STASVOGN: Med nye S-klasse la Mercedes-Benz lista skyhøyt da den ble lansert i 2013. Men de andre premium-produsentene har gjort fremskritt på sin side, og med den fornyede S-klassen overgår Mercedes både seg selv og de fleste andre. Foto: Knut Moberg
STASVOGN: Med nye S-klasse la Mercedes-Benz lista skyhøyt da den ble lansert i 2013. Men de andre premium-produsentene har gjort fremskritt på sin side, og med den fornyede S-klassen overgår Mercedes både seg selv og de fleste andre. Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Mercedes-Benz S-klasse

Kan det bli bedre?

Mercedes begynte å få det hett om ørene etter at BMW lanserte helt ny 7-serie, Porsche en helt ny Panamera - og Audi viste sin helt nye og høyteknologiske A8. Noe måtte gjøres - og ble gjort. Nå har vi testkjørt det fornyede flaggskipet.

Tiden går og det har rukket å gå over fire år siden dagens generasjon Mercedes Benz S-klasse ble vist første gang. Konkurrentene har siden da ikke sittet på gjerdet og i dette sjiktet, der man konkurrerer om tittelen «verdens beste bil», lot vi oss mest nylig imponere av den fantastiske andre generasjon Porsche Panamera. Og erkerival BMW matchet utvilsomt Mercedes da de lanserte dagens 7-serie i september 2015.

Men S-klasse har fortsatt å være en suksess, og er blitt solgt i godt over 300.000 eksemplarer siden 2013.

Omfattende oppgradering

Og selvsagt har slett ikke ingeniørene i Stuttgart ligget på latsiden i mellomtiden. Det er resultatet av mye flikking og finpussing på et allerede fantastisk bra produkt vi nå har hatt anledning til å ratte på sveitsiske og tyske veier.

Bilen har fått en lettere estetisk ansiktsløftning, og den har fått nye drivlinjer og oppgradert teknologi på flere plan. Som vanlig fikk vi først en grundig teknisk gjennomgang og som vanlig var det bilteknologi på høyeste nivå vi fikk innblikk i.

KOMFORT-KONGE: Her er testbil nummer to under opplegget: Den hittil sterkeste diesel-S-klasse med rekkesekser på tre liter slagvolum med 340 hestekrefter og hele 700 newtonmeter. En utmerket Autobahn-cruiser med mer enn nok kraftressurser. Foto: Knut Moberg Vis mer

Nye rekkeseksere og 48-volts el-anlegg

Drivlinjene er oppgradert og flere motorer er nye. Mercedes introduserer også elektrifisering via et 48-volt-system (sammenlignbart med det Audi introduserte med sin SQ7 TDI), i kombinasjon med nye motorer med seks sylindre i rekke, noe som har gjort disse i stand til å erstatte tidligere V8-motorer med resulterende reduserte forbruk og utslipp uten tap av ytelser.

Bilene dette gjelder (S 450 og S 500 med rekkesekser-bensinmotorer) utstyres dermed med det som har begynt å bli et tredje strømnett for moderne biler ved siden av det tradisjonelle 12-voltnettet og høyspentnettet elbilene trenger.

V6-motorene utgår samtidig. De nye motorene skal være optimisert for å takle de kommende utslippskravene som skal basere seg på reelle utslipp (RDE) og nye testsykluser (WLTP), og ikke lenger bare laboratorium-målte sådanne.

Dette skjer, betimelig nok, i disse dager da Automotive News annonserer at over tre millioner biler fra Mercedes skal tilbakekalles i Europa for å sørge for at nitrogenoksid-utslippene tilfredsstiller miljøkravene.

UANSTRENGT: Alle S-klasseversjoner har nok krefter å by på - selv den «tregeste» blant dem klarer 0-100 på seks sekunder. (Bildet er fra en dag det var bedre vær enn under vår testperiode...) Foto: Daimler Vis mer

Motorutvalget - oversikt

Dieselmotoriseringene er fra nå av S 350 D, S 450 D, begge med 3,0-liters rekkeseksere og henholdsvis 286 og 340 hestekrefter. Bensinkategorien er mer rikholdig og starter med S 450 og S 500, begge også med treliters rekkeseksere. (367 og 435 hester). S 560 får en tilpasset utgave av V8 biturbo-motoren på 4,0 liter, som først kom i AMG GT, her nedtunet til 469 hester, men med massive 700 newtonmeter dreiemoment. Øverst i versjonsrekken troner S 600 med V12-motor på seks liter (530 hk) og AMG-versjonene AMG 63 (612 hk) og AMG 65 (630 hk), mens flaggskipene med det ypperste av luksus er Maybach S 560 (V8 - 469 hk) og Maybach S 650 (V12 - 630 hk).

