Hjertet i Drifterne er en staut V-twin på hhv. 805 og 1.470 ccm. Den munner ut i en nydelig fiskehale-potte som sitter så langt bak at den fortsatt høres i forrige tettsted. <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/3899.jpg">Klikk her for større bilde</A>
Hjertet i Drifterne er en staut V-twin på hhv. 805 og 1.470 ccm. Den munner ut i en nydelig fiskehale-potte som sitter så langt bak at den fortsatt høres i forrige tettsted. Klikk her for større bildeVis mer

Kawasaki: Tilbake til antikken

I følge Kawasaki er VN800 Drifter og VN1500 Drifter sine fasonger hentet fra så langt tilbake i tid, at man like gjerne kan kalle det fremtidens stil (!). Og rett nok, bak fasaden finner vi moderne teknologi, som insprøytning og katalysator på 1500 Drifter.

- De likner jo på gamle Indian-motorsykler! var en gjenganger blant folk da de så Drifter-modellene for første gang på München-messen i forrige uke. Kawasaki var samtidig raske til å påpeke at Drifterne ikke er direkte kopier av noen bestemte sykler, men en forening av styling-elementer som løselig estimert peker mot 30- til 50-tallet.

VN-modellene i nye klær

Drifter-modellene er bygget over de velkjente VN-modellene på 800 og 1500-kubikk. I hovedsak betyr det at de deler motor, ramme, dempere, hjul og bremser med sine forgjengere, dessuten tank og instrumentkonsoll.

Og i likhet med VN er forskjellen mellom 800 og 1500 at 1500-versjonen har innsprøytning, kardang og doble støtdempere bak, mens minstemann har forgasser, kjededrift og en skjult enkeltdemper. De enorme skjermene er det første man legger merke til, og gir sykkelen et ganske tungt preg. Kawa har ikke oppgitt tørrvekt enda, men den ligger neppe under 300 kilo for 1500en.

Deretter flyter blikket over den smale og langstrakte lykten, via det digre setet som fører tankene mot den gamle typen med innebygde fjærer, til en nesten perfekt fiskehale-potte. Så hva mer kan man si enn at Drifterne ser gamle ut? Jo, legg merke til alle de svartlakkerte og matte metallflatene, Kawasaki innleder en ny custom-stilretning med å bannlyse krom!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra cowboy til vadmel

Tilbake til antikken - dette er fremtidens cruiserstyling, tror Kawasaki. Klikk her for større bilde
Tilbake til antikken - dette er fremtidens cruiserstyling, tror Kawasaki. Klikk her for større bilde Vis mer


Det skal både mot og styrke til for å ta på seg å sende en tung og konservativ bevegelse som cruiserfolket inn i en hel ny retning. Treffer Kawasaki publikum hjemme med sine radikale former, sitter de på en gullgruve. Har de bommet med dette design-eksperimentet, kan de like godt sende hele produksjonen direkte til «Foreningen for samlere av sære motorsykler».

De jeg egentlig lurer mest på er hva slags klær det er meningen folk skal ha på seg når de kjører Drifterne. Dagens customfolk kjører jo rundt i cowboy-klær - bør ikke da Drifter-eiere iføre seg noe fra en tidligere tidsepoke?

1500-modellen leveres i mørk burgunder, mens lillebror kommer i signal-rød og sølv.

Tekniske dataKawasaki VN800 DrifterKawasaki 1500 Drifter
Motor:2-syl. V-motor, væskekjølt, fireventilert, SOCH, 805 ccm2-syl. V-motor, væskekjølt, fireventilert, SOCH, 1.470 ccm
Boring x slag:88 x 66 mm102 x 90 mm
Kompresjon:9,5:1 9,0:1
Forgassere:1 stk. 36 mm CVK2 stk 36 mm innsprøytning
Effekt oppgitt:57 hk64 hk
Moment oppgitt:ikke oppgittikke oppgitt
Kraftoverføring:våtklutsj, 5 gir og kjede / kardangvåtklutsj, 5 gir og kjede / kardang
Gaffelvinkel:ikke oppgittikke oppgitt
Forsprang:ikke oppgittikke oppgitt
Akselavstand:1.615 mm1.655 mm
Sittehøyde:735 mm730 mm
Demping foran:41 mm teleskopgaffel, ikke justerbar41 mm teleskopgaffel, ikke justerbar
Demping bak:Enkeltdemper, ikke justerbarDoble dempere, justerbar forspenning
Dekk foran:130/90-16130/90-16
Dekk bak:140/90-16150/80-16
Bremser foran:En 300 mm skive med tostemplet kalipperEn 300 mm skive med tostemplet kalipper
Bremser bak:En 270 mm skive med tostemplet kalipperEn 270 mm skive med tostemplet kalipper
Tørrvekt:ikke oppgittikke oppgitt
Bensintank:15 liter16 liter
Pris:Ikke fastsattIkke fastsatt