PRØVEKJØRT: Citroën Ami One

Kan bli ekstremt billig bybil

Og den kan kjøres uten førerkort i Frankrike.

SE VIDEO! ÅPNES MED MOBILEN: Du tar bilde av QR-koden på bildøra når du skal leie bilen. Deretter er det bare å slenge mobilen i en boks over rattet, og kjøre. Video: Stein Pettersen Vis mer

Vi ligger i 45 kilometer i timen i Citroëns konseptbil «Ami One». Vi er blitt invitert til Paul Richard-banen i Syd-Frankrike, for å kjøre deres nytolkning av en folkebil, samt landcruiseren 1919, som også er et jubileumskonsept i anledning at Citroën feirer 100 år som bilprodusent.

Ami One henvender seg langt mer til bildeling og bilutleie enn selveie. Vi forklarer hvorfor.

DEN NYE 2CV: Citroën 2CV er like fransk som Eifeltårnet og et ikon som forbindes med Frankrike. Den var genial i sin enkelhet, noe som prøves gjenskapt i den nye konseptbilen. Men, nå er det ikke bondelandet som skal på hjul, men byene. Foto: Rune M. Nesheim
DEN NYE 2CV: Citroën 2CV er like fransk som Eifeltårnet og et ikon som forbindes med Frankrike. Den var genial i sin enkelhet, noe som prøves gjenskapt i den nye konseptbilen. Men, nå er det ikke bondelandet som skal på hjul, men byene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
LUKK DEG OPP: Scann koden og trekk i håndtaket. Sett den fra deg hvor du vil. Andre tar seg av ladingen. Foto: Rune M. Nesheim
LUKK DEG OPP: Scann koden og trekk i håndtaket. Sett den fra deg hvor du vil. Andre tar seg av ladingen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Fra 16 år

Dette er ment å være en ekstremt billig bybil, som nærmest skal stå på hvert gatehjørne, omtrent som dagens utskjelte elektriske sparkesykler i Oslo. De skal kunne leies og åpnes med en app, og brukes akkurat når du ønsker det.

Toppfarten er som på en mopedbil, 45 kilometer i timen, og den skal klare å strekke seg til ti mil før den trenger å lades. Den skal dessuten kunne kjøres fra du er 16 år, og uten førerkort - i hvert fall i Frankrike.

I Norge må nok ungdommene minst ha moped-lappen.

«Bilen» vil ha Type 2-tilkobling og kunne lades på offentlige ladestasjoner eller på en hjemmeladestasjon. Ladetiden skal da være på to timer.

Enkelt, men ...

Konseptet er utrolig enkelt utformet og skal være billig å vedlikeholde, dersom den skulle komme i produksjon så klart.

Skjermene og panelene er like både foran og bak, selv om panelene er plassert i forskjellig høyde, slik at du ser forskjell fra front og bakende.

Dørene er også helt like og dermed hengslet i framkant på passasjersiden og i bakkant på førersiden.

LIKT OVER ALT: Skjermer, frontplate, bakplate og dører skal være like foran og bak. Lampene burde imidlertid også kunne byttes mellom alle fire hjørner. Foto: Rune M. Nesheim
LIKT OVER ALT: Skjermer, frontplate, bakplate og dører skal være like foran og bak. Lampene burde imidlertid også kunne byttes mellom alle fire hjørner. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men, hvorfor er ikke Y-formen på lyktene like foran og bak, eller oppe og nede, for den saks skyld? Ami One hadde blitt enda enklere om lysene kunne brukes absolutt over alt. Fargen trenger jo ikke komme før bilen startes.

Hjulene er forholdsvis store (18-tommer), slik designerne alltid har ønsket det. LED-lysene har en Y-form som vi kommer til å se på vanlige biler i nær fremtid, om ikke like fraskilt og flytende fra selve karosseriet som her.

Billig

Bakluke har Citroën ikke tatt seg bryet med.

Det blir for dyrt, men den 2,5 meter korte og 1,5 brede konseptbilen, som naturligvis går på strøm, blir utrolig enkel å parkere, både på langs og på tvers, og den føles ekstremt romslig inni.

Frontruta er langt framme og veldig bratt, og det er god plass til bagasje bak setene.

Citroën er inspirert av de første 2CV-ene med flettede bakseterygger.

