SKARPERE I KANTENE: Nye Toyota RAV4 er adskillig mer kantete i formene enn forgjengeren var. Fronten er også markant og hele bilen har noe mer terrengbil-aktig over seg. Foto: Jamieson Pothecary
SKARPERE I KANTENE: Nye Toyota RAV4 er adskillig mer kantete i formene enn forgjengeren var. Fronten er også markant og hele bilen har noe mer terrengbil-aktig over seg. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Her er nye Toyota RAV4 hybrid

Kan bli Norges mest solgte SUV

Den var mest solgt i klassen i 2017, og har vært det i år igjen, et hode foran Mitsubishi Outlander. Her er etterfølgeren, utstilt i Paris.

NB: Tilhengervekt - oppdatering: I etterkant av at artikkelen ble publisert, har vi fått oppgitt tillatt tilhengervekt for den nye RAV4 hybrid. Den er 1650 kilo på 4x4-versjonen og 800 kilo med forhjulsdrift.

Vi annonserte allerede i vår at Toyota skulle lansere femte generasjon av det som har vært en referanse blant folkesuvene, nemlig Toyota RAV4, som har solgt i over åtte millioner eksemplarer siden den første lanseringen i 1994. Nå har vi kunnet både se og prøvesitte bilen under bilutstillingen i Paris:

Video:

Vi tar en litt mer kritisk kikk på nye Toyota RAV-4 Vis mer

RAV4 kommer på den relativt nyutviklede TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture). Denne arkitekturen benyttes allerede på biler som Prius, C-HR og nye Corolla.

222 hester

Hybriden vi ser her er utstyrt med et nytt hybridsystem, og firehjulsdrift. Samlet ytelse er 222 hestekrefter sammenlignet med 197 i dagens modell. 0-100 km/t skal gå unna på 8,1 sekunder.

LIKE STOR – MER PLASS: Den nye grunnarkitekturen har gjort det mulig å beholde de samme ytre dimensjonene som før (460 cm i lengden), men korte ned overhengene, senke tyngdepunktet innvendig og slik få merkbart mer plass til passasjerer og bagasje. Foto: Jamieson Pothecary
LIKE STOR – MER PLASS: Den nye grunnarkitekturen har gjort det mulig å beholde de samme ytre dimensjonene som før (460 cm i lengden), men korte ned overhengene, senke tyngdepunktet innvendig og slik få merkbart mer plass til passasjerer og bagasje. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Plattformen skal ifølge bilprodusenten bidra til betydelige forbedringer av kjøreegenskaper og sikkerhet. Det er sikkert at de TNGA-baserte bilene vi har kunnet teste så langt utvilsomt har vært en forbedring i så måte sammenlignet med forrige generasjon.

Ikke større, men romsligere

Ved å redusere overhengene med totalt 3,5 centimeter - hvorav tre bak - er den nye modellen bare ørlite kortere enn forgjengeren med akkurat 460 centimeter i lengden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akselavstanden er økt med tre centimeter 269 totalt, som vår mann i Paris kan konstatere sørger for en mer romslig kupé.

Den totale bredden har vokst med en centimeter til 185,5. Samtidig har totalhøyden blitt redusert med en centimeter til 165.

OPPGRADERT: Vår mann i Paris konstaterte høyere kvalitetsfølelse, og designen er også mer tiltalende enn på forgjengeren. Foto: Toyota
OPPGRADERT: Vår mann i Paris konstaterte høyere kvalitetsfølelse, og designen er også mer tiltalende enn på forgjengeren. Foto: Toyota Vis mer

Nytt digitalt speil

For å hjelpe sjåføren å få bedre oversikt over omgivelsene, introduseres et nytt digitalt speil – det første av sitt slag i en Toyota.

Det kan brukes som et konvensjonelt speil som viser veien og trafikken bak bilen, eller som en digital monitor med et langt bredere synsfelt.

Det viser bilder i sanntid fra et justerbart høyoppløselig kamera montert høyt oppe på RAV4s bakvindu.

Dette skal gi klar sikt, også med store gjenstander i bagasjerommet eller høye passasjerer som er i førerens synsfelt.

Kameraet gir også et bredere synsfelt, og føreren kan bruke berøringsregulering for å justere bildet, inkludert en zoomfunksjon.

TØFFERE I TRYNET: Det skarpe blittet i Toyotas designspråk skjerpes ytterligere på nye RAV4. Foto: Jamieson Pothecary
TØFFERE I TRYNET: Det skarpe blittet i Toyotas designspråk skjerpes ytterligere på nye RAV4. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

360-gradersfunksjon

Annet utstyr som vil være tilgjengelig på RAV4 inkluderer blant annet 360-graders panoramaoversikt rundt bilen, inkludert i fugleperspektiv.

Det kan være hendig å ha, som vi har erfart i biler som allerede har dette, blant annet i svært krevende terreng eller ved parkering i trange luker.

Ny generasjon hybridsystem

Toyota var pionerer med hybrid for over 20 år siden. Nå får fjerde generasjon av det såkalte selvladende hybridsystemet (Toyota mener de ladbare hybridsystemene ikke har tekniske fordeler), sin debut i RAV4.

MER KLASSISK: Hekken er noe mer konvensjonell i designen enn resten av bilen, synes vi. Foto: Jamieson Pothecary
MER KLASSISK: Hekken er noe mer konvensjonell i designen enn resten av bilen, synes vi. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Toyota understreker at fordelene ved det nye systemet er at nøkkelkomponentene er mer kompakte og lettere i vekt. Dette inkludert strømstyringsenheten (PCU) og nikkelmetallhydrid-batteriet. De har blitt konstruert for å redusere elektriske og mekaniske tap i forhold til tidligere.

Drivverket er basert på Toyotas nye firesylindrede 2,5-liters bensinmotor, som varierer mellom direkte og indirekte innsprøytning for å redusere forbruk og utslipp ytterligere.

I så måte forventer Toyota et kombinert forbruk på 0,45 liter per mil etter normen som er omregnet fra den nye WLTP-standarden, den såkalte «NEDC correlated», med CO2-utslipp fra så lavt som 102 gram.