Test: Kia Sportage mildhybrid

Kias lett elektrifiserte folkesuv får oss til å gispe!

Fjerde generasjon Sportage er oppgradert og vi har kjørt den mest påkostede versjonen, med kraftig dieselmotor, åttetrinns automat og firehjulsdrift - samt et nytt 48-volts mildhybridsystem.

MASSIVT: Det er ingenting fremtidsrettet eller flashy med førermiljøet i Sportage i 2019 - det fremstår heller som ganske traust. Men det gir et solid og velbygget inntrykk, materialkvaliteten er betryggende - her er verken mer eller mindre hardplast enn hos konkurrentene - og oversikten grei. Her har men heller ikke overdrevet bortrasjonaliseringen av knapper, som man konstaterer hos enkelte. Foto: Knut Moberg
MASSIVT: Det er ingenting fremtidsrettet eller flashy med førermiljøet i Sportage i 2019 - det fremstår heller som ganske traust. Men det gir et solid og velbygget inntrykk, materialkvaliteten er betryggende - her er verken mer eller mindre hardplast enn hos konkurrentene - og oversikten grei. Her har men heller ikke overdrevet bortrasjonaliseringen av knapper, som man konstaterer hos enkelte. Foto: Knut Moberg Vis mer

Kia gjorde seg bemerket da de lanserte tredje generasjon av folkesuven Sportage i 2010. Fra å være en rustikk, billig og ganske kjip pseudo-terrengbil, i de to første generasjonene, var den blitt en voksen, attraktivt designet og rekord-sikker mellomklasse-SUV - ja, den slo til og med Volvo XC60 på sikkerhetsscore i Euro NCAP.

Helt siden da er produktet bare blitt foredlet. Fjerde generasjon Kia Sportage ble først vist høsten 2015. Allerede i januar 2016 testkjørte vi den for første gang og konstaterte at koreanerne nok en gang hadde foretatt et kraftig løft i forhold til forgjengeren, selv om den i fasong og dimensjoner virket ganske lik.

Oppgradert Sportage

Dette betyr at bilen allerede har nådd cirka halvveis i sin livssyklus, og har fått en lettere oppgradering. Denne er ikke av typen man ser umiddelbart, men det er tatt noen grep for å gjøre bilen mer konkurransedyktig, i et SUV-segment som gjennomgår en rivende utvikling.

Vår testbil er denne gangen en 2.0 CRDi, i den toppspesifiserte versjonen GT Line med dieselmotoren på 185 hestekrefter, kombinert med et nytt 48-volts mild-hybridsystem.

PORSCHE-WANNABE: Kia har blitt mistenkt for å ha hatt Porsche Cayenne som en av sine inspirasjonskilder da de designet denne fronten. Foto: Knut Moberg
PORSCHE-WANNABE: Kia har blitt mistenkt for å ha hatt Porsche Cayenne som en av sine inspirasjonskilder da de designet denne fronten. Foto: Knut Moberg Vis mer

Mellomklasse-SUV

Fra Nissan Qashqai til Mitsubishi Outlander er det et spenn i størrelse - fra rett over kompakt (rundt 440 centimeter) til nesten stor (over 460) - og Kia Sportage, som måler 449,5 centimeter i denne GT-Line-versjonen, ligger omtrent midt i denne SUV-enes mellomklasse. Den er således bare litt lengre enn Peugeot 3008 og BMW X1, og litt kortere enn Mazda CX-5.

Dette segmentet har vokst til å bli det mest populære i Europa, og selv i elbil-glade Norge har denne bilklassen en dominerende posisjon, i stor grad på bekostning av de tradisjonelle familiestasjonsvognene.

KOMPAKT PLUSS: Med en lengde på rett under 450 centimeter er Kia i det lavere størrelsessjiktet blant mellomklasse-SUV-ene; like lang som VW Tiguan, men kortere enn RAV4 og Mazda CX-5, Foto: Knut Moberg
KOMPAKT PLUSS: Med en lengde på rett under 450 centimeter er Kia i det lavere størrelsessjiktet blant mellomklasse-SUV-ene; like lang som VW Tiguan, men kortere enn RAV4 og Mazda CX-5, Foto: Knut Moberg Vis mer

GT Line er som nevnt øverste utstyrsnivå, noe som betyr at metallic lakk er eneste tilvalg, som er tilgjengelig utover grunnprisen på ... 628.400 kroner (gisp!), før frakt og levering.

Når vi har satt oss inn i testbilen er det lett å finne seg til rette. De skinntrukne setene er ventilerte, ratt (oppvarmet) og seter (oppvarmet - også bak), har et vell av justeringsmuligheter og sitteposisjonen fant vi riktig tilfredsstillende.

De relativt kompakte ytre dimensjonene til tross, oppleves Sportage som romslig nok til å være en familiebil. Imidlertid har bagasjerommet krympet, da litiumionbatteriet og omformeren er plassert under det.

