Kia Rio SV: Rimelig hi-tech

Kia Rio kommer til Norge i høst. Rio SV er en studie som skal vise at billige biler ikke trenger å være kjedelige.

Kia Rio er en ny modell fra den koreanske bilprodusenten som ble introdusert på bilutstillingen i Genève i mars. Vår omtale om bilen derfra, finner du her.

Rio Special Version

I Genève ble den nye modellen vist som kombikupe, og det er også slik vi vil få se den når den kommer hit til lands til høsten. Rio SV (Special Version) er en sedan, som er bygget på basis av kombikupeen. Dette er kun en studie, som ble vist på bilutstillingen i New York i slutten av april. Men det er også planlagt en serieprodusert Rio sedan og stasjonsvogn noe senere.

Rimelige Kia og teknologi?

Rimelige Kia er ikke det vi automatisk forbinder med det fremste innen teknologi. Like fullt er dette realiteten i Rio SV. Om bord i koreaneren har du PC-utstyr med Internett-tilgang og muligheter til å kommunisere via elektronisk post - og dette gjøres ved å trykke på skjermen. I studien finnes også navigasjonssystem, hastighetskontroll og rettbetjening av radiovolumet.

Breie dekk og bøtteseter

I de utvendige mål skiller ikke Rio SV seg veldig fra den kombikupeen som ble presentert i Genève. Den har en lengde på 4,29 meter og en høyde på 1,45 meter. Utvendig er det imidlertid andre ting som skiller mer: Rio SV har 17-tommers dekk med målene 215/45R17, med aluminiumsfelger. Dette er ganske sportslig og veldig ulikt Kia - selv ikke Sportage har så kraftige dekk som dette. Sportsligheten understrekes videre av bøtteseter i framsetet på Rio SV.

Hvor er de sportslige kreftene?

Kreftene som er plassert under panseret på denne sedan-studien, er en 1,5-liter med 96 hestekrefter. Den har et dreiemoment på 133 Nm ved 4.500 omdreininger i minuttet. Bøtteseter og breie dekk på tross: Med denne motoren greier vi ikke helt å se for oss den store sportslige opplevelsen, men man vet jo aldri... Kanskje får vi se noe liknende som Rio SV når Rio sedan kommer på markedet.