Kantete fra Cadillac

Selv om "alle" har hørt om bilmerket Cadillac, er det svært få europeere som har et nært forhold til dette amerikanske luksusbil-merket. Dette skal Cadillac nå forsøke å gjøre noe med.

Kantete fra Cadillac
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den amerikanske bilprodusentens virkemiddel heter Cadillac CTS. CTS skal nemlig, i motsetning til forgjengeren Catera, markedsføres i Europa. CTS er også i motsetning til forgjengeren en "ekte" Cadillac. Catera var i praksis en amerikanisert Opel Omega.

Når man skal kjempe mot så harde konkurrenter som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse, må man ha noe spesielt å by på. Cadillac har åpenbart innsett at det er vanskelig å overgå disse merkene når det kommer til motorer og kjøreegenskaper. Cadillac har derfor satset på en annen egenskap; design.

Særpreget

CTS har nemlig fått et svært særpreget utseende, preget av skarpe vinkler og kantede linjer. Frontlyktene er plassert på høykant og selve lyskasterne er ment å gi assosiasjoner til camera-linser. Snuten preges også av fraværet av en tradisjonell støtfanger.

Under 7 sekunder

CTS, som er bakhjulsdrevet, vil bli utrustet med to forskjellige drivkilder. Den største er en V6-motor med 3,2 liter slagvolum. Denne yter 220 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet (o/min) og skal være kraftig nok til at CTS skal klare 0-100 kilometer i timen på under 7 sekunder. V-motoren, som er utstyrt med fire overliggende kamaksler, yter 295 newtonmeter ved 3.400 o/min.

I Europa vil CTS også bli tilgjengelig med en 2,6-liters motor, noe som selvsagt blir for smått for amerikanerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overraskelse

For å overføre kreftene til bakhjulene kan man faktisk velge mellom to ulike girkasser, en femtrinns automatisk variant eller en femtrinns manuell kasse. Sistnevnte er den første manuelle kassen levert av Cadillac på nærmere 50 år. Dette tyder på at Cadillac forsøker å opparbeide et mer sportslig image.

Neste sommer

CTS blir lansert i Europa neste sommer, og Cadillac-importør Opel Norge lover at bilen også vil bli tatt inn til Norge. Prisen er foreløpig uklar, men det er vel ikke utenkelig at prisen for varianten med 2,6-liters motor vil havne omkring halvmillionen.