Tesla Cybertruck

Kan bli forbudt i Europa

Trenger kraftig redesign for å bli godkjent, hevder tyske eksperter.

HARD: Den harde fronten gir størst grunn til bekymring. Hvertfall dersom den fortsatt skal lages i rustfritt stål, slik konseptbilen er. Skal seksjonen lages i plast, blir det så og si umulig å oppnå samme finish på overflatene. Foto: Tesla
HARD: Den harde fronten gir størst grunn til bekymring. Hvertfall dersom den fortsatt skal lages i rustfritt stål, slik konseptbilen er. Skal seksjonen lages i plast, blir det så og si umulig å oppnå samme finish på overflatene. Foto: Tesla Vis mer

Elon Musk fikk enorm publisitet da han nylig presenterte Teslas neste bil, en svær pickup med en design ingen andre har hatt fantasi eller mot til å presentere.

Man kan si hva man vil om designen, men den lar ingen være uberørte og det later til at du enten elsker eller hater den.

Men at det er mange som elsker den, er det ingen tvil om. Over 200.000 bestillinger kom nesten over natta, men så koster det bare 1000 kroner å sette seg på liste – og du får pengene tilbake om du avbestiller, så tallet kan bli betydelig mindre når salgsstart eventuelt nærmer seg.

OMDISKUTERT: Den enkle designen har satt følelsene i sving. Nå er ekspertene redde for at den er livsfarlig både for de som sitter i bilen og for dem som er i veien for den. Foto: Tesla
OMDISKUTERT: Den enkle designen har satt følelsene i sving. Nå er ekspertene redde for at den er livsfarlig både for de som sitter i bilen og for dem som er i veien for den. Foto: Tesla Vis mer

Blant interessentene er det mange nordmenn også, blant annet vår egen justisminister Jøran Kallmyr, som tidlig meldte i sosiale medier at han hadde bestilt et eksemplar:

- Mannebil

Hva tenker Kallmyr om at Tesla Cybertruck, med sitt nåværende design, kan bli forbudt i Europa?

I en sms svarer justisministeren følgende:

- Kommenterer ikke på spekulasjoner. Dette er en skikkelig kul mannebil, så får vi se om europeerne er klar for noe slikt.

Vil ikke ut med tall

Hvor mange bestillinger det er snakk om kan ikke Tesla Norge si noe om.

VET FOR LITE: Vi er ikke blitt kommunisert hvordan grunnkonstruksjonen på Cypertruck er bygget opp, sier Kommunikasjonsrådgiver i Tesla Norge, Nora Wisløff Egenæs. Foto: Jamieson Pothecary
VET FOR LITE: Vi er ikke blitt kommunisert hvordan grunnkonstruksjonen på Cypertruck er bygget opp, sier Kommunikasjonsrådgiver i Tesla Norge, Nora Wisløff Egenæs. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- Vi går aldri ut med tall fra enkeltmarkeder, sier kommunikasjonsrådgiver i Tesla Norge, Nora Wisløff Egenæs.

Tror ikke den blir godkjent

Men det er ikke sikkert at de får lov å kjøpe den. Og det er nettopp designen som er det store problemet her i Europa.

Automobilwoche melder at tyske eksperter ved det tyske instituttet SGS-TÜV, som jobber med typegodkjenninger av nye personbiler, forteller at Cybertruck trenger en kraftig ombygning før den kan bli godkjennes for Europa.

Må bygge om hele grunnkonstruksjonen

Grunnen til det er at det er store forskjeller mellom hvordan bilene typegodkjennes i USA og Europa, og det er først og fremst fronten som skal være problemet.

De tyske ekspertene hevder det må gjøres store endringer i bilens grunnstruktur for å bli godkjent, ifølge Stefan Teller hos SGS-TÜV.

UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Støtfangeren og panseret har ikke først og fremst som mål å stå i mot krasjen. De skal isteden vike og være til beskyttelse for både fotgjengere og de inni bilen.

Det er konstruksjonen i hele fronten som skal ta smellen for å gjøre bråstoppen så myk som mulig. Blant annet er kravene om fotgjengersikkerhet uforenlig med en skarp kantete front i skuddsikkert rustfritt stål, ifølge de tyske ekspertene.

- Vi ønsker ikke å gi noen kommentar på det, men henviser til vår hjemmeside der det står at alle konfigurasjoner er kun spesifikasjoner for USA. Globale spesifikasjoner vil bli utviklet på et senere tidspunkt basert på etterpørsel, avslutter Egenæs.

Tesla I Norge regner med at dette vil bli løst når den tid kommer. Dagens modeller gjør det veldig bra i kollisjonstester allerede.