Ford Mondeo stasjonsvogn 2019

Kan dette grepet ta den gamle storselgeren tilbake til topps?

I forbindelse med en midtlivsoppgradering kommer hybriden omsider også som stasjonsvogn. Men er det nok til å redde Ford-salget her til lands?

NÅ SOM HYBRID: Det er på frontfangeren man kan se at Mondeo er fornyet. For norske kunder er det den nye, elektrifiserte versjonen som utgjør det mest interessante ved oppgraderingen. Foto: Ford
NÅ SOM HYBRID: Det er på frontfangeren man kan se at Mondeo er fornyet. For norske kunder er det den nye, elektrifiserte versjonen som utgjør det mest interessante ved oppgraderingen. Foto: FordVis mer

Ford Mondeo var for noen år siden en av Norges mest solgte biler. Så sent som i 2008 var den landets nest mest solgte bilmodell, etter VW Golf, og i 2009 kom den fortsatt på tredjeplass.

Den romslige familiestasjonsvognen gikk rett hjem hos svært mange norske kjøpere, og dieselversjonene var toppselgerne, i konkurranse særlig med biler som VW Passat og Toyota Avensis.

Ute av topplistene

Men tidene endret seg, og i 2018 var Mondeo nede på en 58. plass på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Bilen er et offer, både for dreiningen av etterspørselen fra stasjonsvogner mot SUV-er og at diesel er falt i unåde hos store kundegrupper.

Bare Skoda Octavia har klart å holde stand her. VW Passat har også klart seg bra, men det er takket være elektrifisering - i form av hybriddrivlinjen den har vært tilbudt med i versjonen GTE.

Mondeo har vært tilbudt som hybrid (selvladende), men bare som sedan - og det har ikke fått norske nybilkunders gunst, for å si det mildt.

OPPDATERING: Det er diskrete endringer som er blitt gjort på Mondeo i forbindelse med midtlivs-oppgraderingen. Foto: Ford
OPPDATERING: Det er diskrete endringer som er blitt gjort på Mondeo i forbindelse med midtlivs-oppgraderingen. Foto: Ford Vis mer

Første elektrifiserte Mondeo stasjonsvogn

Men nå kommer altså den fordums storselgeren med en tidsriktig, elektrifisert drivlinje - den blir fra nå av tilbudt som hybrid, slik som sedanen. Nye Ford Mondeo Hybrid stasjonsvogn ble vist frem på Brussel Motorshow i Belgia fredag og den er allerede klar for bestilling.

I den ganske godt utstyrte versjonen Titanium har den fått en prislapp på 447.000 kroner, og de første bilene er forventet til Norge allerede i mars.

187 hestekrefter

Den nye hybriden kombinerer bensinmotoren på 2,0 liter med en elektrisk motor, som drives av et litium-ion-batteri. Til sammen yter disse 187 hestekrefter.

Det resirkulerbare litium-ion-batteriet på 1,4 kWt er plassert under det flate gulvet i bagasjerommet og blir blant annet ladet opp ved hjelp av bilens bremseenergi. Systemet skal fange opp inntil 90 prosent av denne energien.

Bilen er også utstyrt med en optimalisert eCVT-automatgirkasse, som ytterligere skal redusere drivstofforbruket. Til sammen skal dette gi et forventet CO2-utslipp på 101 gram per kilometer og et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,44 liter per mil.

Vår tidligere erfaring med sedanversjonen har vist at reduksjonen i forbruk så absolutt er reell - i vår store test under sommerlige forhold klarte vi under 0,5 liter per mil med normal kjøring - det er pent for en stor og temmelig tung bensindrevet familiebil.

EGET SKJERMBILDE: Oversikt over energiflyt sladrer om at dette er hybridutgaven. Foto: Ford
EGET SKJERMBILDE: Oversikt over energiflyt sladrer om at dette er hybridutgaven. Foto: Ford Vis mer

Teknologi for økonomisk kjøring

Ford understreker at bilen har andre teknologier som skal hjelpe sjåføren med å redusere drivstofforbruket, som eksempelvis:

  • Kjørecomputer som overvåker drivstoff- og energibruk, med funksjoner som blant annet oppmuntrer til mer gradvis bremsing, for å sende mest mulig energi tilbake til batteriet.
  • Både styringen, klimaanlegget, motorkjølingen og flere andre systemer er drevet av elektrisitet. Dette for å redusere belastningen på motoren.
  • Et eget system bruker varmen fra eksosen for å bidra til at kupeen blir raskere varm.

