Regjeringen fjerner Brukthandelloven

Karsten ble lurt trill rundt av bruktbilforhandler

Karsten Bruusgaard ble lurt trill rundt av en bruktbilforhandler. Nå vil regjeringen fjerne loven som NAF mener hindrer etablering av useriøse forhandlere.

BLE LURT: - Mannen virket svært hyggelig og troverdig. Jeg så ingen grunn til ikke å stole på at han ville gjøre opp for seg, sier Karsten Bruusgaard. Foto: Privat
BLE LURT: - Mannen virket svært hyggelig og troverdig. Jeg så ingen grunn til ikke å stole på at han ville gjøre opp for seg, sier Karsten Bruusgaard. Foto: PrivatVis mer

Det var i desember 2017 at pensjonert siviløkonom Karsten Bruusgaard fra Oslo skulle selge sin gamle bruktbil. Han la den ut på Finn.no og fikk ganske raskt svar fra en person som drev et bruktbilfirma i Fredrikstad.

Virket hyggelig

- Han ringte å spurte om å få komme og se på bilen. Han var interessert i å ta den med seg med en gang, dersom vi ble enige om prisen. Jeg bekreftet dette og kort tid etter dukket han opp hjemme hos meg i en Porsche Cayenne med stor henger bak. Vi gikk en runde og tittet på bilen og jeg fortalte at jeg ville ha 30.000 kroner for den, forteller Bruusgaard til Dinside.

Underveis spurte den tilsynelatende hyggelige selgeren om det var skiftet registerreim i motoren, noe Bruusgaard ikke kunne bekrefte. Selgeren sa at det ble en dyr reparasjon for ham og tilbød 14.000 kroner for bilen. Siden Bruusgaard sto på farten til utlandet og ville bli ferdig med handelen, godtok han dette under tvil.

MANGE KLAGER: NAFs advokater har hvert år mange klager fra bruktbilkjøpere som er blitt lur av useriøse forhandlere. Foto: NAF
MANGE KLAGER: NAFs advokater har hvert år mange klager fra bruktbilkjøpere som er blitt lur av useriøse forhandlere. Foto: NAF Vis mer

Fikk aldri pengene

- Vi skrev en kontrakt som hadde NAF-logo på toppen. Bruktbilhandleren opplyste at han ikke kunne betale bilen kontant, siden det er nye regler mot dette som skal hindre hvitvasking. Han lovte at pengene skulle komme på min konto med en gang jeg hadde vært hos biltilsynet og omregistrert bilen på hans firma, forteller Brusgaard.

- Jeg gjorde dette samme dag, men pengene dukket ikke opp. Jeg ringte en rekke ganger og fikk beskjed om at pengene var på vei. Etter hvert svarte ikke selgeren på telefonen. Med hjelp fra NAF har jeg hatt saken hos Namsmannen i Fredrikstad, uten at det hjalp mye. Pengene har jeg fortsatt ikke fått, ett og et halvt år etter handelen.

Det hører med til historien at bruktbilselgeren i mars i år ble dømt til tre år og to måneders ubetinget fengsel i Tingretten, for 33 bedragerier mot kundene sine. Dommen er anket, forteller bruktbilselgerens advokat til NAF-bladet Motor.

Vil fjerne Brukthandelloven

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og regjeringen forslår nå å fjerne Brukthandelloven, som blant annet sørger for at forhandlere må ha attest fra politiet for å drive med kjøp og salg av brukte biler.

VIL FJERNE: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og regjeringen vil fjerne Brukthandelloven. Foto: Regjeringen
VIL FJERNE: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og regjeringen vil fjerne Brukthandelloven. Foto: Regjeringen Vis mer

Målet med loven har blant annet vært å hindre omsetning av stjålne gjenstander. Bakgrunnen for at regjeringen ønsker å fjerne loven, er at det har vært en stor utvikling i handlemønsteret for brukte gjenstander.

Tidligere ble brukte ting i stor grad omsatt gjennom fysiske bruktforretninger. Nå legger privatpersoner oftere og oftere ut klær, møbler, interiør og annet for salg gjennom nettportaler som Finn.no, QXL.no, forskjellige apper og Facebook-sider.

«Regjeringen vil at Norge skal være et foregangsland i utviklingen av en grønn, sirkulær økonomi ved å legge til rette for gjenbruk av klær og gjenstander. Reguleringer bør ikke bremse overgangen til sirkulær økonomi», heter det i begrunnelsen for fjerningen av Brukthandelloven.

Vil gi mer risikabelt bruktbilkjøp

Dersom Brukthandelloven fjernes, vil det kunne føre til en oppblomstring av useriøse bruktbilforhandlere, frykter Norges Automobil-Forbund (NAF). Dette vil igjen gjøre bruktbilkjøp enda mer risikabelt for forbrukerne.

ADVARER: - Dersom Brukthandelloven fjernes, vil det betyr en oppblomstring av useriøse bruktbilforhandlere, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste. Foto: NAF
ADVARER: - Dersom Brukthandelloven fjernes, vil det betyr en oppblomstring av useriøse bruktbilforhandlere, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste. Foto: NAF Vis mer

- Vi advarer mot å fjerne loven, som vi mener beskytter bruktbil-kjøperne mot useriøse aktører i markedet. Vi vet at svindel og kriminalitet i deler av bruktbilbransjen er et utstrakt problem. Bruktbilsvindel får store konsekvenser for forbrukere, som har investert egne penger i en bruktbil, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til Dinside.

400.000 bruktbiler i året

Selv om politiet fortsatt kan kontrollere forretnings-og oppbevaringsstedet til brukthandel-virksomheter, tror hun ikke dette vil være et like effektivt middel.

- Et system med bevilling er mer effektivt som virkemiddel for å holde useriøse aktører utenfor markedet, enn reglene i straffeloven som gir anledning til å frata personer mulighet til å drive virksomhet som følge av straffbare handlinger, forklarer Ryste.

I Norge omsettes det rundt 400.000 bruket biler i året – rundt tre ganger så mange som nye. I 2018 fikk Forbrukerrådet inn 9.000 skriftlige klagesaker. 2.200 av disse gjaldt bruktbil, noe som var en økning på 150 saker fra året før. Bare første halvår i 2019 er fem bruktbilselgere dømt til lange fengselsstraffer for å ha svindlet og lurt kundene sine, ifølge NAF.

Og hva sier mannen som ble lurt av bruktbilforhandleren fra Østfold?

- At regjeringen vil fjerne loven om Brukthandel er helt vanvidd. Det er nok useriøse bruktbilhandlere der ute som det er, slår Karsten Bruusgaard fast.