<strong>BILLIG EL-SUV:</strong> Prisen er ikke satt ennå, men mye tyder på at Dacia Spring Electric kommer til å bli skikkelig billig. Foto: Dacia
BILLIG EL-SUV: Prisen er ikke satt ennå, men mye tyder på at Dacia Spring Electric kommer til å bli skikkelig billig. Foto: Dacia Vis mer

Dacia Spring Electric

Kan bli Norges billigste elbil

Men den kommer ikke uten kompromisser.

Publisert
Sist oppdatert

Renault, som eier Dacia, var tidlig ute med sin elektriske Zoe. Den har solgt i bøtter og spann, og lever fortsatt etter en rekke oppdateringer.

Dacia har på sin side hatt noen av Norges desidert billigste SUVer med firehjulstrekk, sammen med Suzuki. Foreløpig har billigmerket under Renault holdt seg til velbrukte tradisjonelle drivlinjer.

Nå har de bekreftet at det kommer en ny, billig elbil.

<strong>BILLIG:</strong> Intromodellen kommer med fargesprakende detaljer. Sjekk bakkeklaringen og felgene som ser ut som aluminiumsfelger, men faktisk er hjulkapsler. Foto: Dacia.
BILLIG: Intromodellen kommer med fargesprakende detaljer. Sjekk bakkeklaringen og felgene som ser ut som aluminiumsfelger, men faktisk er hjulkapsler. Foto: Dacia. Vis mer

Det er snakk om den allerede lanserte kompakt-SUV-en Renault K-ZE som ble lansert på Parismessen i 2018, der vi deltok.

Også det var en billig forhjulstrekker som virkelig kunne slått an her hjemme, men som Renault-sjefen svært overbevisende kunne fortelle at den kun skulle bygges og selges i det enorme markedet i Kina i overskuelig fremtid. Årsaken? Markedet i Europa er mikroskopisk i forhold.

Nå har de snudd, for nå kommer den til Europa, Riktignok ikke med Renault-Logo, men under Dacia og med navnet Spring Electric. Den ser nøyaktig lik ut - til og med støtfangerne, så her blir det kun snakk om små forskjeller i grillen og fargesprakende detaljer på introduksjonsmodellen.

<strong>NØYTRAL:</strong> Du kan også få den i litt roligere fremtoning. Liten svingradius gjør den kvikk i byen og i nærområdet. Rekkevidde og ladehastighet setter begrensninger for de lengste utfluktene. Foto: Dacia.
NØYTRAL: Du kan også få den i litt roligere fremtoning. Liten svingradius gjør den kvikk i byen og i nærområdet. Rekkevidde og ladehastighet setter begrensninger for de lengste utfluktene. Foto: Dacia. Vis mer

Den lille elektriske bybilen er bare 373 cm lang, 162 bred og 1,51 høy, og plasserer seg mellom VW UP og Mini Hatch. Den skiller seg derimot fra alle andre elektriske småbiler med økt bakkeklaring på 15 cm, SUV-look og høyere sittestilling for fire personer. Med en svingradius på 4,8 meter, er den lett å manøvrere i byen.

Bagasjerommet tar 300 liter, 600 med seteryggene nede. Det er mye i forhold til for eksempel VW UP! som blir den nærmeste konkurrenten.

Den kommer helt ok utstyrt. Riktignok må du nøye deg med hjulkapser og manuelt klimaanlegg, men sentrallås og elektriske vinduer både foran og bak er på plass.

Parkeringsassistent med tre sensorer på bakre støtfanger og et ryggekamera, er tilleggsutstyr sammen med Media Nav multimediasystemet. Den 7 -tommers store berøringsskjermen har navigasjon, DAB, Apple Carplay/ Android, Bluetooth og USB-inngang.

Stemmegjenkjenning (krever smarttelefon) kan aktiveres via en knapp på rattet.

Men du må gjerne belage deg på å ofre noe, når du kjøper en rimelig, kompakt el-SUV. Elmotoren er bare på 44 hester og 119 Nm. Det holder til en toppfart på 125 km/t. Det holder akkurat på motorveien.

Det er kanskje rekkevidden også. Den skal kunne klare 29,5 mil etter WLTP-standarden i bykjøring, 22,5 ved blandet kjøring. Det skyldes at batteriet er på sparsommelige 26,8 kWt.

Den tar imot 7,4 kW på ombordlader og kun 30 kW på hurtiglader. Da bruker du en time ved ladestolpen fra 0-18 prosent og 5 timer på maksimalfart hjemme og 14 timer I stikkontakt.

<strong>ENKELT:</strong> De norske kundene kommer til å bestille 7-tommer med ryggekamera og oppkobling til Apple Crplay, Android Auto osv. Foto: Dacia
ENKELT: De norske kundene kommer til å bestille 7-tommer med ryggekamera og oppkobling til Apple Crplay, Android Auto osv. Foto: Dacia Vis mer

Prisen er ikke oppgitt ennå, men det er ventet at den blir blant de aller billigste på det norske markedet. Det betyr at den bør koste langt under 200 000 kroner. Skoda Citigo EV koster nemlig bare fra 208.420 og store MG ZS koster fra 239 900 kroner.

Etter planen skal bilen være på norsk jord siste halvdel av neste år. Regn med priser og åpning av forhåndssalg andre kvartal neste år, dersom produksjonen går som planlagt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer