BILBRANSJEN KJENNER SEG IKKE IGJEN: Mange bilimportører sier at de ikke kjenner seg igjen kritikken fra NAF, om at de ikke gjør nok for å få levert elbiler til Norge. Foto: Jamieson Pothecary
BILBRANSJEN KJENNER SEG IKKE IGJEN: Mange bilimportører sier at de ikke kjenner seg igjen kritikken fra NAF, om at de ikke gjør nok for å få levert elbiler til Norge. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Elbil og ventetid

- Kan levere på tre måneder

Elbilbransjen har fått kritikk fra NAF for ikke å kunne levere nok elbiler i Norge, raskt nok. Det er ikke alle bilimportørene enige i.

Det koker i elbilmarkedet om dagen. Det utvikles stadig nye modeller, med stadig bedre rekkevidde.

Det er bare én utfordring, og det er leveringstida.

For mange av de mest populære nye modellene med lengre rekkevidde, er det lange ventelister og leveringstider på inntil to år.

NAF har denne uka gått ut og kritisert de norske importørene for å ikke gjøre nok for å tilfredsstille den store norske etterspørselen.

Her kan du se hvor mange som foreløpig står på venteliste for de mest populære nye modellene - og hvor lang leveringstid det er på disse.

Bransjen er uenige

Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter kritikken fra NAF; mange bilimportører mener det ikke er så enkelt som NAF skal ha det til.

- Vi er helt uenige i at vi opptrer handlingslammet. Faktum er at vi gjør alt vi kan for å sikre nok biler, men at norsk politikk fører til en situasjon der etterspørselen etter elbil ligger langt utenfor det som kan kalles normale markedsmessige forhold, sier markedsdirektør i Hyundai, Christian Stenbo, til Dinside.

Hyundai, som har en av de mest etterspurte nye elbilmodellene for øyeblikket, kunne opplyse om at leveringen på Kona er i gang - og at ventelistene som en periode var lukket, åpnet igjen i sommer.

- Over 800 nye bestillinger har kommet inn etter at vi åpnet for bestillinger per 2. juli i år for kunder som ikke sto på kølista vår og kunne bestille bil i juni. Alle disse er innforstått med at det er forventet levering i 2020. Det er så langt også levert om lag 300 biler, sier Stenbo til Dinside.

- Gjør alt for å få nok biler

Også Bertel O. Steen, som importerer til sammen åtte (snart ni) bilmerker til Norge, understreker i en pressemelding at de er uenige i NAFs kritikk - og sier de gjør alt de kan for å få levert elbiler til Norge.

De påpeker imidlertid at Norges nybilsalg utgjør 0,2 prosent av verdens nybilsalg - og hevder det da sier seg selv at det er vanskelig å rope med kraftig nok stemme.

- Når det er sagt, har Norges særstilling på elbil gitt oss en mye sterkere posisjon enn vi ellers ville ha hatt. Den utnytter vi til fulle, presiserer Inger Elisabeth Sagedal, leder for politikk og samfunn i Bertel O. Steen i en pressemelding.

– Vi er selvfølgelig opptatt av å få nok elbiler til markedet. Vi lever av å selge biler, norske kunder vil ha elbiler og da gjør vi det som står i vår makt for å forsyne markedet med det de vil ha, sier Inger Elisabeth Sagedal, leder for politikk og samfunn i Bertel O. Steen.

- Vi kan levere biler på tre måneder

Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan i Norge, sier til Dinside at de ikke kjenner seg igjen i kritikken fra NAF.

- Vi kjenner oss ikke igjen i det bildet NAF tegner. Nissan er svært leveringsdyktige, og det er ikke lengre leveringstid på en Leaf enn en bil med forbrenningsmotor, sier Marcussen til Dinside.

Nissan Norge lover nå tre måneders levering på Leaf for dem som bestiller nå.

- Vi har sørget for god tilgang på biler og kort leveringstid etter iherdig jobb mot fabrikken. Nå er vi også i den heldige situasjon at Nissan virkelig har satt handling bak elbilstrategien og sørget for godt med produksjon, sier kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum i Nissan Nordic Europe til Dinside.

Likevel er det ikke til å skyve under en stol at dersom du tenker at du ønsker å bestille en ny elbil i dag, så kan mulighetene være begrenset. I alle fall dersom du ønsker en av de nyere modellene i markedet.

Bestiller du for eksempel en Leaf med levering om tre måneder, er det den «gamle» Leaf-modellen du får.

«Nye» Leaf, med større batteripakke og bedre rekkevidde kommer ikke før til neste år.

- Den nye Leaf kommer utpå våren til neste år. Vi har ikke detaljene i forhold til leveringstid på den ennå, men vi jobber for at det ikke skal være noen dårligere leveringstid på den enn på dagens modell, sier Marcussen til Dinside.

Pass på rekkevidda!

Det har blitt en del elbilmodeller å velge i - og flere kommer. Dersom du er i markedet for å kjøpe elbil nå, bør du holde tunga rett i munnen og sjekke at du kjøper det du mener å kjøpe:

Det er nemlig store forskjeller på rekkevidda på ulike elbiler.

Det er stor forskjell på oppgitt rekkevidde - og det er stor forskjell på målt, eller faktisk, rekkevidde.

Denne europeiske testen av rekkevidde på elbiler er ganske avslørende - for ikke å si nedslående - for enkelte.

Nissan Leaf er for eksempel en av modellene som gjør det desidert dårligst av de testede modellene.

Vi siterer fra artikkelen:

«Norges mest solgte bil i år, Nissan Leaf, skuffer imidlertid. Foruten Jaguar I-Pace har Leaf-en dårligst oppnådd rekkevidde, sammenliknet med WLTP-tallet. Og foruten de mye større bilene, I-Pace, Model S og Model X, fikk Nissan Leaf også det dårligste forbruket i testen.»

Hyundai Ioniq EV er den mest effektive elbilen.

Her finner du hele forbruks-testen:

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.