TRÅDSETER: Passasjersetet står fast, men førersetet er ment å kunne stilles for bra kjørestilling og tilgang til bagasjerommet bak setene. De åpne trådløsningen er inspirert fra de første 2CV-ene. Foto: Rune M. Nesheim
TRÅDSETER: Passasjersetet står fast, men førersetet er ment å kunne stilles for bra kjørestilling og tilgang til bagasjerommet bak setene. De åpne trådløsningen er inspirert fra de første 2CV-ene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Konseptbilen var elendig å sitte i, men i en produksjonsbil skal førersetet være nedfellbart, slik at du enkelt får tilgang til bagasjerommet, mens passasjersetet er fast plassert, asymmetrisk litt bak føreren. Dette gir litt mindre rom bak, men langt mer foran passasjeren.

Det er som illustrert med en designet ryggsekk i egen kulisse i frontveggen. Der bør du nok tenke på en mer fornuftig løsning som gjør at bæreposer, vesker og håndbagasje fra flyplassen lett kan plasseres sikkert.

BAGASJE FORAN: Denne løsningen er en antydning på hva du kan gjøre. I en eventuell bil, håper vi på et mer praktisk utforming med for eksempel knagger til poser og plass til typisk håndbagasje på fly. Foto: Rune M. Nesheim
BAGASJE FORAN: Denne løsningen er en antydning på hva du kan gjøre. I en eventuell bil, håper vi på et mer praktisk utforming med for eksempel knagger til poser og plass til typisk håndbagasje på fly. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
BADEROMSMATTE: Hardplast preger innredningen som må være enkel å holde ren. Foto: Rune M. Nesheim
BADEROMSMATTE: Hardplast preger innredningen som må være enkel å holde ren. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mobilen blir viktig

Smarttelefonen er nøkkelen til et liv med Ami One. Du lokaliserer bilen på mobilen, og åpner og lukker bilen den hjelp av en QR-kode på dørhåndtaket. Når du legger moblien på en fastsatt plass, med induktiv lading, starter den trådløse kommunikasjonen med kjøretøyet.

ENKELT: Trykk for å starte, vri for å kjøre. Flere knapper finnes ikke for bilkjøringen. Foto: Rune M. Nesheim
ENKELT: Trykk for å starte, vri for å kjøre. Flere knapper finnes ikke for bilkjøringen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bilens app speiles opp i en tradisjonell head up-plastplate i synsfeltet foran deg.

Rattet har to knapper: Én styrer stemmestyring og én åpner rullegardinmenyer. Det skal være nok til å styre alle digitale funksjoner du trenger i bilen, som multimedia, kartfunksjoner, ladestasjoner og ledige parkeringsplasser.

De to siste funksjonene er trolig viktige dersom du skal kunne lade på steder med avtale, samt kunne parkere på steder uten tidsbegrensning, for å unngå bot.

Det må være lov å håpe på enda mer visning rett opp på frontruta, både for sjåfør og passasjer, dersom bilen kommer en gang i fremtiden.

Instrumenteringen er svært enkel. Du har et ratt med to knapper, én skjerm som viser hastighet, en hendel du starter bilen med og vrir den i riktig gir, samt et smart rom over rattet der du legger mobilen.

UTENPÅ: Lampene er påklistret karosseriet og inneholder lys, blink og brems. Det blir neppe snakk om fjernlys i fronten med en toppfart på 45 km/t. Foto: Rune M. Nesheim
UTENPÅ: Lampene er påklistret karosseriet og inneholder lys, blink og brems. Det blir neppe snakk om fjernlys i fronten med en toppfart på 45 km/t. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

En spesiell opplevelse

Å kjøre konseptbiler er en sær opplevelse. Vi merker at dette først og fremst er en designstudie ment for utstilling, og ikke kjøring. Men, Citroën har visstnok en filosofi om at alle konsepter skal være kjørbare, så her sitter vi.

Vi får på oss noen sikkerhetsseler med fester i aluminium, rullebelter som ikke ruller og en elmotor som stopper dersom vi brått slipper gasspedalen. Den klarer toppfarten, noe vi måtte teste, siden den innleide sjåføren i fotobilen tydeligvis ikke hadde fått med seg at dette var et konsept som både skrubbet og ulte i svingene.

De store 18-tommerne bidro ikke mye til svært stumpete kjøreegenskaper, som ligger langt unna 2CV-ens svært enkle og komfortable hjuloppheng, og vi fikk streng beskjed om å lukke døra svært forsiktig igjen, noe vi gjorde, men likevel dro med oss innerpanelet inn i kupeen.

Likevel gleder vi oss til å teste den første «skikkelige» bybilen, for mange av ideene kan enkelt føres ut i livet.

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her