Kan bli dobbel pris i bomringen

Bompasseringene i Oslo kan fordobles fram til 2024.

DOBBEL PRIS: Fossilbiler kan forvente at de må ut med dobbel pris i bomringen i 2024 dersom det dyreste forslaget for bompengesatser fremover blir vedtatt. Foto: NTB scanpix
DOBBEL PRIS: Fossilbiler kan forvente at de må ut med dobbel pris i bomringen i 2024 dersom det dyreste forslaget for bompengesatser fremover blir vedtatt. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Det kan bli dobbel pris i bomringen, skriver NRK. De har fått innsyn i planer for utviklingen av bompengesatsene i Oslopakke 3.

Der skisseres det ifølge NRK ulike løsninger, og ifølge den mest prisoffensive skissen kan bilister måtte betale dobbel pris av hva de gjør i dag, i 2024.

Dersom forslaget får gjennomslag, vil prisen for fossilbiler ifølge NRK øke med 57 prosent allerede fra kommende årsskifte, og dermed trappes opp til dobbel pris fram mot 2024.

Elbilene skal i stor grad skjermes.

Økning 1. juni

I dag koster en passering i indre ring i rushtida 8 kroner for en elbil, 23 kroner for en dieselbil og 21 kroner for en bensinbil/ladbar hybrid.

Allerede 1. juni 2020 kommer den første prisøkningen i Oslo-bommene, i forbindelse med Oslopakke 3 trinn 3.

Denne endringen var egentlig planlagt til 1. mars, men er altså utsatt til 1. juni.

Ifølge Fjellinjen blir det da en takstøkning for elektriske personbiler samt at elektriske varebiler får 100 prosent rabatt.

Den nye taksten for elbiler i indre ring blir da 10 kroner, mot 8 kroner i dag. Prisen for fossilbiler og hybrider blir den samme.

Prisøkningen i juni gjelder altså kun elbiler, ikke andre kjøretøyer.

- Dette kan ikke fortsette

NAF er kritiske til forslaget om de dramatisk økte satsene, men er likevel ikke overrasket:

- Vi er ikke overrasket over at Oslopakke 3 opplever en pengekrise. Det bør heller ikke politikerne være. NAF har lenge kritisert hvordan bompengene i byene ikke er bærekraftig når færre biler skal sikre høyere inntekter til vei- og kollektivutbygging. Det er en grense for hvor mye politikerne kan pålegge bilistene å betale, og den grensen er for lengst nådd, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF til Dinside.

Hun poengterer at med stadig flere elbiler i byene synker innbetalingene ytterligere, siden elbiler kun betaler maksimalt halv takst i bomringene.

- Hittil har ingen politiske partier kommet opp med en alternativ, bærekraftig finansiering som gjør nødvendige investeringer mulige uten å ramme den enkelte som er avhengig av bilen. Bompenger er en flat avgift som åpenbart treffer de som har minst hardest, sier hun.

Ifølge Ryste viser en NAF-undersøkelse fra 2019 at 40 prosent av de med aller dårligst råd ikke greier en økning i bomregningen på 500 kroner måneden eller mer.

- Dette kan ikke fortsette. Felles infrastruktur må betales av fellesskapet.

- Vi har alle bruk for veien, enten direkte som bilister, eller som forbrukere av varer som er fraktet til butikk eller post. Likevel er samferdsel et område hvor staten tar inn stykkpris for å betale for bygging av infrastruktur. Man ville aldri tenkt på å gjøre det samme for verken skole, sykehus eller barnehager, sier Ryste.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!