48-voltssystem

Under panseret ser det i utgangspunktet ikke ut til å være mye nytt, men det er her det Kia presenterer som den store nyheten ligger. I likhet med tyske premium-produsenter har de introdusert et 48-voltssystem, som gjør at bilen er en såkalt letthybrid.

SÅVIDT HYBRID: Skjemaet viser layouten av mildhybridsystemet den oppgraderte Sportage-modellen er utstyrt med. Illustrasjon: Kia
SÅVIDT HYBRID: Skjemaet viser layouten av mildhybridsystemet den oppgraderte Sportage-modellen er utstyrt med. Illustrasjon: Kia Vis mer

Løsningen er basert på et lite 48-volts batteri, med en kapasitet på 0,46 kWt, plassert i bilens hekk. Den har til hensikt å redusere CO2-utslipp fra dieselmotoren ved å tilføre opptil 10 kilowatt (16 hk) elektrisk kraft under akselerasjon.

Den gjør det dessuten takket være en elmotor, i form av en mild-hybrid startgenerator (MHSG), mulig å forlenge tiden dieselmotoren er avslått under kjøring.

En vekselretter (inverter), sørger for at elmotoren veksler sømløst mellom motorfunksjon og generatorfunksjon. På papiret skal løsningen sørge for en reduksjon i CO2-utslipp på fire prosent, noe vi for vår del ikke finner spesielt imponerende i forhold til den tekniske innsatsen som åpenbart er gjort.

Særlig når vi vet at Kia ellers har både rene elbiler - to modeller - og ladbare hybrider, samt en ikke-ladbar hybrid, i sin modellrekke. Men det er vel mottoet «alle monner drar» som ligger til grunn ...

FAST OG GODT: Vi satt godt i Sportage; GT Line har ventilerte seter i skinn som er spritet opp med rød kontrastsøm. De er elektrisk justerbare i alle retninger. Foto: Knut Moberg
FAST OG GODT: Vi satt godt i Sportage; GT Line har ventilerte seter i skinn som er spritet opp med rød kontrastsøm. De er elektrisk justerbare i alle retninger. Foto: Knut Moberg Vis mer

Kraftigste motor

Hjertet i bilen er likevel den bjørnesterke dieselmotoren med 185 hestekrefter og et dreiemoment på 400 newtonmeter, fra 1750 omdreininger. Ved lansering av fjerde generasjon Sportage var ikke denne tilbudt i Norge, og det var motoren med 136 hester vi hadde å forholde oss til forrige gang. Det var i 2016 og 136-hesters 2.0 CRDi GT Line kostet da, inkludert absolutt alt utstyr, mer overkommelige 470.000 kroner.

Men, det skal sies: Dette sparker fra, og sekundert av en åttetrinns automat som fungerer relativt raskt og greit (uten å være på noe BMW-nivå), oppleves fremdriften så absolutt tilfredsstillende rask og uanstrengt. Men denne bilen veier nesten 1,7 tonn, uten fører, og 170 kilo mer enn innstegsversjonen, så noe olja lyn er testbilen likevel ikke. 0-100 er oppgitt å skulle ta 9,5 sekunder, og det kjennes omtrent riktig.

Det er særlig dieselmotorens trekkraft som gjør opplevelsen av drivlinjen god, med raske forbikjøringer som muliggjøres av et moment på 400 newtonmeter i det mye brukte mellomregisteret fra 1750 til 2750 omdreininger. Motoren er godkjent etter de nyeste og strengeste utslippskravene i Euro 6d TEMP, og Kia oppgir NOx-utslipp til lave 11,4 milligram per kilometer.

(Euro 6d er utslippsnormen som trer i kraft i 2020 og den midlertidige overgangsordningen har frem til da tilleggbenevnelsen TEMP. Den innebærer blant annet målinger i virkelig trafikksituasjon, RDE.)

BRA: Grei plass også for voksne i baksetet, som for øvrig har oppvarming som standard. Foto: Knut Moberg
BRA: Grei plass også for voksne i baksetet, som for øvrig har oppvarming som standard. Foto: Knut Moberg Vis mer

God å kjøre

For øvrig er motorlyden behersket og vibrasjoner godt holdt i sjakk. Kjøreegenskapene er gjennomgående gode, hjulpet av en passe presis styring (bortsett fra noe dødgang rundt midtpunktet), og et understell som er satt opp med en for oss riktig balanse, mellom effektiv demping og ganske kvikke kjøredynamiske egenskaper, tatt i betraktning et relativt høyt tyngdepunkt og ganske høy vekt.

Sportage oppleves ikke som stumpete, men viser heller ikke tendenser til å krenge eller dykke i særlig grad. Bak er bilen forsynt med multilenke-oppheng, som gjør at bakvognen følger godt på over ujevnheter og i sving. Kort sagt er kjøreopplevelsen i bilen god.

