<b>STOR UTE:</b> Kia Optimas design har slått an i mange land og hjulpet den koreanske produsenten inn i mellomklassen, der det er VW Passat som leder an her hos oss. I denne omgang kommer den som sedan - et handicap i Norge. Foto: KIA
STOR UTE: Kia Optimas design har slått an i mange land og hjulpet den koreanske produsenten inn i mellomklassen, der det er VW Passat som leder an her hos oss. I denne omgang kommer den som sedan - et handicap i Norge. Foto: KIAVis mer

Kia Optima kommer til landet!

Søstermodellen til Hyundai i40 heter Kia Optima og er blitt populær for sitt utseende.

Kia Optima er en sedan i det såkalte D-segmentet, som er den "folkekjære" mellomklassen i Norge, der Toyota Avensis, VW Passat, Mazda 6 og Ford Mondeo slåss om kundenes gunst.

LES OGSÅ:

Hyundai i40, som vi har testet i stasjonsvogn-utførelse, deler plattform med Optima.

Ikke helt ny

Optima ble faktisk første gang lansert i 2011 og de som har vært i USA nylig kan ikke ha unngått å se den på veien der borte. Høsten 2013 fikk Optima en oppgradering, og resultatet er ifølge produsenten forbedret design, et helt nytt infotainment-system i tillegg til forbedret materialkvalitet.

INTERIØRET: På bildet ser dette slett ikke verst ut. Vi gleder oss til å prøvekjøre den nylig oppdaterte Kia Optima.
INTERIØRET: På bildet ser dette slett ikke verst ut. Vi gleder oss til å prøvekjøre den nylig oppdaterte Kia Optima. Vis mer

Tidligere denne måneden viste Kia en "design-stunner" med sportsbilen GT Stinger.

Redusert støy

I tillegg til det visuelle, skal Kia ha hatt fokus på støyreduserende tiltak og økt motoreffektivitet.

Kia Optima kommer her i landet til å leveres med en 1,7-liters dieselmotor på 136 hestekrefter. Denne vil tilbys i kombinasjon både med manuell og automatisk girkasse.

Vi kommer selvsagt tilbake med mer informasjon når den tid nærmer seg - inntil videre har importøren vært ganske gjerrig med opplysninger angående det norske markedet.

Nye Kia Optima prises i Norge fra 300.000 kroner.

STILREN: Kia Optima har en design signert designer-stjernen Peter Schreyer, som etterhvert er blitt visepresident i Hyundai-konsernet. Foto: KIA
STOR UTE: Kia Optimas design har slått an i mange land og hjulpet den koreanske produsenten inn i mellomklassen, der det er VW Passat som leder an her hos oss. I denne omgang kommer den som sedan - et handicap i Norge. Foto: KIA
Foto: KIA
STOR UTE: Kia Optimas design har slått an i mange land og hjulpet den koreanske produsenten inn i mellomklassen, der det er VW Passat som leder an her hos oss. I denne omgang kommer den som sedan - et handicap i Norge. Foto: KIA