VELKOMMEN INN: S-klasse er en luksussalong på hjul, med edle materialer, stillhet og utsøkt komfort. Foto: Knut Moberg Vis mer

Litt av et oppbud altså, og det var ikke snakk om å prøvekjøre alt, så vi nøyde oss med å kjøre en S 560 med V8-bensinmotor, en S 400 D med ny diesel-rekkesekser og krysningen av limousin og sportsbil som er den nye Mercedes-AMG S 63 med den mest avanserte firehjulsdriften 4Matic+.

Luksus-salong

I Interiøret kjenner vi oss umiddelbart igjen og legger ikke merke til noen store endringer - det skal sies at det allerede var det mest gedigne på denne siden av Rolls-Royce. Det oser av luksus - og selvsagt er testbilene utstyrt med det som er tilgjengelig av utstyr og luksuriøse detaljer som systemet som gir deg muligheten til å velge personlige atmosfære-innstillinger som er kombinasjoner av belysning, sete-og klimainnstillinger - samt duft.

DET BESTE: Gedigne digitalskjermer utgjør instrumentpanel og grensesnitt til bilens systemer for kommunikasjon, navigasjon og underholdning. Skinn, treverk og aluminium er nennsomt kombinert og man kan selvsagt velge grad og farge på belysningen. Undertegnede ville ikke valgt akkurat den fargekombinasjonen som var i denne testbilen, men mange material- og fargealternativer er tilgjengelige. Foto: Knut Moberg Vis mer

Et utall sete-innstillinger på førerplass gjør at sittestillingen kan bli ideell for enhver og det kan velges oppvarming eller nedkjøling etter behov og selvsagt diverse former for massasje. I de lange versjonene, som vi kjørte, er kongeplassen likevel bak, der direktørplassen til høyre kan utstyres med diverse hvilefunksjoner.

Underholdning og kommunikasjon er selvsagt også på høyeste nivå og forseteryggene har 10,2-tommers høyoppløste skjermer montert på baksiden. Kommunikasjon kan foregå via ens egen telefon eller bilens systemer og betjenes både foran og bak.

SALONG: Det er vanskelig å finne bedre måte å bli fraktet på som passasjer. Testbilen er en lang versjon - selvsagt med kun fire sitteplasser. Foto: Knut Moberg Vis mer

Fra sedat til sportslig

Vi fikk som nevnt testet ulike versjoner og på veien oppleves de «normale» S-klasseversjonene, både i bensin-og dieselutgave, ekstremt komfortable. Motorene både i S 400 D og S 560 har overflod av krefter samtidig som de omtrent ikke høres - det er såvidt litt mer lyd fra dieselen i lave hastigheter.

Som nevnt: Mercedes er mestere på komfort og kronen tilhører uten noen tvil S-klasse. Ujevnheter «elimineres», ikke bare ved ekstremt god demping, men også ved at bilen scanner veien fremover ved hjelp av kameraer og forutser ujevnhetene i veien så dempingen foregår proaktivt og altså på virtuelt sett «fjerner» ujevnhetene. Man tar seg i å gripe etter floskelen «flygende teppe»...

INFO OVERALT: Man kan velge mellom separat eller felles grensesnitt foran og bak og betjening av de såkalte infotainment-funksjonene kan også foregå bak, via egen telefon eller bilens system. Foto: Daimler Vis mer

Men ingen av de to nevnte testbilene var noe særlig glade i å bli kjørt aktivt og selv i sport-instilling er det krengningstendenser i svinger som forseres litt kjapt. Det skal sies at bilene er tilgjengelig med en forbedret versjon av den såkalte Magic Body Control (misvisende, for det dreier se ikke om magi, selv om det føles slik, men om teknologi). Hm. Uansett: Dette innebærer at bilen aktivt kompenserer for sentrifugalkraften ved svingkjøring, ved aktivt å helle innover i svingen med en vinkel på opptil 2,65 grader.

FARTSDJEVELEN: Mercedes-AMG S 63 4Matic+ gjør 0 til 100 på utrolige 3,5 sekunder! Det er 0,3 sekunder raskere enn superbilen SLR McLaren gjorde for ti år siden - med to tonn luksuslimousin! Foto: Daimler Vis mer

Superbil-akselerasjon

Da vi tok steget opp til Mercedes-AMG S 63 ble opplevelsen en ganske annen. Her har de tatt biturbo-V8-eren fra AMG GT-S og skremt den opp i fetisj-tallet 612 hestekrefter.

