Kawasaki tar ladegrep foran vårens effektkrig!

Kawasaki stiller væpnet til tennene foran vårens effektkrig. Effektgrenser og moralske skrupler er feid under teppet når Kawasaki presenterer nyhetene for år 2000. ZX-6R, ZX-9R og ZX-12R skal sørge for at Kawasaki kan kjempe i toppfartseliten og bidra til nye opplevelser på vei og bane.

ZX-6R, ZX-9R og ZX-12R har flere likhetstegn. Spissere frontparti med nye lys og et meget markant Ram Air luftinntak kjennetegner de nye syklene, men heller ikke denne gangen har Kawasaki lykkes med å integrere blinklys i kåpen eller i speilene.

ZX-12R

Kawasaki presenterer tre nye modeller til våren. Den mest interessante er den helt nyutviklede ZX-12R. Dette er en høyfartsmaskin som i første rekke kommer til å konkurrere med Suzuki GSX 1300 R Hayabusa og Honda CBR 1100 XX. ZX-12R vil antagelig få det beste vekt/effekt forholdet i denne kategorien. Man regner med at ZX-12R vil få ca 185 hk og at den vil veie 200-215 kg. Ram Air systemet vil gjøre at motoren yter ca 200HK i 200km/t.

ZX-9R

ZX-9R vil nok møte hardere konkurranse enn sin storebror. Den vil blant annet slite med sterkt oppgraderte Honda CBR 900 RR Firebladeog Yamaha R1. Med store oppgraderinger på motor og chassi samt et radikalt nytt utseende - vil nok også ZX-9R klare og tilfredsstille supersport førere med gassvillig høyrehånd. Effekten vil ligge i underkant av 150HK og vekten vil forhåpentligvis ligge under 180 kg.

ZX-6R

Kawasaki lanserer også ny ZX-6R. Denne får en allerede overopphetet 600 klasse å bryne seg på. Suzuki GSX 600 R, Yamaha YZF R6 og Honda CBR 600 F står alle klar til å yte maksimal motstand for at Kawasaki ikke skal lykkes i 600 klassen. ZX-6R vil med redusert vekt og øket ytelse sørge for at det blir enda tettere mellom vinnere og tapere i dette segmentet.