Avbestillingsgebyr

Kan bli dyrt å angre på bilkjøpet

Vår sjekk avslører store forskjeller på angregebyret.

ANGRER: En kvart million nordmenn har mistet jobben midlertidig. Noen må kansellere bilkjøpet. Foto: Dinside.
ANGRER: En kvart million nordmenn har mistet jobben midlertidig. Noen må kansellere bilkjøpet. Foto: Dinside. Vis mer

På grunn av coronasmitten har Norge stoppet helt opp. På 11 dager søkte 243.600 Nav om dagpenger, og ingen vet helt hvor lenge dette vil vare og hvilke utfall det får.

Det kan koste deg dyrt

For mange kan det være tvingende nødvendig å avbestille bilen de har skrevet kontrakt på. Det kan imidlertid bli en dyr affære.

For gjennomsnittskunden, som ifølge Motor.no kjøper nybil til i gjennomsnitt 450.000 kroner, vil gebyret utgjøre hele 36.000 kroner.

De aller fleste bruker nemlig Norges Bilbransjeforbunds kjøpekontrakt. Avbestillingsgebyret skal dekke tapt fortjeneste, dokumerbare utgifter og dekninssalg (differansen mellom prisen du skulle betale og det forhandler faktisk får for bilen).

NBF har satt gebyret til 8 prosent av kjøpesummen. Det betyr altså at det vil koste deg 36.000 kroner å bryte kontrakten på en nybil til 450.000 kroner.

36.000 KRONER: Hyundai Tucson koster fra rundt 450.000 kroner i Norge. Hvis forhandleren tar 8 prosent av kjøpesummen i avbestillingsgebyr, må du ut med 36.000 kroner. Har du bestilt en velutstyrt utgave, må du belage deg på å betale mye mer. Foto: Hyundai
36.000 KRONER: Hyundai Tucson koster fra rundt 450.000 kroner i Norge. Hvis forhandleren tar 8 prosent av kjøpesummen i avbestillingsgebyr, må du ut med 36.000 kroner. Har du bestilt en velutstyrt utgave, må du belage deg på å betale mye mer. Foto: Hyundai Vis mer

- Hvilke avtaler som gjelder, avhenger i stor grad om det er bilfabrikanten eller forhandlerne som står for risikoen, forteller forteller kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

8 PROSENT: -Vi er i en spesiell situasjon forteller Egil Steinsland i NBF.
8 PROSENT: -Vi er i en spesiell situasjon forteller Egil Steinsland i NBF. Vis mer

- Tradisjonelt ser vi at forhandler strekker seg langt for å finne gode løsninger for kundene, men i den situasjonen man finner seg i nå, må man regne med å forholde seg til avtaler som er inngått, .

- Nå opplever vi mange permiteringer og det står om arbeidsplasser.

Fleksible

De fleste importører henviser til hver enkelt forhandler og deres avtaler med kunde.

- Vi er litt romslige, særlig i disse tider, forteller Rune Hegstad, administrerende direktør for RSA bil som selger Suzuki, Isuzu og Maxus.

FLEKSIBLE: Havner kundene på glattisen, er Suzuki fleksible, men det er enklere jo lenger unna leveringsdato man er når man avbestiller. Foto: Jamieson Pothecary.
FLEKSIBLE: Havner kundene på glattisen, er Suzuki fleksible, men det er enklere jo lenger unna leveringsdato man er når man avbestiller. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

- Våre biler er ganske standardiserte og vi har mange lagerbiler, så det kommer an på hvor langt ut i salgsprossessen man har kommet. Vi må ha dekket utgiftene våre, og om vi har fraktet bilen til forhandler, ettermontert ekstrautstyr som er bestilt av kunde, samt tatt klargjøring, må vi ha betalt for utgiftene våre, men det er aldri snakk om mer enn 10-15-000 kroner, sier han.

- Vanlig praksis er at man forholder seg til kjøpskontrakten, men for kunder som i disse dager har mottatt permitteringsvarsel eller oppsigelse vil våre forhandlere forsøke å finne frem til individuelle og pragmatiske løsninger, sier PR- og Markedsdirektør i MMC Norge (Mitsubishi) Hans Petter Aalmo.

- Vi har ikke egne forhandlere og dette er et kontraktsforhold mellom forhandler og kunde. De fleste av våre forhandlere benytter imidlertid kjøpekontrakt fra NBF, forteller produkt og PR sjef i Hyundai, Øyvind Knutsen.

Her koster det ikke noe

Toyota tar ingen gebyrer av kundene som må avbestille.

– Vi har gitt beskjed til våre forhandlere om at kunder ikke bør få noen gebyrer eller kostnader dersom de ønsker å kansellere bilkjøpet, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

– Vi er i en veldig spesiell situasjon, og vi har forståelse for at kundene våre vil revurdere sin kjøpsbeslutning.

SJU DAGER: Det er ingen kostnader, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge.
SJU DAGER: Det er ingen kostnader, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge. Vis mer

Toyota tilbyr også betalingsutsettelse som alternativ til kunder som har fått dårlig råd, men som ikke vil kansellere bestillingen.

Tesla tar også hele regninga dersom du angrer.

– Kunden kan levere bilen tilbake innen syv dager etter levering, eller før 1600 kjørte kilometer – det som inntrer først. Da er det ingen kostnader, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge.

- Dersom kunden avbestiller før levering av bilen, får man ikke tilbake bestillingsavgiften på 1000 kroner.