Når det gjelder dieselforbruk og dermed det så klima-viktige CO2-utslippet, ble vi ikke voldsomt imponert under testperioden, med et reelt forbruk på 0,67 liter per mil med diverse blandet kjøring, mot et oppgitt forbruk på 0,58 l/mil.

LITT KRYMPET: Bagasjerommet har et volum på moderate 439 liter i mildhybrid-versjonen, mot 480 i de andre. Men lav lasteterskel er et pluss. Foto: Knut Moberg
LITT KRYMPET: Bagasjerommet har et volum på moderate 439 liter i mildhybrid-versjonen, mot 480 i de andre. Men lav lasteterskel er et pluss. Foto: Knut Moberg Vis mer

Kia Sportage får du i dag fra 358.400 kroner for innstegsmodellen 1.6 CRDi (diesel) Classic, med forhjulstrekk, 115 hestekrefter, laveste utstyrsnivå - og manuell girkasse. De fleste vil nok gå for et litt mer OK utstyrsnivå, og neste nivå er 1.6 diesel, 136 hesters motor med forhjulstrekk, men med automatgir og graden Active. Den kommer på 413.400 kroner. Frakt og levering (8.500 kroner, til Drammen, kommer i tillegg.

Samme versjon, med både automat og firehjulsdrift, koster fra 466.400 kroner - fra 512.400 kroner med utstyrsgrad Exclusive. Og, som vi skrev innledningsvis, er prisen på testbilen med den største motoren, åttetrinns automat, firehjulsdrift og topp utstyrsnivå, 628.400 kroner.

Fullt utstyrt

Men altså: Alle sikkerhets- og assistansesystemer er på plass, underholdnings- og kommunikasjonsbiten likeså, med WiFi-opplegg, Android/Apple CarPlay og TomTom Live, det er med de allerede nevnte ventilerte skinnsetene og de heftigste hjulene.

Men legg til frakt, leveringsomkostninger og metallic lakk, så koster bilen altså den nette sum av 642.890 kroner. Det er ikke akkurat billig.

På dette nivået skal det sies at konkurrentene, om mindre kostbare, ikke er rørende billige, de heller: Mazda CX-5 2.2 DE, med 184 hester, i topputstyrt Optimum Signature, med 4x4 og automat, koster 548.700 kroner. VW Tiguan 2.0 TDI 190 hk 4Motion R-Line Exclusive med automat, 588.600 kroner.

Og, ser vi til premium-merket BMW, og da en BMW X1, som er bare marginalt mindre enn Sportage og omtrent like romslig, koster fra 513.100 kroner med dieselmotor på 190 hester, 8-trinns automat og firehjulsdrift. Da gjenstår et ganske OK budsjett til ekstrautstyr, før du når Sportage, selv om den nok ville bli dyrere enn denne hvis du skulle matche den fullstendig.

Testresultat

Kia Sportage 2.0 CRDi MHEV GT Line

Terningkast 4
Kort sagt er kjøreopplevelsen god.

Velbygget, velutstyrt, kraftig motorisert SUV med bra plassnivå, trygge, gode kjøreegenskaper og bra komfortnivå. Høy sikkerhetsstandard.

I denne versjonen, veldig dyr. Mildhybridsystem stjeler bagasje- og tankvolum, bidrar ikke merkbart til drivstofføkonomi.

Bra bil, men stiv pris

Alt i alt er ikke opplevelsen med Sportage anno 2019 vesensforskjellig fra den vi hadde ved lanseringen av fjerde generasjon i 2015. Det vil igjen si en bil man lever godt med - både når det gjelder komfort, dersom man setter pris på at den er på den litt faste siden, og når det gjelder kjøreegenskaper.

Og med denne GT Line-utgaven disponerer man alt av utstyr, men det koster da også uvanlig dyrt flesk og å bla opp 636.900 kroner (pluss eventuelt 6000 for metallic lakk), for en mellomstor folkesuv med merket Kia på, selv med tanke på syv års garanti, vil nok sitte langt inne for de fleste.

Tekniske data

Kia Sportage 2.0 CRDI MHEV
Motor:R4, 1995 ccm
Transmisjon:8-aut
Drivstoff:Diesel
Effekt v. o/min:185 hk/4000
Moment v. o/min:400 Nm/1750-2750
0-100 km/t:9,5 sek.
Toppfart:201 km/t
Forbruk:0,58 l/mil
CO2:152 g/km
Vekt:1672 kg
Mål (l/b/h):449,5/185,5/164,5 cm
Bakkeklaring:17,2 cm
Akselavstand:267 cm
Drivhjul:4x4
Dekk, standard:245/45-19
Tankvolum:55 l
Tilhengervekt:1900 kg
Bagasjerom:439/1428 l
Pris:358.400,-
Pris testbil:628.400,-