SNART PÅ PLASS: Kia e-Niro ble den hetende tilslutt, elbilen som vi har sett både med benevnelsen Niro Electric og Niro EV. Bilen er på plass i Norge denne uken, på en snarvisitt, og ledelsen i Kia Norge har i den anledning fastsatt prisen på den svært godt utstyrte modellen som skal leveres til de første 1000 kundene her i landet. Foto: Kia
SNART PÅ PLASS: Kia e-Niro ble den hetende tilslutt, elbilen som vi har sett både med benevnelsen Niro Electric og Niro EV. Bilen er på plass i Norge denne uken, på en snarvisitt, og ledelsen i Kia Norge har i den anledning fastsatt prisen på den svært godt utstyrte modellen som skal leveres til de første 1000 kundene her i landet. Foto: KiaVis mer

Kia e-Niro priset

Kia e-Niro: Nå er prisen endelig klar

Nye Kia e-Niro, med batteripakke på 64 kWt og oppgitt rekkevidde på 485 km, vises nå i Norge.

I forrige måned kunne vi annonsere den snarlige ankomst av en ny elbil med lang rekkevidde: Kia Niro Electric - som altså nå har fått navnet e-Niro.

Tidligere i denne måneden kunne vi undersøke bilen nærmere selv, under bilutstillingen i Paris.

De første bilene ankommer Norge i desember. Det dreier seg om demobiler som leveres til forhandlere. Deretter kommer en forsendelse på 100 nye e-Niro på nyåret, slik at de første kundene vil få sine biler i januar.

VISES I OSLO: Irene Solstad er administrerende direktør for Kia i Norge. Her ser vi henne med den nye elbilen mange nordmenn er spent på: Kia e-Niro. Foto: Kia
VISES I OSLO: Irene Solstad er administrerende direktør for Kia i Norge. Her ser vi henne med den nye elbilen mange nordmenn er spent på: Kia e-Niro. Foto: Kia Vis mer

Lang rekkevidde

Med batteripakken på 64kWh skal rekkevidden være opptil 485 km målt etter WLTP kombinert kjøresyklus. Batteriet pares med en motor på 150 kW (204 hk), og har 395 newtonmeter dreiemoment.

Det skal gi en akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder. Ved lading på 100 kW hurtiglader vil det ifølge Kia kun ta 54 minutter å lade batteriet fra 0-80 prosent.

Under 380.000

Den første versjonen som selges i Norge blir den fullt utstyrte First Edition. Det er denne som nå er priset og den veiledende prisen blir 377.400 kroner.

Mange lurer nok på om det blir mye venting å påregne for den nye elbilen, etter at det har vist seg å bli vanskeligere enn de fleste trodde å skaffe seg et eksemplar av tidligere modeller med lang rekkevidde som Opel Ampera-e og Hyundai Kona Electric.

Ventetid?

- Antall biler vi får til Norge i 2019 er foreløpig noe usikkert, men etter det vi vet nå, vil det være cirka 2000 biler, det kan bli færre og det kan bli flere, sier Irene Solstad, som er administrerende direktør for Kia Norge, i en pressemelding. - Vi ønsker selvsagt å skaffe så mange biler som mulig til våre kunder. Dette er vår hovedprioritet om dagen, sier Solstad.

-Norge er at av få prioriterte land i Europa som får lansere e-Niro nå, påpeker direktøren. - Den norske elbilpolitikken er så effektiv at etterspørselen etter elbiler ligger langt foran det bilprodusentene har klart å forutse, vi kan si at politikken løper foran teknologien, sier Irene Solstad.

Innen 2025 hevder Kia at de vil tilby totalt 16 modeller med såkalt alternative drivlinjer med fem nye hybrider, fem nye ladbare hybrider, fem elbiler og en hydrogenbil som kommer innen 2020.