Mindre bagasjerom

Som på sedanen, medfører dessverre hybriddrivlinjen en ulempe, ved at bagasjeromsvolumet blir redusert. Det er fordi gulvet ligger høyere. Mondeo Hybrid stasjonsvogn har 403 liter bagasjeplass, under bagasjeromstrekket (Maksimalt 525 liter i de andre versjonene). Med bakseteryggene nedfelt er volumet 1508 liter. Det er også ekstra plass med rydderom under gulvet.

I tillegg til Titanium tilbys den nye hybriden i en svært godt utstyrt Vignale-versjon - her er ikke prisen oppgitt ennå.

STORBIL: Mondeo er en både stor og praktisk stasjonsvogn, men det blir litt mindre bagasjeplass med batteripakke.
STORBIL: Mondeo er en både stor og praktisk stasjonsvogn, men det blir litt mindre bagasjeplass med batteripakke. Vis mer

Diesel: Det er ikke over

Ford har ikke gitt opp diesel, selv om de lanserer hybrid: Den nyeste 2-litersmotoren på 190 hester blir, i forbindelse med fornyelsen av modellen, for første gang tatt i bruk i Mondeo. Motoren oppfyller ifølge Ford de nyeste og strenge utslippskravene Euro 6d .

Mondeo er tilgjengelig med dette motoralternativet, i kombinasjon med Fords nye 8-trinns automatgirkasse og firehjulsdrift. Her kan du velge mellom den sportslige ST-Line eller den mer luksuriøse Vignale-varianten.

Oppusset

Det er gjort en rekke endringer på interiøret og eksteriøret i Mondeo. Samlet forsterker disse endringene bilens premiumfølelse og tydeliggjør de visuelle forskjellene på Mondeo-variantene Titanium, ST-Line og Vignale.

Den nye frontdesignen består av en endret grill med detaljer som er spesifikke for hver av de tre variantene. Frontstøtfangeren har blitt endret i den hensikt å gi bilen en mer sportslig fremtoning, i tillegg til nye tåkelys og LED-kjørelys. Bak har bilen fått nye C-formede baklys

NÅ OGSÅ STASJONSVOGN: Mondeo som hybrid var hittil bare tilgjengelig som sedan og i Norge ble det bare solgt 84 slike i 2018. Foto: Ford
NÅ OGSÅ STASJONSVOGN: Mondeo som hybrid var hittil bare tilgjengelig som sedan og i Norge ble det bare solgt 84 slike i 2018. Foto: Ford Vis mer

Oppgraderinger innvendig

I kupeen har også Mondeo blitt oppgradert med nye setestoff, dørhåndtak og andre detaljer. Ifølge Ford skal kvalitetsfølelsen være hevet i den nye versjonen.

Det roterende girskift-hjulet, som styrer 8-trinns automatgirkassen på dieselvariantene, skal frigjøre plass i midtkonsollen - der det nå er kommet en USB-port.

Det er også, på dieselversjonen med automat, introdusert en forbedret adaptiv cruisekontroll-teknologi, som nå også inkluderer køassistent slik at bilen automatisk kan bremse ned til full stopp - for eksempel ved køkjøring - og deretter selv starte opp igjen i løpet av tre sekunder. Står trafikken lengre enn tre sekunder, må føreren selv starte opp, ved å trykke på en knapp på rattet eller forsiktig trykke på gasspedalen.

På det innledende spørsmålet: Kan elektrifiseringsgrepet ta den tidligere norgesfavoritten til topps? er sannsynligvis svaret nei. Det har rent vann under broene og SUV-ene erstatter stasjonsvognene i stadig større antall. Men at det kan bidra til å gjøre bilen mer attraktiv for flere, er trolig. At den fremstår som prisgunstig, er det ingen tvil om.

Som nevnt er den fornyede Mondeo-modellen ute hos forhandlere i Norge fra mars.