Kawasaki ZX-12R

Kawasaki ønsker å være med i kampen om verdens raskeste standardsykkel. ZX-12R stiller til start med 178 hestekrefter under kåpa og med et luftinntak så kraftig at det kan romme små kjæledyr.

Kawasaki ZX-12R


Vi har gledet oss lenge til å teste Kawasaki ZX-12R. Turen opp til importøren virker uendelig lang og kroppen er urolig og varm. Omsider er vi fremme, vi skal tilbringe nesten en uke på en knallrød utgave av en av årets heteste nyheter. Etter noen vennligsinnede formaninger fra eierne er vi i gang.

Førsteinntrykket

Det som slår deg først i salen på en ZX-12R er at den ekstreme følelsen uteblir. Du sitter veldig komfortabelt og ingenting sladrer egentlig om at dette er spesiell sykkel. Du sitter selvfølgelig litt fremoverbøyd, men ikke så mye som du skulle tro. Den potente lyden og et speedometer som er gradert til 350 kilometer i timen er det eneste som sladrer om at det muligens vil skje interessante ting når gassen vris hardt rundt. Rent utseendemessig er det speilene som fanger blikket fra førerplass. Disse har en svært aerodynamisk design.

Flere ekstreme detaljer

Når du beundrer ZX-12R er det flere ting som er i øyenfallende. Fronten preges av et gedigent luftinntak som forsyner luftboksen med luft. På gaffelbeina er det støpt inn små vinger som skal lede mer luft på hver side av kåpen og på selve kåpen er det også montert vinger. Kawasaki har valgt å legge frontlysene ved siden av hverandre i motsetning til konkurrentene som har lysene montert i høyden. Den enkle lyddemperen er montert høyt og avgir en behagelig babling på tomgang.

Artikkelen fortsetter under annonsen