GRØNNE SKILTER: Nå kan Sportage igjen fås med grønne skilter. Dette bildet ble tatt sist gang vi testet personbilutgaven av Sportage.
GRØNNE SKILTER: Nå kan Sportage igjen fås med grønne skilter. Dette bildet ble tatt sist gang vi testet personbilutgaven av Sportage.Vis mer

Kia Sportage tilbake som varebil

Kia Sportage solgte som varmt hvetebrød før de nye varebilforskriftene trådte i kraft 1. april 2001. Nå er Sportage tilbake med grønne skilter.

Da de nye varebilreglene trådte i kraft i fjor, mistet en rekke bilmodeller retten til å bære grønne skilter. Etter 1. april 2001 må en bil nemlig kunne romme en kasse i dimensjon 140x90x105 centimeter (l,b,h) for å kunne selges som varebil klasse 2.

Uansett hvor hardt de forsøkte, maktet ikke den norske Kia-importøren å dytte den såkalte "statskassen" inn i Sportage - og dermed forsvant den prisgunstige toseteren fra prislistene.

Hardt slag

Endringen av regelverket var et tungt slag for den norske Kia-importøren, som mistet en av sine viktigste biler. Før kasse-regelen var Sportage både Norges mest solgte koreanske varebil og den mestselgende firehjulsdrevne varebilen i landet.

205.400 kroner

Men Kia-importøren fant til slutt en utvei. Taket er nå hevet med 8 centimeter og dermed kan Sportage igjen selges som varebil klasse 2. Dette betyr at bilen slipper unna med bare 20 prosent av engangsavgiften (registreringsavgiften), noe som gjør at den kan selges for 205.400 kroner med toliters motor.

"Luksuspakke"

Varebilutgaven av Sportage er også tilgjenglig med en såkalt luksuspakke. Denne pakken inneholder blant annet manuelt klimaanlegg, ”teak-interiør”, aluminiumsfelger, kufanger, takskinner, tofarvet mica metallic lakk, skjermutbyggere, sideskjørt og bakspoiler og koster 14.500 kroner. Med "luksuspakken" koster dermed Sportage 219.900 kroner.

Relaterte artikler:

  • Oversikt over samtlige biler som selges som varebil klasse 2 i Norge.
  • Regelverk for varebil klasse 1 og 2, kombinerte biler og lastebiler
  • Norges billigste biler
  • TEST: Kia Sportage 2.0
  • TEST: Kia Sportage 2.0 - lang utgave
  • Artikkelen fortsetter under annonsen