FREMTIDS-ARBEIDSPLASS: Hvis det går som Tesla håper, vil mange fremtidige tungtransport-sjåfører oppjholde seg i slike omgivelser om noen år. Teslas første lastebil, Tesla Semi, ble vist for første gang i går kveld. Foto: Tesla
FREMTIDS-ARBEIDSPLASS: Hvis det går som Tesla håper, vil mange fremtidige tungtransport-sjåfører oppjholde seg i slike omgivelser om noen år. Teslas første lastebil, Tesla Semi, ble vist for første gang i går kveld. Foto: TeslaVis mer

Tesla med sensasjonell avduking

Kan revolusjonere tungtransporten

I sedvanlig stil presenterte Elon Musk det nyeste fra Tesla i går kveld i California. Trekkvognen som ble vist som prototype, er intet mindre enn oppsiktsvekkende.

Under samme begivenhet der Musk overrasket med å presentere den neste Tesla Roadster, var trekkplasteret den kommende trekkvognen han håper skal bli lastebilsjåførenes yndling om noen år når batterier utkonkurrerer diesel som energikilde i disse veiens mastodonter.

Og dette koster Tesla på seg samtidig som de sliter med å få opp tempoet på produksjonen av nye Model 3.

Når lastebilen, en semitrailer-trekkvogn, kommer på veien vil den åpenbart ha imponerende egenskaper. Den ble vist i California i to utgaver, en med sovekabin og en med vanlig daghytte.

KING OF THE ROAD WANNABE: Teslas trekkvogn skal lanseres i 2019 med 800 kilometer rekkevidde og batterier med garanti til 1,6 millioner kilometer. Foto: Tesla Vis mer

80 mil rekkevidde

Den vil ha batteripakker som kan gi rekkevidde på opptil 800 kilometer, med full last og på motorvei. Maksimal totalvekt for vogntog på amerikanske veier er normalt 80.000 pund eller litt over 36 tonn, med noen unntak. Med full last etter denne regelen, skal vogntoget kunne akselerere fra 0 til 96,6 kilometer i timen på 20 sekunder. Trekkvognen med tom henger skal greie øvelsen på bare fem - det er sportsbil-ytelse!

Med full last skal 0-100 ta litt over 20 sekunder. Det presiseres dessuten at det vogntoget med last skal kunne kjøre i fem prosents stigning i 110 kilometer i timen.

FREMTIDSTRANSPORT: Tesla hevder at det vil være 20 prosent mer lønnsomt med el-lastebil enn med tradisjonell dieseldrift. Foto: Tesla Vis mer

Fire elmotorer

Drivkraften kommer fra fire elektriske motorer på de to bakakslene. De yter til sammen 1032 hestekrefter og, vil vi tro, en overflod av trekkraft. Batteriene skal kunne lades på fremtidige såkalte mega-ladere med vesentlig høyere kapasitet enn dagens superladere for personbil. Eksempelvis skal en halvtimes lading kunne gi 643 ekstra kilometer rekkevidde (400 miles).

Det er fortsatt mye skepsis knyttet til konkurransedyktigheten til store batterier i forhold til diesel, både med bakgrunn i prisbildet og rekkevidden. Tesla har likevel åpenbart stor tro på at skepsisen og utfordringene kan overvinnes. Sikkerhet og komfort skyves frem som hovedargumenter.

KJENT TESLA-STIL: Snart vil også lastebilsjåfører bli kjent med Teslas tekno-univers. Foto: Tesla Vis mer

Autopilot-funksjoner

I god Tesla-stil er lastebilen utstyrt med en rekke autonomfunksjoner for å kunne kjøre selv - såkalt utvidet autopilot med sensorer og kameraer som overvåker bilens omgivelser for å unngå hindringer og eliminere blindsoner. Den har også sensorer som oppdager ustabilitet og via de elektroniske systemene umiddelbart fordeler moment for å hindre saksing.

Hytta vil gi sjåførene en uvant opplevelse. Føreren er plassert midt i kabinen med en berøringsskjerm på hver side, som grensesnitt mot systemer og betjeningsfunksjoner. Hytta i seg selv er svært romslig - ingen diger dieselmotor tar opp plass, da drivlinjen ligger i boggien.

Denne animasjonen viser drivlinjens layout:

Les også:

Livsfarlige vogntog på norske veier

Bilsalget i september: Tesla-demning brast

Elbilen som banker supersportsbilene

Flere bilder:

Alle foto: Tesla

Avstemning Årets bil - Dagbladet, Autofil, Dinside Motor