Flere biler «drukner» om høsten

Kan gi enorme skader

Flere ekstreme regnskyll resulterer i at mange biler «drukner». Høstløv som tetter vannkanaler kan koste bilen 20.000-30.000 kroner.

IKKE GJØR DETTE: Ikke kjør bilen i vann som er dypere enn 20 centimeter. Hvis du likevel må, så kjør sakte slik at du ikke ødelegger lykter, elektronikk og register. Foto: Rune Korsvoll
IKKE GJØR DETTE: Ikke kjør bilen i vann som er dypere enn 20 centimeter. Hvis du likevel må, så kjør sakte slik at du ikke ødelegger lykter, elektronikk og register. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

I Fredrikstad ble nylig 20 biler i et garasjeanlegg oversvømt i løpet av én time. En av dem var en to måneder gammel Ford Focus RS til 700.000 kroner.

Bilen sto med vann nesten opp til taket og ble taksert som vrak. Men det skal mindre til for at en moderne bil skal få skader for flere ti-tusener av kroner.

Drukner

- Du skal ikke ha overdreven forventning til bilens egenskaper i vann. Moderne biler er nesten som nettbrett på fire hjul. Alle vet hva som skjer hvis du legger et nettbrett i et badekar fylt med vann, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If forsikring til Dinside.

Selskapet har den siste tiden fått inn mange skademeldinger, spesielt fra bilister på Østlandet og Sørlandet, som har opplevd å få store skader på bilene sine som følge av ekstreme regnskyll og flom.

- Det er tre-fire årsaker som går igjen i disse sakene. Vi har sett at en del garasjeanlegg er utsatt for å bli fylt av vann, når det kommer ekstreme regnskyll. I tillegg har vi flere skader på parkerte biler på kai-områder, i forbindelse med springflo. I tilfeller som dette gjelder det å være rask til å flytte bilen, sier Clementz, og legger til at de vanligste skadene likevel oppstår i situasjoner som det er enkelt for bilistene å forebygge.

KOSTET 700.000: En Ford Focus RS til 700.000 kroner ble taksert som totalvrak to måneder etter at eieren hadde kjøpt den. Garasjen ble fylt av vann. Foto: If
KOSTET 700.000: En Ford Focus RS til 700.000 kroner ble taksert som totalvrak to måneder etter at eieren hadde kjøpt den. Garasjen ble fylt av vann. Foto: If Vis mer

Nye lykter til 50.000,-

- Moderne biler tåler dårlig å kjøre gjennom store vannansamlinger. Resultatet kan bli at bilen bråstopper og du står midt ute i dammen med vann til livet. Vi har sett at bare lyktene på enkelte biler koster 50.000 kroner å skifte, forteller informasjonssjefen.

UNNGÅ SKADER: Mange av skadene er enkle å forebygge, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If. Foto: If
UNNGÅ SKADER: Mange av skadene er enkle å forebygge, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If. Foto: If Vis mer

Han sier dessuten at høstløv har en tendens til å legge seg i fordypningen i bakkant av panseret, og at dette kan tette igjen dreneringskanalene for vannet.

- Det som skjer da, er at vannet finner andre veier, for eksempel inn i motorrommet, hvor det kan ødelegge styringsenheter for elektronikken. Det er dyrt, forklarer Clemetz.

LØV GIR DYRE SKADER: Høstløv som tetter igjen vannkanaler, fører til at vann kan trenge inn i motorrom og ødelegge elektronikk for 20.000-30.000 kroner. Foto: Rune Korsvoll
LØV GIR DYRE SKADER: Høstløv som tetter igjen vannkanaler, fører til at vann kan trenge inn i motorrom og ødelegge elektronikk for 20.000-30.000 kroner. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ødelagt elektronikk

Han får støtte av kollega Bjarne Rysstad i Gjensidige, som også opplever at flere biler «drukner» i de voldsomme regnskyllene, som er blitt mer vanlig den siste tiden:

- Det er ikke nødvendigvis slik at bilene blir helt oversvømte. De vanligste skadene kommer som følge av kjøring gjennom store basseng, med vann som har samlet seg på veier og gater. Ødelagt elektronikk koster fort 20.000-30.000 kroner å reparere. Mange biler får også vann i registeret, noe som kan føre til totalhavari. Det er ikke uvanlig at bilen må kondemneres, sier Rysstad.

Han oppfordrer til å ikke kjøre bilen i mer enn 20 centimeter dypt vann.

- Dersom du likevel må kjøre, kjør sakte. Får du motorstopp, så ikke prøv å starte bilen igjen. Det kan være registerreim eller kjede som er ødelagt. I noen tilfeller med uforsiktighet kan det være snakk om avkortning i forsikringsutbetalingen, forklarer informasjonssjefen.