ikke å underholde, men å faktisk kommunisere med kundene våre, sa han under fjorårets Genève-messe.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!