Vi blir oppfordret i å teste rivstartfunksjonen, som består i å sette programvelgeren i Sport+, holde bremsen nede med venstrefoten, ruse motoren opp i maksimalt turtall med høyrefoten - og slippe bremsen.

Vi fant en tørr, lang rett strekning ved flystripa der Mercedes foretok demonstrasjonene av diverse assistansesystemer. Så fulgte vi oppfordringen.

Ikke siden Tesla Model S P100 D har undertegnede opplevd en lignende akselerasjonsopplevelse. Den svære bilen hiver seg fremover som en rakett, med et rått brøl fra V8-motoren, og er oppe i 100 kilometer i timen på godt under fire sekunder. Gjentatt flere ganger etter hverandre er det fort gjort å føle seg uvel.

Men her stiller Mercedes-Benz med nok en oppvisning i teknologisk mestring.

FLAT OUT: S 63 forserer svingene så man glemmer fullstendig at den veier to tonn! Foto: Daimler Vis mer

*Nesten* sportslig

Og lyden! V8-vellyd fyller ørene under fullgass. slipp gassen, og det bjeffer utålmodig og heftig der bak. Det låter som en fullblods sportsbil. Og... det føles - nesten - som en.

Også under aktiv svingkjøring viser nemlig denne AMG-en seg å være noe annet enn Benz-«lillebrødrene» vi kjørte tidligere på dagen. I Sport+ - innstillingen formelig krymper bilen rundt en, det kjennes som om den blir et halvt tonn lettere, og den lystrer den minste lille vridning på rattet og følger sporet du har sett deg ut uten minste nøling.

Nå skal vi ikke overdrive: Noen Porsche 911 blir det uansett ikke selv om den akselererer like raskt - størrelsen er og blir et handicap. Men for den som har to millioner å avse, kan bilen brukes som både stasfarkost for VIP, komfortabel langdistanse-cruiser - og tilnærmet sportslig landeveisracer.

SIKKER: Selvsagt har S-klasse alt tilgjengelig av sikkerhetssystemer - som det som hindrer deg i å kjøre på en fotgjenger. Foto: Daimler Vis mer

Mer autonom

Uten å gå så langt som Tesla har gjort ved å innføre en full autopilot-funksjon, har Mercedes likevel oppgradert bilens selvkjørings-egenskaper ved å tilføre flere autonomi-funksjoner til Intelligent Drive-systemet - som vi prøvde første gang i en reelt selvkjørende S 500 Intelligent Drive allerede i 2014.

Forbedrede sensorer og kameraer har muliggjort det nye nivået på førerassistansen, som inkluderer den aktive avstandskontrollen Distronic (kjent fra før), og aktiv styringsassistanse. Hastigheten tilpasser seg nå automatisk foran veikryss eller svinger, bilen har aktiv filskift-funksjon og aktiv nødstopp om bilen bedømmer at føreren ikke har kontroll. Bilen varsler om nærvær av fotgjengere ved en overgang. Under køkjøring kan den følge trafikken på egenhånd og starter selv opp igjen fra stillestående ved stopp opp til 30 sekunder.

SOM PÅ SKINNER: Mer retningssikker enn en S-klasse, også i høy hastighet, finnes ikke utenom jernbaneskinnene. Her, en av våre testbiler, S 400 D. Foto: Daimler Vis mer

Vi utfordret den

Vi prøvde aktiv nødstopp-funksjonen ved å slippe rattet og la bilen kjøre selv, noe den klarer fint så lenge veimerkingen er noenlunde synlig. (På motorveien er det nok å blinke til siden, så skifter bilen fil selv, så snart det ikke befinner seg et annet kjøretøy der). Men bilen ba oss ta rattet igjen etter 10 - 15 sekunder ved at rattsymbolet lyste i displayet. Vi valgte bevisst å ignorere oppfordringen under kjøring på landevei nær en landsby. Etter en stund ble varselet rødt og blinkene, mens det lød iltre pipelyder.

