Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Kia Sorento (2004)

Drømmer du om firehjulstrekk, diesel og automat – i tillegg til mye plass og SUV-egenskaper? Da er det fint lite å velge mellom uten at det blir rådyrt. Men den som leter – den finner!

Ordene ”koreansk” og ”SUV” i samme setning hørtes i 2003 nesten like håpløst ut som kvinnefotball for mange. Koreanerne hadde ennå ikke fått opp farta og SUV var sannsynligvis et begrep de hadde lært seg på studieturer til USA. Men det skulle endres med Kia Sorento.

LES OGSÅ:

Dette er en stor firehjulstrekker med god plass. Kia likte selv å se på den som et alternativ til BMW X5 og Volvo XC90 – og da selvfølgelig et adskillig rimeligere alternativ. Sorento var godt utstyrt og ble tilgjengelig med bensinmotor på 139 hester og dieselmotor på 140 hester. Faceliftet modell kom i 2006. Utseendet var noe av det beste vi hadde sett fra Korea, med tydelig stjeling fra flere eksklusive konkurrenter.

Foto: Autofil Vis mer

Bygget på rammekonstruksjon, er Sorento relativt primitiv i kjøreopplevelsen. Understellet er alt for mykt og fjærene slår til bunns i dumper. Styrepresisjonen er ei noe å skrive hjem om. Komforten er derimot i beste USA-ånd, meget bra. Motoren er ikke nevneverdig sprek, men duger til hverdags.

Automatkassa på fem trinn fungerer utmerket. Det permanente firehjulstrekket jobber bra og lavgirserie kan kobles inn ved å vri en bryter. Hengervekten er opp til 2800 kg. Ellers er tyngdepunktet høyt i koreaneren, noe som resulterer i mye krenging. ESP er også et sårt savn på glatta siden egenvekten er tett på to tonn.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Skinninteriør, skinnratt, automatgir og cruise control. Jo da, den er velutstyrt. Men skinnet virker litt billig. Det samme gjelder den treimiterte plasten. Plassen er det derimot lite å si på. Baksetet er digert, adkomsten er enkel og bagasjerommet tar fra 440 til hele 1960 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Kia har gode ting på gang, men Sorento er nok for gammel til å dra fordel av imaget som nå skapes. I stedet oppfattes den som en utseendemessig kopi av de europeiske konkurrentene. Det betyr lite status – ut over at du kjører stor firehjulstrekker. Sorento falt litt mellom klassene da den kom. Den nådde ikke opp i forhold til statuskonkurrentene den var billigere enn – samtidig som den ble for dyr i forhold til biler som CR-V og RAV4.

Siden salget har vært begrenset, er det ikke lett å peke ut dem som ville bruke mer enn 400 000 kroner på en koreansk SUV som nybil. Topp utstyrt kunne den koste over en halv million kroner. Utover forhandlerbiler er det nærliggende å tro at kjøperne var dem som ikke brydde seg med status og heller verdsatte ideen om mye bil for penga.

Foto: Autofil Vis mer

For øyeblikket ligger det rundt 30 biler til salgs på finn.no. Bensinutgaven får du fra 150 000 kroner. Dieselversjonen ligger om lag 20 000 høyere i pris. Fra rundt 300 000 kroner får du 2005-modell med grei kjørelengde.

Testresultat

Kia Sorento (2004)

Firehjulstrekk med lavgir og høy bakkeklaring

Dårlig understell, vag styrefølelse, lav kvalitetsfølelse