Fullformat touring fra BMW - det eneste den mangler er sengeplasser.<br />
 <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/3892.jpg">Klikk her for større bilde</A>
Fullformat touring fra BMW - det eneste den mangler er sengeplasser.
Klikk her for større bildeVis mer

K1200LT: Fullrigger fra BMW

K1200LT heter BMWs nye toppmodell, og den bugner av touringluksus. Fra elektriske oppvarmede seter, via fire høyttalers musikkanlegg, til elektrisk revers (herligheten veier 378 kilo kjøreklar). Og må du spørre om prisen, så har du helt sikkert ikke råd likevel.

Jeg vet ikke helt hva, men noe fikk meg til å tenke at den nye BMWen også bør produseres i en 1:100 plastmodell, for oss som er glad i bade-ender. Det skal ikke mer enn et kort blikk på skroget - det ser ut som en blanding av en cabincruiser og en vannscooter - for å skjønne at K1200LT vil flyte som en dupp. Men sykkelen er selvsagt produsert for det tørre element, poenget med all plasten er å holde både deg og bagasjen tørr om det så skulle pøse ned.

Veltebøyler og revers

Bak det voldsomme eksteriøret finner vi BMWs kjente liggende firer. Den samme motoren står i K1200RS, men her er den tunet ned fra 130 til 98 hester for å gi en mer touringvennlig dreiemomentskurve, med over 100 Nm i turtallsområdet fra 2.800 til 6.800 omdreininger. Sykkelen har som alle store BMWer kardang, dessuten ABS-bremser og katalysator.

Mer spesielt er at den har revers, drevet av det elektriske systemet. Reversen betjenes med egen bryter, og kan kun brukes når motoren står i fri. Maks ryggehastighet er 1,2 km/t.

Rammen er forøvrig den samme som på 1200RS, men med et antagelig høyst kjærkomment tillegg, nemlig veltebøyler. De små Honda Pan European-liknende vingene nede på kåpen, samt rammeverket rundt sideveskene, er bøyler som i følge BMW gjør at sykkelen skal tåle typiske «parkeringsplassvelt» uten dyre plastskader.

Utstyrsorgie

Dette bildet er riktignok fra en BMW R1100RT, men du får snart elektronisk navigasjonssystem som ekstrautstyr. Klikk her for større bilde Vis mer


Instrumentpanelet er velfylt og oversiktlig, og supplert med tankmontert tastatur for stereoanlegget (de viktigste funksjonsknappene er montert på styret). CD-vekskler kommer som ekstrautstyr. Kartlys er så vidt jeg vet en nyhet for motorsykkel, selv om de fleste kjøpere kanskje heller investere i BMWs mer moderne nyhet som straks er tilgjengelig - elektronisk kartnavigasjonssystem.

Vindskjermen er elektrisk justerbar i høyden, både fører- og passasjerplass er justerbare og dessuten elektrisk oppvarmede. Veskesettet rommer totalt 120 liter, hvorav 50 liter i toppboksen. Toppboksen er forøvrig praktisk utstyrt med belysning og sminkespeil, og for dem som ferdes mye i varme strøk er det mulig å få halve toppboksen innredet som kjøleskap.

BMW K1200LT er et fullverdig alternativ til de andre fullriggerne på markedet, Honda Goldwing og Harley-Davidson Electra Glide. Begge disse koster rundt 250.000 kroner i 1998, og nye 1200LT havner nok i samme sjiktet når den blir tilgjengelig på våren 1999.

BMW K1200LTTekniske data
Motor:4-syl., væskekjølt, fireventilert, DOCH på 1.171 ccm
Boring x slag:70,5 x 75 mm
Kompresjon:10,8:1
Forgassere:Innsprøytning, Motronic MA 2.4
Effekt oppgitt:98 hk/6.750 omdr.
Moment oppgitt:115 Nm/4.750 omdr.
Kraftoverføring:tørrklutsj, 5 gir og kardang
Gaffelvinkel:26,88 grader
Forsprang:109 mm
Akselavstand:1.633 mm
Sittehøyde:770 -  800 mm
Demping foran:Telelever forhjulsoppheng
Demping bak:Paralever, enkeldemper, justerbar forspenning
Dekk foran:120/70-17
Dekk bak:160/70-17
Bremser foran:To 285 mm skiver, firestemplede kalippere, ABS
Bremser bak:En 285 mm skive, firestemplet kalipper, ABS
Tørrvekt:ca. 345 kg
Bensintank:24 liter
Pris:Ikke fastsatt