Testresultat

Mercedes-Benz S-klasse

Man tar seg i å gripe etter floskelen «flygende teppe»

Så nær automobil perfeksjon man kan komme i 2017. Et høyteknologisk komfort-vidunder

Anskaffes ikke for sin miljøvennlighet. Stor, tung - og dyr

Blinking og piping ble deretter mer intense og etter en stund kom varselet i instrumentpanelet om at bilen ville starte en nødstopp-manøver. Den foretok denne forsiktig ved å plassere seg inn mot midtrabatten i veien vi kjørte på og bilen stoppet. Vi grep da rattet igjen for å kjøre videre - hadde vi ikke gjort det, ville bilen ringt opp et nødnummer for assistanse, noe vi helst ville unngå...

Vi konstaterer altså at Mercedes utvikler bilene sine gradvis mot å bli selvkjørende, men progressivt og konservativt.

Fra litt over millionen

Nye S-klasse kan bestilles i dag og koster fra 1.080.000 kroner (S 350 D 4Matic) til rett under to millioner for AMG S 63 4Matic +. Vi går ikke i detalj her angående øvrig utstyr og finesser man kan utstyre de nye S-klasse-bilene med enten det er Mercedes-Benz, Mercedes-AMG eller Mercedes-Maybach-versjonene det dreier seg om - så og si alt man kan tenke seg er tilgjengelig.

Og hva med hybrider? Joda, det kommer også en ladbar hybrid-versjon, men den å vi komme tilbake til. Vi kan imidlertid røpe her og nå at den vil kunne lades induktivt - altså uten strømkabel.

Så på spørsmålet vi stiller i tittelen: «Kan det bli bedre?» er svaret utvilsomt: Ja, selvsagt også det ypperste baserer seg på kontinuerlig forbedring - men det vil ta tid før vi får oppleve det...

Les også:

Selvkjørende bil har gjort meg usikker på egen legning

Test: Mercedes-AMG S 65

Mercedes forbereder elektrisk fremtid: Her er den kommende el-SUV-en

Tekniske data:

Versjon S 350 d S 400 d S 450
Girkasse:9 G-tronic9 G-tronic9 G-tronic
Motor:R6 diesel turboR6 diesel turboR6 bensin turbo
Slagvolum:2925 ccm2925 ccm2999 ccm
Effekt - o/min :286 hk/3400-4600340 hk/3600-4400367 hk/5500-6100
Dreiemoment - o/min:600 Nm/1200-3200700 Nm/1200-3200500 Nm/1600-6100
0-100 km/t:6,0 (5,8) sek.5,4 (5,2) sek.5,1 sek.
Toppfart:250 km/t250 km/t250 km/t
Forbruk (fra):0,51 (0,55) l/mil0,52 (0,56) l/mil0,66 l/mil
CO2-utslipp (fra):134 (145) g/km135 (147) g/km150 g/km
Tankvolum:70 l70 l70 l
L/B/H:512,5/190/149 cm512,5/190/149 cm512,5/190/149 cm
Akselavstand:303,5 cm303,5 cm303,5 cm
Drevne hjulBak (4x4)Bak (4x4)Bak (4x4)
Standard dekk:245/55-17245/50-18245/50-18
Bagasjerom:530 l530 l530 l
Egenvekt:1895 (1950) kg1930 (1985) kg1920 (1985) kg
Pris fra kr.:1.080.000 kr1.160.000 krIkke kjent
Versjon S 500 S 560 AMG S 63 4Matic+
Girkasse:9 G-tronic9 G-tronicAMG Speedshift MCT 9
Motor:V8 bensin turboV8 bensin turboV8 bensin turbo
Slagvolum:2999 ccm3982 ccm3982 ccm
Effekt - o/min :435 hk/5900-6100469 hk/5250-5500612 hk/5500-6000
Dreiemoment - o/min:520 Nm/1800-5500700 Nm/2000-4000900 Nm/2750-4500
0-100 km/t:4,8 sek.4,7 (4,6) sek.3,5 sek.
Toppfart:250 km/t250 km/t250-300 *) km/t
Forbruk (fra):0,66 l/mil0,79 (0,85) l/mil0,89 l/mil
CO2-utslipp (fra):150 g/km181 (195) g/km203 g/km
Tankvolum:70 l70 l70 l
L/B/H:512,5/190/149 cm512,5/190/149 cm512,5/190/149 cm
Akselavstand:303,5 cm303,5 cm303,5 cm
Drevne hjulBakBak (4x4)Bak (4x4)
Standard dekk:245/50-18245/50-18245/50-18
Bagasjerom:530 l530 l510 l
Egenvekt:1930 kg1970 (2025) kg1995 kg
Pris fra kr.:Ikke kjent1.440.000 kr1.940.000 kr

*)300 km/t toppfart ved valg av AMG Driver's Package