Kangoo: Flere dører, mer fres

Til neste år blir Kangoo tilgjengelig med doble skyvedører både på varebil og stasjonsvogn. Kanskje kommer den også med en 1,9-liters dTi motor.

Nylig ble det kjent at Kangoo vil bli tilgjengelig fra produsenten med en 1,9-liters dTi-motor. Den norske Renault-importøren, Volvo Personbiler Norge AS, har ennå ikke bestemt seg for hvorvidt de vil ta inn dette motoralternativet til Norge, men det er til vurdering.

Mer futt med 1,9-liters turbodiesel

Per i dag er Kangoo tilgjengelig kun med en 1,4-liters bensinmotor i stasjonsvognutgave, mens varebilutgaven i tillegg er tilgjengelig med en 1,9-liters dieselmotor med 64 hestekrefter. Den nye turbodieselen betyr et løft i den sammenheng. Den har 80 hestekrefter tilgjengelig, ved 4.000 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er 160 Nm ved 2.000 omdreininger. Den akselererer fra 0-100 kilometer i timen på 14,1 sekund, og toppfarten er 160 kilometer i timen.

Med doble skyvedører

Det som imidlertid er klart, er at Kangoo fra neste år blir tilgjengelig med doble skyvedører, både på varebil og stasjonsvogn. Hvorvidt dette blir standardutstyr eller ekstrautstyr, er det ennå ikke tatt noen avgjørelse på.

Automatkasse med ”fuzzy logic”

Alle gode ting er tre – og den siste nyheten fra Kangoo i denne omgang er at den kommer med PSA Peugeot-Citroën sin atomatkasse ”Proactive” – som fra før sitter i Clio, Megane, Scenic og Laguna. Girkassen har et program som franskmennene kaller ”fuzzy logic” – som tilpasser giringen etter ditt kjøremønster. Den samme girkassen sitter også i Citroën Xsara, men her under navnet ”Autoactive” – og våre erfaringer med denne girkassen kan du lese i vår prøvekjøring av Citroën Xsara 1,6 i SX Autoactive Stv.